Håller inte riktigt måttet efter 30 år

Den här tredelade thrillerserien visades på SVT hösten 1993 och är enligt omslaget "prisbelönad". På dess Wikipedia-sida ser jag att den belönades med Expressens TV-pris 1993 och Prix Italias specialpris i fiktionklassen 1994. Med moderna ögon har jag lite svårt att förstå detta då "Den gråtande ministern" inte alls håller måttet i dag. Det är en skakig story med osannolika inslag och dessutom ganska taffligt utförd.

Krister Henriksson spelar försvarsministern Sven Cederwall. Det är valtider och siffrorna är fina för Svens parti, kanske lite extra tack vare honom. Hemmavid smider hans hustru (Viveka Seldahl) framtidsplaner, men Sven är lite oengagerad. Än värre blir det när han av en slump träffar polskan Anja Galik (Malgorzata Pieczynska) och blir fullständigt lamslagen av henne. Så till den milda grad att han trotsar rutinerna uppsatta av livvakten Lars-Erik Norden (Stefan Sauk) och följer efter Anja i smyg. Vid ett sådant tillfälle rasar hon ihop i ett epileptiskt anfall och Sven skyndar att hjälpa henne hem där hon kan ta sin medicin och berätta vad som pågår.

Sven är förälskad bort över öronen och känslorna blir besvarade. Han drar en lögn att han behöver resa till Norrland för att arbeta och lånar en stuga av en arbetskamrat. Där kan han och Anja umgås i lugn och ro. Men allting vänds upp och ned när Anja får ännu ett anfall och när Sven försöker rädda henne den här gången går det inte lika bra. Plötsligt har Sveriges försvarsminister en död kvinna på sitt samvete.

Här börjar berättelsen bli osannolik för blixtsnabbt hamnar livvakten Lars-Erik i Norrland och gör moraliskt tveksamma saker för att skydda sin uppdragsgivare som strider mot lag och ordning. Den chockade ministern är indragen i en komplott samtidigt som han förväntas sköta sitt jobb och hålla masken hemma. Det går så där och det blir ännu värre när Anjas syster (Tova Magnusson) börjar leta efter sin plötsligt försvunna syster.

Den stora behållningen är att se rätt så många välbekanta ansikten ur den svenska skådespelarvärlden, en del avsevärt yngre än hur vi brukar känna dem. Det är kul, men serien i sig är dessvärre inte det. Jag minns faktiskt inte om jag såg serien när det begav sig. Var det så gjorde den inget bestående intryck och det gör den heller inte i dag.

1. Serien regisserades av Leif Magnusson som skrev den tillsammans med Ulf Ryberg.

2. Båda två är i dag veteraner som gjort en hel del välkänt. Allra mest flitig har Ryberg varit som alldeles nyligen var inblandad i den avsevärt bättre "Försvunna människor". Den regisserades lustigt nog av Tova Magnusson. En lite märklig cirkelslutning på något vis.

3. Apropå Tova Magnusson så är hennes karaktär nybliven småbarnsmamma och jag läser mig till att Tova själv fick barn 1993. Kan det vara sitt eget barn hon går omkring med i serien? Jag sätter en liten ointressant slant på det.

ANDERS JAKOBSON (2023-01-04)