Sladdrig i kanterna men helt okej

Som yngst i en krackelerande familj hittade Anne Yum (Awkwafina) sin trygghet i det ständigt rullande frågesportsprogramet "Can't Stop the Quiz" och har inte missat ett avsnitt sedan hon var fyra år gammal, en hängivenhet hon delar med programledaren Terry McTeer (Will Ferrell) som aldrig ställer in - men däremot ser till att ha en ny fluga till varje sändning.

I vuxen ålder har Anne blivit en grå mus på ett kontor vars dagliga höjdpunkt är att titta på "Can't Stop the Quiz" och klappa på hunden Linguini. Men så kommer beskedet att äldreboendet har slarvat bort Annes spelmissbrukande mamma. Sättet de säger det på får det att framstå som att mamman har dött, vilket är den anledning som får Annes tio år äldre storasyster Jenny (Sandra Oh) att återvända. Systern som alltid satt sig själv och sin drömmar först, är nu arbets- och bostadslös och flyttar in hos Anne, vilket hon är måttligt förtjust i.

Jenny märker att allt frågesporttittande gjort Anne till extremt allmänbildad och i smyg filmar hon sin lillasyster när denne avlägger rätt svar snabbare än deltagarna i programmet. Klippet blir viralt och plötsligt vet alla vem "Quiz lady" är, vilket Anne är ännu mindre förtjust i. Snart ska det visa sig att att mamman lämnat efter sig en spelskuld och lånehajen kidnappar Linguini tills skulden är betald. Varken Anne eller Jenny har pengar, men om Anne ställer upp i "Can't Stop the Quiz" kan hon snabbt tjäna ihop pengarna som behövs. Väldigt motvilligt reser Anne till Philadelphia för uttagningarna.

Jag tycker att filmen börjar bra men när det väl kommer till kritan känns den sladdrig i kanterna och som att fokuset och kvaliteten tappas längs vägen. Sandra Ohs karaktär är jobbig och medvetet uppskruvat överspelad - vilket man till och med kan se på bilden härintill - och därmed högst skyldig till det sladdriga. Sen är det en tröttsam sekvens där supernervösa Anne tar något uppiggande som blir rena LSD-trippen och sedan balanserar med något som tar ner henne och i stället gör henne paranoid. Billigt och tråkigt. En annan sak jag reagerar på är att systrarna tar in på ett hotell med Ben Franklin-tema och mottas av "Ben Franklin" som vägrar släppa på karaktären. Detta är oerhört bekant från ett avsnitt ur säsong 3 av amerikanska "The Office" där Andrew Daly gjorde en snarlik roll. För mig känns det som en uppenbar stöld även om Tony Hale är bra som hotell-Franklin.

Även om jag kanske är lite kritisk till småsaker här så ska jag förtydliga att filmen är helt okej och det som kanske är det bästa är att det ändå finns ett mörker i det hela som etableras redan från öppningsscenen där barn-Anne lämnas mer eller mindre ensam och de formar hur hennes liv ska bli. Hon känner sig överlämnad och sviken och det är saker som behöver luftas med systern under historiens gång, men som också kan leda till att relationen blir en annan. Det är fint och jag önskar att helheten kunde varit lite mer jämn.

1. Det finns faktiskt vissa paralleller till "Rocky" i både handling, karaktärer och platser.

2. Det här med att Terry McTeer alltid har olika flugor är en referens till Vanna White i "Wheel of Fortune" som aldrig använt samma klänning två gånger (ett undantag finns!) på över 7500 avsnitt!

3. Filmen innehåller Paul Reubens sista skådespelarinsats. Han gör dock en väldigt liten biroll och är med först i slutet.