Sjukt bra rolltolkning av Liam Neeson

Som alla fäder blir naturligtvis även Bryan orolig när hans sjuttonåriga dotter Kim vill åka till Europa med en kompis. Han försöker övertala henne att inte åka vilket naturligtvis inte funkar så efter att hon lovar att ringa när hon kommer fram och sen varje kväll låter han henne åka. När hon sen inte ringer direkt när planet landat blir han orolig för att hans farhågor ska ha besannats.

Han får dock snart tag på henne och kan konstatera att hon och väninnan har anlänt till lägenheten de ska bo i. Så långt är allt väl men när det sedan tränger sig in okända män i lägenheten medan de talar blir det andra bullar. Som tur är har Bryan ett förflutet som agent och han instruerar därför Kim att skrika ut allt hon ser när det gäller utseendet på männen som kidnappar henne medan Bryan spelar in det hela. På så vis har han lite att gå på när han ger sig efter hennes kidnappare.

Tack vare att Bryan har ett förflutet som agent går det relativt lätt för honom att lokalisera vad de bodde, vilken organisation som tagit flickorna samt var han ska börja leta efter dem. Enda problemet är att han enligt statistiken bara har 96 timmar på sig innan Kim smugglats ut ur landet och sålts vidare. För att hinna i tid tvingas han ta till drastiska metoder där det inte finns tid för medlidande.

Bryan går fram som en blandning mellan James Bond och en galen massmördare. Han tar inga fångar om han inte absolut måste och alla som kommer i hans väg dödar han utan minsta tvekan. Bryan spelas galant av Liam Neeson som verkligen lever ut i rollen. Han brukar annars oftast spela rätt sympatiska typer men här är det bara resultat som räknas. Kim spelas av Maggie Grace och även om vi inte ser så jättemycket av henne är hon rätt bra i det vi får se.

"Taken" är helt enkelt en adrenalinkick på 90 minuter som man sitter klistrad till. Det händer något hela tiden och filmen innehåller inga dödperioder över huvudtaget. En riktigt, riktigt bra och fartfylld actionfilm med andra ord.

Extramaterialet består av en bakom kulisserna-film där vi får se lite vad som hände bakom kameran, höra skådespelarna berätta om sina roller samt höra regissörens tankar om filmen. Den är inte så lång men ändå rätt innehållsrik.

Vi får även en titt på de storyboards som gjordes och en jämförelse med dem och själva filmen vilket är rätt intressant då de skiljer sig en hel del åt. Vi får även en trailer för filmen.

1. Liam Neeson är sjukt bra i rollen som Bryan.

2. Det är beundransvärt av Bryan att behålla fokus när han hör sin dotter kidnappas på andra sidan Atlanten. Själv hade jag förmodligen fått tokpanik.