En riktigt otrevlig örfil

"Bitch slap" påminner faktiskt mest om en örfil och då en riktigt otrevlig sådan. Handlingen är fjantig, skådespelarna är riktigt usla och regissören och manusförfattaren Rick Jacobson verkar mest ha en sjuklig dragning till kvinnobröst. Inget fel med kvinnobröst, men här känns det mest som om herr Jacobson egentligen velat göra en erotisk film men inte riktigt vågat. Istället lindade han in den så han åtminstone ska kunna säga att han gjort en "seriös" film om någon frågar.

När vi kommer in i filmen håller de tre kvinnliga huvudkaraktärerna Trixie, Hel och Camero på och letar efter något som ska ligga nergrävt i öknen. Riktigt vad vet vi inte. Vi vet inte heller varför och hur de tre hamnat där. Det får vi berättat för oss i ett gäng tillbakablickar som för varje tillbakablick går längre och längre bakåt i tiden och på så vis förklarar vad som lett fram till där vi är nu. Och det ska jag villigt erkänna att sättet att berätta historien på är rätt effektiv, men tyvärr håller alltså inte själv historien måttet och då spelar berättarsättet inte så stor roll.

Filmen skulle ha kunnat bli bra men tack vare att fokus ligger på att visa upp så mycket bröst och rumpor som det bara går får handlingen stå tillbaka. Istället får vi scener där de tre tjejerna helt omotiverat börjar hälla vatten över varandra, eller kliver ur en bil på ett orealistiskt sätt, men som då visar så mycket som möjligt av sina former.

Lägg till detta de dåliga skådespelarprestationerna och katastrofen är ett faktum. "Bitch slap" är långt ifrån Rick Jacobsons första regissörsjobb och det är föga förvånande att man i hans CV hittar titlar som "Baywatch" och systerserien "Baywatch Nights" då även de innehåller en hel del exponering av kvinnokroppar. Här går han dock för långt och handlingen blir lidande och resultatet kan inte bli annat än skräp!

Säga vad man vill om filmen men det går inte att säga annat än att den är väldokumenterad. Dels får vi en 98 minuter lång dokumentär om hur filmen spelades in, som dessutom är rätt bra. Jag önskar dock att man lagt ner det man investerade i den i form av tid och pengar på filmen istället… Hur som helst får vi i denna tillsammans med ett gäng kortare inslag se hur filmen spelades in, hur man gjorde specialeffekterna (stora delar av filmen är inspelad mot en grön bakgrund och sen pålagda miljöer) med mera. Vi får höra de inblandade berätta hur fantastiskt det var att spela in filmen och vi får även bekräftat det jag trodde; att delar av skådespelarna är amatörer. Julia Voth som spelar Trixie blev till exempel klar med scenskolan tre veckor innan hon fick rollen…

Vi får också se lite larviga inslag som i filmens anda anspelar på sex samt några bortklippta scener varav en del verkligen hör hemma i papperskorgen.

1. Jag inser att jag stundtals låter som en frikyrkopastor i min recension så jag vill klargöra att jag inte har något emot att det visas kvinnobröst i filmer, MEN när det gör det vill jag att det ska finnas en mening med det och att det inte tar över så att handlingen blir lidande.

2. Det enda som är bra med filmen är omslaget som ger en Grindhousekänsla. Tyvärr är det rakt igenom falsk marknadsföring…

3. Det finns en liten twist i slutet av filmen som i ärlighetens namn är lite oväntad. Tyvärr är man så trött på filmen när den dyker upp att man bara orkar sucka trött.

HANS-ÅKE LILJA (2010-03-02)