Fotbollsvåld innanför murarna

"Green Street 2" är som titeln antyder en uppföljare till originalet som kom 2005 och handlade om fotbollshuliganer. Nu har jag inte sett den men när vi kommer in i film två står det klart att det som skedde i första filmen är orsaken till att Dave, Keith och Ned sitter inne. För dessa tre herrar, och för hela engelska fängelseväsendet verkar inget vara viktigare än fotboll. West Ham är Dave, Keith och Neds lag och de fångar som håller på Millwall är en naturlig fiende.

Efter en blodig uppgörelse mellan de två lägren förflyttas Dave, Keith och Ned till ett annat fängelse. Till en början är de positiva till flytten men när de välkomnas av Big Marc Turner som dödade en av deras polare (anledningen till att han sitter inne) inser de att det kommer att bli problem. På det nya fängelset är Millwallfansen i majoritet och när bråken med Turner (som naturligtvis håller på Millwall) drar igång på allvar är den enda frågan man ställer sig vilka i de båda lägren som överlever sin tid innanför murarna och vilka som inte gör det. "Green Street 2" är en riktigt brutal film med våldet och fotboll i fokus.

Filmen ger intrycket av att vilja ge en känsla av dokumentär och till en viss gräns lyckas man. Problemet blir när en av fängelsevakterna ska framstå som tuff. Istället för önskat resultat blir hon i det närmaste en karikatyr på alla de onda och elaka fångvaktare vi sett i olika filmer under åren. Här känns "Green Street 2" mer som en B-film än en dokumentär. När man dessutom låter en fotbollsmatch (föreslagen av fängelsedirektören som fram till dess varit en rättvis och strikt man) avgöra vilka som ska få tidig frigivning faller alla dokumentära känslor platt till marken.

Filmen är dock intressant, om man nu kan säga så om ett gäng fångar som inget hellre vill än att slå ihjäl varandra. Till en början för att det hela känns realistiskt, men sen för att man ändå fastnar för filmens huvudperson Dave. Han är så alldaglig, men ändå en huligan ut i fingerspetsarna. En bisarr kombination som faktiskt funkar och man vill verkligen se hur det går för honom.

1. Man behöver inte ha sett första filmen för att hänga med, men det hade kanske gett filmen en extra dimension.

2. Det är synd att man gjort filmen så överdriven. Hade man tagit bort den kvinnliga fängelsevakten och tonat ner fotbollen lite hade det blivit mycket bättre.

3. I första filmen har Elijah Wood en av huvudrollerna. Nu har jag som sagt inte sett den men jag har väldigt svårt att se honom som fotbollshuligan…