Deprimerande inledning finalen

Fram till nu har "Harry Potter"-filmerna skurit rätt fint i J.K. Rowlings-böcker och fans över hela världen har knorrat över uteblivna scener som "borde varit med". När jag läste den sista boken när den kom 2007 tänkte jag hela tiden att de inte kan gå lika hårt fram med saxen då allt som händer är relevant och för historien framåt.

Uppenbarligen tyckte även filmmakarna det som beslöt sig för att göra två filmer av "Harry Potter och Dödsrelikerna", möjligen med baktanken att dryga ut franchisen ytterligare, men sannolikt för att få med "allt". Tyvärr upplever jag att resultatet blev att del 1 blir en ganska utdragen film som under stundom kunde ha snabbats på ytterligare. Det hade inte varit fel att trimma bort kanske upp till en halvtimme för att få in lite mer tempo. Efter ett par filmer som fungerat mest som transportsträckor och förberedelser inför finalen känns det inte riktigt som finalen kommit igång än i alla fall.

Och i och med att jag är en sådan som har knorrat en hel del över stympningarna i de tidigare filmerna så är jag lite överraskad över min egen reaktion.

När förra filmen var till större delen glad och uppsluppen är "Harry Potter och Dödsrelikerna - Del 1" otroligt deprimerande. Stämningen sätts redan i öppningssekvensen där Harry (Daniel Radcliffe) ser familjen Dursley fly fältet, Hermoine (Emma Watson) utplånar sig själv från familjefoton och ur sina föräldrars minnen och Ron (Rupert Grint) står utanför Kråkboet och tar in allvaret i tiden. Dumbledores död startade en kedjereaktion där Dödsätarna tar över både Hogwarts och Trolldomsministeriet med nolltolerans för mugglare och halvblod och rensar etniskt ut alla icke-magiska personer. Ingen god trollkarl eller häxa lever säkert och det bara en tidsfråga innan de blir drabbade på ett eller annat sätt.

Harry drivs av att slutföra uppdraget han fått av Dumbledore, att leta rätt på och förstöra alla horrocruxer som Voldemort (Ralph Fiennes) delat upp sin själ i. Tyvärr hann inte Dumbledore ge några instruktioner till var de kan finnas och hur man förstör dem, men vår hjältetrio har vissa kryptiska ledtrådar att gå på, och ger sig iväg – med rädsla för livet – på detta uppdrag.

Filmen är som sagt väldigt deprimerande. När gänget är på flykt befinner de sig i ofta väldigt grå och ödsliga miljöer. En horrocrux de hittar påverkar dem negativt så det blir slitningar i gruppen och det är även en del blodspillan och ett tragiskt dödsfall. "Harry Potter och Dödsrelikerna - Del 1" är tveklöst den tyngsta filmen i sviten hittills.

Apropå titeln så kommer vi in på själva Dödsrelikerna under filmens tredje akt. Det är något som både Voldemort och Harry Potter kommer att behöva för att ta kål på varandra, och definitivt något som kommer att utvecklas i den andra delen av filmen.

Jag tycker som sagt att det blir lite segt stundtals, men "Harry Potter" är alltid "Harry Potter" och i grund och botten är det en bra film. Ingenting för de allra yngsta och de som inte läst böckerna kan ha vissa problem att hänga med då det är ganska många nya karaktärer som dyker upp. Även om filmen är tung så rymmer den ändå lite humor och romantik och faktiskt det närmaste en sexscen vi kommit i serien...

När väl del 2 kommit kanske denna första film förändras, eller kommer mer till sin rätt, men för min del känns det som om transportsträckan till den riktiga finalen drygats ut med ytterligare två och en halv timme...

Som extramaterial kan man se filmen i Maximum Movie Mode, som Warner har börjat använda allt mer och mer. Det går ut på att någon eller några personer ur produktionen dyker upp i rutan medan man ser filmen och kommer med någon sorts information, i det här fallet allt från bortklippta scener till specialeffekter till referenser till tidigare filmer i serien och även jämförelser med J.K. Rowlings originaltext. En hel del trevligt som ger lite mervärde.

Det finns även ett antal featuretter som man kan klicka igång samtidigt som man ser filmen, men dessa går även att komma åt separat, vilket så klart är bra. För övrigt går det ganska lätt att snabbspola fram till Maximum Movie Mode-inslagen när man tittar på filmen, så man behöver inte se om hela filmen för att komma åt allt extramaterial.

1. Den skönflummiga Luna Lovegoods pappa Xenophilius Lovegood introduceras i denna film och är delaktig i informationen kring Dödsrelikerna. Han spelas fint av Rhys Ifans.

2. Dödsrelikerna förklaras genom att de läser en gammal saga som skildras i bild som en animerad film. Riktigt snyggt gjord och ett ganska bra sätt att illustrera informationen.

3. Husalverna Dobby och Krake gör comeback i denna film och är mycket nyttiga. Dobby har även filmens roligaste replik: "Dobby never meant to kill! Dobby only meant to maim, or seriously injure!"