Utsökt av Murray i en riktigt bra film

Vad kan man säga om Bill Murray som inte redan sagts? Tja, att han fortsätter att göra minnesvärda roller av "född att göra"-typen så här långt i en karriär som i stora drag får kategoriseras som lysande. Rollen som Vietnamveteranen Vincent i "St. Vincent" är som klippt och skuren för Murray även om han inte riktigt får utrymme för att krydda dialogen med drypande sarkasmer. Sådana behövs inte i denna dramakomedi som bjuder på både tårar och gapflabb.

Vincents liv är kanske inte något drömliv. Huset har sett bättre dagar och han ägnar sin tid åt att dricka, spela och ligga med en gravid rysk strippa (Naomi Watts) varje tisdag. Med dunder och brak - bokstavligt talat - får han nya grannar. Sjuksköterskan Maggie (Melissa McCarthy) har flytt från sitt ex och har tagit med sig sonen Oliver (Jaeden Lieberher). Oliver får klara sig själv men när han blir rånad på både nycklar och tillhörigheter ser han sig tvungen att knacka på hos Vincent för att få tiden att gå. Motvilligt tar veteranen emot honom men ser även en möjlighet att få in lite pengar för barnvaktsuppdraget, vilket behövs när han är skuldsatt upp till öronen. En märklig vänskap växer fram där Vincent lär Oliver hur man står upp mot mobbare och andra dumskallar, och där Oliver får följa med till ett vårdhem där Vincents fru numera bor.

Historier av det här slaget är ju inget nytt. Surgubben som visar sig ha hjärtliga kvaliteter och den här "oväntade" vänskapen över generationsgränserna. Det har gjorts förut, men här görs det med finess, humor och väldigt mycket hjärta. Det finns en allvarlig botten i filmen som tar sig uttryck genom flera olika karaktärer. Bland annat får Melissa McCarthy ta plats och göra en riktigt stark scen som har väldigt lite att göra med de gapiga figurer hon oftast får göra. Och fram emot finalen kommer det en sekvens som absolut fick mina ögon att vattnas.

Men det är ju Murrays film helt klart. Rollen är en sådan som jag inledningsvis påstod att han är född för att göra. Det är utsökt ända in i minsta detalj och samspelet med den debuterande och lovande Lieberher är mycket trovärdigt. I sin helhet är "St. Vincent" en otroligt bra film och jag hoppas att den inte försvinner i bruset.

Tio minuter bortklippta scener bjuder på en hel del material som känns borttaget av rätt anledningar, men det finns även en del kompletterande material som inte nödvändigtvis hade behövt vara med i filmen men som ändå ger något till tittaren. Framför allt tänker jag på en scen som avslutar en storyline om en spelskuld Vincent har.

I 20 minuter bjuds vi på lite Bill Murray-lovebombing från Toronto International Film Festival och främst ifrån två frågestunder i samband med en jubileumsvisning av "Ghostbusters" och en visning av denna film. Murray visar att han är så där superskön som man vill att han ska vara. Dock ska det skjutas in att det är andra skådespelare med i detta inslag också, fram för allt hela den huvudsakliga ensemblen från "St. Vincent".

1. Det sägs att tack vare att Melissa McCarthy och Bill Murray spelade mot varandra i denna film så fick McCarthy Murray att ställa upp i den kommande kvinnliga "Ghostbusters"-filmen.

2. Det är inte enbart McCarthy som gör en roll som skiljer sig från vad hon brukar göra. Det samma kan sägas om Naomi Watts. Watts trodde när hon läste manuset för första gången att hon var aktuell för McCarthys roll.

3. Bob Dylans "Shelter From The Storm" figurerar under eftertexterna med typ sång (!) av Bill Murray.

ANDERS JAKOBSON (2015-09-07)