Världens dyraste B-film

I samband med "2012" menade katastroffilmskungen Roland Emmerich att han var färdig med genren. Men tydligen var det inte så. Nu kan man i och för sig debattera att "Independence Day"-filmerna tillhör alien invasion-genren men nog innehåller de katastroffilmsscenarier så det räcker och blir över.

Det var ganska länge sedan jag såg originalfilmen. Av Emmerichs filmer är det av någon lustig anledning "The Day After Tomorrow" som jag återkommer till, men jag minns "Independence Day" som bra inom katastrof-/invasionsgenren. Uppföljaren däremot... Ja, det är en annan femma. Det kan nog vara den dyraste B-film som gjorts där krutet har lagts på att göra allting större och värre vilket skett på bekostnad av en bra story och vad för slags logik och trovärdighet man kan hitta i den här typen av filmer. Och, visst, det är för spektaklet man ser en film som "Independence Day - Återkomsten" men det hade varit bra med en story i botten där man faktiskt brydde sig om karaktärerna och - ja - världen.

I första filmen var det oförberedda nationer som stod inför det utomjordiska hotet. Det kändes som det var något som drabbade hela världen och där nationerna gick samman för att kämpa. I den nya filmen är det inte riktigt samma känsla och det känns som hotet bara berör en handfull människor, vilka råkar vara samma som vi såg 1996.

20-årsdagen av "Kriget 1996" är i faggorna och även om det jubileras här och där är det en värld i försvarsposition vi har att göra med. Nationerna har enats och byggt upp städerna på nytt och med reverse engineering dessutom lyckats hitta nya tekniska lösningar med hjälp av utomjordingarnas rymdskepp och annat. Avancerade försvarsstationer finns både på vår egen måne och Saturnus måne Rhea och att resa fram och tillbaka till månen i ett modernt skepp är inte mer konstigt än att sätta sig i bilen och åka till stan. Det verkar gå lika snabbt i alla fall.

Men så kommer då tecknen på att en ny invasion är på gång. Ett dött rymdskepp i Afrika väcks till liv. De fängslade utomjordingarna i Area 51 (så klart) agerar irrationellt och överallt drabbas vissa människor av visioner om ett sfäriskt objekt, bland annat den forna president Whitmore (Bill Pullman) - den stora ledarfiguren 1996 som nu är en trasig själ, eller forskaren Dr Okun (Brent Spiner) som legat i koma i 20 år. Och vips dyker ett sfäriskt objekt upp vid försvarsstationen vid månen och skjuts ned, men det visar sig bara vara en "föråkare" för snart kommer ett nästan 5000 km (!) stort rymdskepp in över jorden och det är inte fredligt på något sätt. Dags att fira 4 juli igen med en fullskalig rymdbatalj!

Många skådespelare gör comeback. Jeff Goldblum upprepar sin roll som forskaren David Levinson, nu chef över FN:s Earth Space Defense. I första filmen var hans pappa med, spelad av Judd Hirsch, som i den här filmen genomför en smått idiotisk roadtrip för att återförenas med sin son (en stor drivkraft i alla katastroffilmer). Den enda vi inte återser är Will Smith vars karaktär dött i en olycka mellan filmerna. Däremot har hans son Dylan (Jessie Usher) en stor roll som en av de nya yngre karaktärerna som ska ta franchisen vidare. Han är liksom sin far pilot och har stora skor att fylla. Karaktären kompletteras av ytterligare piloter eller före detta piloter som spelas av bland annat Liam Hemsworth och Maika Monroe.

Jag brukar i vanliga fall gilla alien invasion och såg på förhand fram emot "Independence Day - Återkomsten", men det blir helt klart en besvikelse. En stor klumpig röra som visserligen är ett visuellt spektakel så det heter duga, men som saknar det som gjorde första filmen jordnära på något vis. Hade det inte varit för kända ansikten och specialeffekter av toppklass hade filmen känts som en taffligt skriven kopia som vill vara större och värre än sin förlaga och det kanske är just det "Independence Day - Återkomsten" är när det kommer till kritan.

Eftermaterialets kronjuvel är en timslång making of som avhandlar det vanliga när det gäller en storfilm av det här slaget, och dessutom en uppföljare. Lite om återkommande skådespelare, lite om nya, en hel del om Roland Emmerichs förträfflighet, lite om hur saker och ting filmades och så vidare. Ni kan upplägget. Det är dock trivsamt att titta på och timmen lyckas göra filmen bättre än vad den är, och det är ju en riktig styrka.

Två kortare inslag är fejkat dokumentära. Det ena handlar om kriget 1996 som en sorts "inför jubileet". Den är rätt välgjord men faller lite på när den använder scener ur filmen i sitt eget narrativ. Känns dock som en ganska rolig promofilm. Den andra är ett fejkat superlokalt morgon-tv-program där far och son Levinson marknadsför den äldres bok "How I Saved The World". Ganska kul, med Fred Armisen som sliskig programledare.

I övrigt: bortklippt material, lite bloopers, bilder och kommentarspår med Emmerich.

1. Filmen avslutar med en scen som mer eller mindre utannonserar en tredje film, om någon nu vill ha en sådan. I fall den här filmen gled bort från det mänskliga och humanitära som ändå fanns i originalfilmen lär den tredje filmen glida ännu längre bort.

2. Jag ska inte ens kritisera logiken i filmen, men jag kan inte komma ifrån att det är otroligt långsökt till och med på ett ologiskt plan att utomjordingarna attackerar EXAKT 20 år senare - på dagen! Det är ju bara löjligt!

3. I strävan efter att få med så många karaktärer och skådespelare från första filmen på nytt kan jag tycka att man ibland gått alldeles för långt utan att få något av värde tillbaka. Vivica A. Fox spelade fru till Will Smiths karaktär sist och har nu blivit administratör på ett sjukhus men hennes uppgift i filmen är att oroa sig för sin son och sen rusa fram till en gravid flicka och säga "Jag lämnar dig inte!" och sen ser vi inte henne någon mer gång. Var det värt det?

ANDERS JAKOBSON (2016-11-22)