Vithaj eller rabiessmittad hund? Nej, lejon!

Någon har säkert skrivit en avhandling i ämnet men det måste finnas en given start på djurskräckgenren. Med det menar jag när en enskild individ från djurriket sätter skräck i en grupp människor. Var det "King Kong"? Var det "Hajen"? Var det "Cujo"? Nu är jag inte så dum att jag tillskriver starten till "Cujo" när både "King Kong" och "Hajen" (och flertalet andra relevanta exempel) kom tidigare, men jag skulle ändå säga att den är någon sorts milstolpe som har en inverkan på genren fortfarande. Speciellt i fallet "Beast", där titelns best är ett rasande lejon som till rörelsemönster och storlek är avsevärt mer likt en rabiessmittad Sankt Bernard än en jättegorilla och en vithaj.

Anledningen till att lejonet spårar ur fullständigt är att tjuvjägare i Sydafrika mejat ned hela hans flock och därmed vill han ta blodig revansch på varenda människa som kommer i hans väg. Vilket förstås är trist för våra huvudpersoner, doktor Nate Samuels (Idris Elba) och hans döttrar Meredith (Iyana Halley) och Norah (Leah Jeffries) som kommer till Mopanireservatet i Sydafrika för en kombinerad semester och hoplappning av familjrelationen. Barnens mamma och Nates ex-fru kom härifrån, men hon har nu gått bort i cancer och Nate fanns inte där, varken för henne eller barnen. Han ligger lite på minuskontot, vilket märks i de dagliga relationerna.

Men nu är de på plats hos familjens vän Martin Battles (Sharlto Copley) som jobbar inom reservatet, bland annat med att ta hand om lejonen. När Martin tar med sig familjen ut i reservatet hamnar de så småningom i en liten by där de finner alla byns invånare döda efter en våldsam lejonattack och snart så dyker den rasande besten upp och gänget splittras. Martin skadas svårt medan familjen försöker hålla sig gömda i bilen. Här blir förstås kopplingarna till "Cujo" extra tydliga.

Situationen utvecklar sig till att bli i det närmaste personlig där lejonet inte ger sig förrän allt mänskligt liv är släckt (á la "Hajen"). Med allvarliga rivskador, sinande resurser och en bil som inte vill starta gäller det att hålla hoppet uppe för att överleva.

Innan jag började titta på filmen så kände jag en tveksamhet till att den skulle vara något att ha, men den fångar mig ganska omgående. Även om den liknar många andra djurskräckisar finns det ändå något fräscht i miljön som gör att den sticker ut. Sen följer den visserligen ett ganska inarbetat format inklusive de obligatoriska idiotiska valen vissa karaktärer gör. Upplösningen är kanske lite åt det mer osannolika hållet, men filmen var ju tvungen att sluta på något vis.

"Beast" är en film som inte är längre än vad den behöver. Klassiska 90 minuter räcker gott och väl till filmens historia och de går dessutom ganska snabbt. I ett större perspektiv är det ingen titel som kommer att göra speciellt mycket väsen av sig, men är man sugen på ny och seriöst gjord djurskräck enligt min definition i början av texten är det ett bra alternativ just nu.

1. Alla lejon i filmen är datagjorda men jag måste säga att de är väldigt välgjorda. Det finns egentligen ingenting som avslöjar att de inte är riktiga djur, till och med i de mer avancerade scenerna där kontakten mellan människa och djur är total.

2. Filmen är regisserad av isländska Baltasar Kormákur som påfallande ofta gör överlevnadsfilmer om folk i utsatta situationer. Som till exempel "Everest".

3. Det är inte första gången Idris Elba spelar en doktor som hamnar i en utsatt situation och försöker överleva. I "The Mountain Between Us" kraschade han och Kate Winslet i Klippiga bergen.

ANDERS JAKOBSON (2023-01-27)