En ny ”Alive”?

Liam Neeson spelar här Ottway, en vargvakt vid ett oljeborrsläger i Alaska. Hans uppgift är att hålla de andra säkra mot vargar som i den tuffa miljö de befinner sig i ser människan som mat. Han är bra på sitt jobb men privat är det värre, till och med så illa att han funderar på att ta livet av sig. Han ångrar sig dock vilket han får chansen att ångra igen lite senare i filmen, för när det skift som Ottway jobbar på ska åka tillbaka till civilisationen går det inte bättre än att de hamnar i en snöstorm och kraschar, och som ni säkert kan tänka er är Alaska inget bra ställe att krascha med ett plan på.

Ottway och några få till överlever men det är nu den verkliga prövningen börjar. Hur ska de klara kylan, vad ska de äta och framför allt: hur ska de försvara sig mot den flock vargar som just upptäckt att det finns ett lätt byte i deras revir?

Just när planet kraschar känns det som om "The Grey" kommer att bli en film som påminner en hel del om "Alive". Filmen om ett gäng rugbyspelare som kraschar med ett plan i Anderna och som för att överleva börjar äta på varandra. Men rätt snart ändrar filmen riktning och vad vi får är något helt annat. Vargflocken känns kanske lite för kalkylerande när de konfronterar dem och försöker döda dem en i taget. De följer dem under vad som i alla fall känns som lite väl länge och över lag känns de lite för smarta. Men å andra sidan behövs detta för att det ska bli någon film över huvud taget.

"The Grey" är en sådan där typisk film som man lite får köpa för vad den är. Den är överdriven och den är kanske inte alltid så trovärdig men den underhåller. Det är spännande och man vet inte riktigt vad som kommer att hända. Slutet är sådär öppet att man kan tolka det lite som man vill men filmen bjuder ändå på en del överraskningar. Med andra ord är "The Grey" en underhållande film som definitivt är sevärd även om den förmodligen inte är en film man ser om eller går och grubblar på allt för länge efter att man sett den.

Det enda extramaterial vi bjuds på är några bortklippta scener. Själv hade jag gärna sett något om hur man skapade vargarna för jag tror knappast att alla var riktiga.

1. Bradley Cooper skulle från början spela Ottway men byttes ut mot Neeson.

2. Snöstormen man ser i filmen ska vara den äkta varan. Tydligen var det riktigt kallt när man spelade in filmen.