48 timmar-Teens, eller något

Kvaliteten på Netflix originalfilmer är verkligen en smula fladdrig. Emellanåt lysande, stundtals usla. "Coffee & Kareem" är å ena sidan en välgjord actionkomedi som ser bra ut, har gott om action och en del lustiga scener. Å andra sidan är inte en komedi man skrattar åt och som bottnar i fördomar, billiga skämt och tråkigt överspel.

På ett sätt känns den som en "48 timmar-Teens". I 1982-klassikern parades Nick Noltes polis ihop med Eddie Murphys skurk och det blev en del krockar mellan deras olika världar. Här är det vita polisen Coffee (Ed Helms) som paras ihop med sin svarta flickväns otroligt jobbiga son Kareem (Terrence Little Gardenhigh). Jag skriver hudfärgerna eftersom det tydligen är en viktig del av plotten, eller åtminstone det de flesta skämten bottnar i.

Coffee är en klantig snut som blivit utskrattad både på stationen och på social media för att han lyckades slarva bort brottslingen Orlando Johnson (RonReaco Lee) som dessutom stal Coffees polisbil på kuppen. Hans status är obefintlig. Kareem är en knubbig tonåring som låter käften gå oavbrutet eftersom han kommit på att det är så han kan klara sig obehindrat i livet. Han är dock inte så förtjust i tanken på att hans mamma dejtar en vit polis och när han bestämmer sig för att spela Coffee ett spratt blir han vittne till hur Orlando och hans gäng håller en polis tillfånga och slutligen avrättar honom. Coffee hamnar snabbt i situationen och ser sin chans att återupprätta sin ära, men det går givetvis inte något vidare.

Han måste samarbeta med tonåringen samtidigt som en konspiration utvecklar sig där Coffee är den stora syndabocken. Hur ska det sluta?

Ja, det slutar med att vi som tittare kanske ska tro att detta är den första filmen i en serie om detta omaka radarpar. Låt oss för allt i världen inte hoppas det för vi behöver inte mer av den här varan. Filmen är dock inte så usel som förhandssnacket sa, men det är en ospännande och inte speciellt rolig film som man kan låta bli att titta på. Det skulle då vara för en oväntat splattrig explosionsscen som är det absolut roligaste i hela filmen. Ett (1) skratt fick den från mig.

1. Regissören Michael Dowse har bland annat "Goon" och "What if" i bagaget sedan tidigare.

2. Manusförfattaren Shane Mack långfilmsdebuterar med filmen.

3. En poliskapten i filmen heter Walter Hill, vilket är namnet på regissören till "48 timmar".