Hans-Åke Liljas blogg
min intervju med glen mazzara, showrunner för the walking deadPostad: 2012-02-27 09:24:31
För en vecka sedan fick jag ett telefonsamtal från ”The Walking Deads” showrunner Glen Mazzara. Det var dags för den inbokade intervju och efteråt kan jag bara att konstatera att Glen är en väldigt jordnära kille som verkar vara mycket nöjd med sitt jobb, och varför skulle han inte vara det? Han verkar ha ett fantastiskt jobb.
Lilja: ”The Walking Dead” är en stor framgång både i USA och resten av världen och i många länder sänds avsnitten dessutom mycket tätt inpå den amerikanska visningen.
Glen Mazzara: Ja, FOX International (i Sverige är det dock TV4 som visar serien via TV11 och det en vecka efter USA) har gjort ett bra jobb med att se till att serien är tillgängliga runt om i världen så snart som möjligt efter att den sänts i USA. Dessutom skrev FOX internationella på för att distribuera serien redan innan något avsnitt spelats in. De gick helt på Robert Kirkmans serietidning när de fattade sitt beslut. De tog helt klart en chans. De hade ingen aning om att det skulle bli en sådan succé och de har verkligen gjort ett bra jobb för att marknadsföra serien.
Lilja: Ja, och i USA har AMC gjort ett bra jobb.
Glen Mazzara: Ja, vi är mycket nöjda. Vi hade riktigt bra tittarsiffror för andra veckan i rad nu så vi är nöjda. Vi är verkligen glada över att så många verkar gillar att se serien lika mycket som vi gillar att göra den.
Lilja: Vissa fans har klagat på att det är för mycket drama och för lite Zombies i säsong 2.
Glen Mazzara: Såg du det senaste avsnittet, ”Triggerfinger” [visades här i Sverige igår den 26/2 (Liljas anmärkning)]?
Lilja: Ja.
Glen Mazzara: Okej. Efter det är det ingen som säger så längre. Om du tittar på Internet idag så är det inga sådana kommentarer längre. Istället finns det nu de som säger ”Åh, nu har de problem med dramatiken och slänger in en massa Zombies för att dölja det", så om vi inte har Zombies blir en del upprörda, och om vi har Zombies blir andra upprörda. Men säsongen är lång och i slutet av den kommer både de som vill ha Zombies och de som vill ha drama vara nöjda.
Lilja: Jag tror det var ett bra drag att låta dramat ta lite mer plats under första halvan av säsongen och på så vis låta publiken lära känna karaktären och deras relationer till varandra lite bättre.
Glen Mazzara: Jag vet att tempot är lite för långsamt för vissa fans men sen jag blev showrunner har jag skyndat på berättandet lite. Men samtidigt måste serien få ta den tid den behöver. Om man tittar på avsnitt 8 ”Nebraska” så är det ett karaktärsdrivet avsnitt med bara två Zombies medan avsnitt 9 ”Triggerfinger” har två storylines som båda innehåller en hel del Zombies och är karaktärsdrivet. Jag tror serien är stark nog att hantera båda delarna.
Lilja: Ja, jag håller med.
Glen Mazzara: Tack.
Lilja: Hur kom du i kontakt med ”The Walking Dead”?
Glen Mazzara: Jag skrev ett frilansavsnitt för den första säsongen, avsnitt 5 ”Wildfire” och när sen andra säsongen drog igång blev jag ombedd att kliva in som nummer två. Som Frank Darabonts verkställande producent med ansvar över författarna. När sen Frank lämnade tog jag över som showrunner.
Lilja: Vad exakt är det en showrunner gör?
Glen Mazzara: Som showrunner är jag ansvarig för alla kreativa beslut i produktionen. Jag är som en VD som ser till att serien håller sig till vår vision. Jag har sista ordet i alla manus, jag redigerar showen och jag godkänner musiken och arbetar med skådespelarna. Jag är ansvarig för kläder, miljöer och så vidare. Allt.
Lilja: Ett ganska stort ansvar?
Glen Mazzara: Jo, men roligt. Jag gillar verkligen mitt jobb. Jag gillar vår serie, jag gillar materialet, jag gillar Robert Kirkmans grafiska serietidning. Jag gillar skådespelarna och de övriga medarbetarna. Skådespelarna gör även ett bra jobb med att få tittarna att bry sig om karaktärerna. Så jag anser mig väldigt lyckligt lottad som får jobba med en serie som denna.
Lilja: Det var mycket skriverier och spekulationer när Frank Darabont lämnade serien. Känner du att detta skadade serien? Skapade det en svår arbetssituation för dig som tog över?
Glen Mazzara: Frank hade stora skor att fylla. Jag har fått mängder med frågor om Frank och talar hellre om serien men ja, jag kände av trycket. Men jag tror alla blev mer sammansvetsade av det och vi gör nu en show som vi alla bryr oss väldigt mycket om.
Lilja: Stämmer det att du klev in som showrunner i och med avsnitt 8 nu i säsong 2?
Glen Mazzara: Nej, jag klev in tidigare men manuset till avsnitt 8 var det första som skrevs helt utan Franks inblandning. Det fanns andra manus i olika stadier, men detta var den första som skrevs helt efter att Frank lämnat oss.
Lilja: Jag har läst Robert Kirkmans serietidning och ni följer den väldigt bra även om vissa karaktärer skiljer mellan de två. Var detta någon ni planerade? Att följa serien? Eller skulle du vilja ta TV serien i en annan riktning men behålla känslan från serietidningen?
Glen Mazzara: Jag skulle faktiskt vilja komma ännu närmare Kirkmans serietidning. Jag tror att det finns karaktärer och berättelser i den som jag skulle vilja komma till förr hellre än senare. Vi använder serien som inspiration och det är en bra källa för det men mitt mål är att TV serien ska komma ännu närmare serietidningen.
Lilja: Det finns en del karaktärer i serien som inte finns i TV serien och tvärt om. Hur tänker du när det är en scen i serien som innefattar en karaktär som inte finns i TV serien. Försöker du då få in till exempel Daryl i dennes ställ.
Glen Mazzara: Nej, nej, nej, Daryl har sina egna problem och serietidningen och TV serien är två olika universum, två olika världar, och vi känner inte att vi måste ta scener från serietidningen och försöka tvinga in dem in i vår värld. Vi gör bara det som känns rätt och ärliga i vår värld.
Lilja: Och jag antar att Robert Kirkman har en hel del att säga till om?
Glen Mazzara: Självklart. Robert är exekutiv producent för serien och han är en av manusförfattarna. Han har sitt kontor precis bredvid mitt, vi är i writersroom tillsammans varje dag och arbetar fram historierna med de andra författarna. Han är en enorm tillgång och jag kan inte tänka mig att göra TV serien utan honom. Han är verkligen värdefull och har blivit en god vän så... och han har dessutom varit väldigt öppen för att vi velat frångå hans version av historien vid behov, han är avgörande för ”The Walking Deads” framgång!
Lilja: Känner du att han tycker detta är hans chans att ge sina karaktärer en andra chans? Precis som med Shane som i serietidningen inte alls är med lika länge som han är i TV-serien?
Glen Mazzara: Jag tror det ja. Robert har sagt att han är intresserad av att göra andra saker än det som sker med karaktärerna i serietidningen och att TV serien inte nödvändigvis behöver vara en exakt kopia av hans serie. Det är just att den är annorlunda som gör det intressant för honom.
Lilja: Du nämnde writersroom. Hur fungerar det?
Glen Mazzara: Vi har sju författare, inklusive Robert och mig och vi sitter tillsammans i writersroom i dagar, veckor och ibland månader och tar fram idéer. Vi utmanar varandra och ifrågasätter varandras idéer och väljer sen ut de bästa. Vi arbetar mycket tillsammans och sen går manusförfattarna och skriver sina manus. Efter det får alla chansen att kommentera de olika manusen som vi fått fram och eventuella ändringar görs. Det är ett rätt normalt amerikanskt writersroom. Det är väldigt vanligt att vi arbetar med just writersroom här i USA. Jag har förstått att det fungerar lite annorlunda i Sverige men här har vi en massa författare som arbetar med varje avsnitt tillsammans.
Lilja: Är författarna samma för säsong 1, 2 och nu 3?
Glen Mazzara: Nej, författarna för säsong 1 var andra men för säsong 2 och 3 är det samma plus att vi tagit in två nya författare för säsong 3 efter som den kommer att vara 16 avsnitt lång.
Lilja: Är det svårt att strukturera upp ett avsnitt när det är så många inblandade som vill få med just sina idéer?
Glen Mazzara: Nej, men som showrunner har jag alltid sista ordet. Så jag lyssnar till alla idéer och sedan väljer jag ut de jag tycker är bäst för serien. Jag är den som slutgiltigt avgör vad som kommer med men mitt mål är inte att gå in och tala om för manusförfattarna vad vi ska göra utan att inspirera dem så vi i slutänden får en historia vi alla kan ställa upp på.
Lilja: Hur lyckas ni hålla reda på varje karaktärs bakgrundshistoria?
Glen Mazzara: Vi håller reda på det. Vi har assistenter som hjälper oss och författarna är uppmärksamma och skådespelarna äger alla sin egen karaktär. Om vi göra något som strider mot hur någon av karaktären agerat tidigare låter skådespelaren oss veta det. Vi har också fantastiska producenter, Gale Ann Hurd, Greg Nicotero, Denice Huth och David Alperg. De är också fullt medvetna om all historia bakom ”The Walking Dead” och opponerar sig om det blir inkonsekvent. Det har aldrig varit något problem.
Lilja: De två karaktärer från serietidningen som jag antar att de flesta fansen vill se är The Governor och Michonne. Kan du avslöja något om deras framtid i TV serien?
Glen Mazzara: Jag kan bara säga att vi alla är sugna på att få skriva in dessa två i serien och jag kan inte tänka mig ett ”The Walking Dead” utan dem. Så förr eller senare kommer de att dyka upp men jag kan tyvärr inte säga någon om när. [sedan intervju gjordes har det avslöjats att The Governor kommer i säsong 3 (Liljas anmärkning)]
Lilja: En sak jag verkligen gillar med serien, och serietidningen också för den delen, är att ingen är säker. Ofta när man följer en TV serie vet man att dess huvudpersoner inte kommer att dö men med ”The Walking Dead” känns det som om alla, eller kanske inte Rick men alla andra, faktiskt kan dö.
Glen Mazzara: Vad säger att Rick är säker? Ingen är säker.
Lilja: Nä, det är lite så jag menar. Som att Sofia blir en Zombie. Var det något ni planerat från början? Jag vet att det är många som dör i serietidningen men det är annorlunda med TV...
Glen Mazzara: Vi räknade ut det när vi satt i writersroom. I början av säsong 2 kom vi fram till att Sofia skulle försvinna, vi kom fram till att Carl skulle bli skjuten när de letar efter Sofia. Sen kom vi fram till att detta skulle leda dem till Hershel gård och sedan att Sofia skulle vara i ladan. Det tog oss några dagar att komma fram till detta men det är så det fungerar med writersroom. Vi bygger på någons tidigare idé och när sen detta föll på plats viste vi att vi hade en historia att berätta.
Lilja: Jag tycker det var en briljant idé att låta henne bli en Zombie. Jag tror att många tittare hoppades på att det ska ske, men inte riktigt vågar tro att det faktiskt skulle hända.
Glen Mazzara: Ja, jag tycker det blev bra. Det var effektfullt eftersom de först massakrerar Hershel familj och sen upptäcker att en av deras egna finns i ladan. Det som från början var en ganska våldsam scen blev i slutändan en väldigt hjärtskärande scen. Och att det var Rick som skulle kliva fram och skjuta Sofia var det inget snack om. Han var den enda stark nog att göra det.
Lilja: Och nu har ni fått klartecken för en tredje säsong?
Glen Mazzara: Ja, 16 avsnitt blir det. Det är vad jag och manusförfattarna arbetar med nu.
Lilja: Bestämdes det att det skulle bli en tredje säsong innan inspelningen av säsong 2 avslutades?
Glen Mazzara: Ja.
Lilja: Har det faktum att ni visst att det skulle bli en tredje säsong påverkar hur säsong 2 slutar?
Glen Mazzara: Nej, det har det inte. Man skriver bara den bästa historien man kan komma på och hoppas att om man gjort det tillräckligt bra för att få göra en säsong till. Dessutom har vi så många fans att jag tror vi kommer göra minst 100 avsnitt.
Lilja: Och när är det tänkt att ni drar igång med inspelningen?
Glen Mazzara: Jag tror att det drar igång i maj.
Lilja: Och så visas den på TV till hösten som tidigare säsonger?
Glen Mazzara: Förmodligen.
Lilja: Era säsonger bli längre och längre. Hoppas du på att komma upp i 24 avsnitt per säsong som vissa andra serier?
Glen Mazzara: Nej, jag gillar 16. Jag tror att 16 är ett bra antal avsnitt per säsong. Det är väldigt tufft att spela in serien. Vi har så många Zombies och vi spelar in i Atlanta som blir väldigt varmt på sommaren, mycket kallt på vintern och får en hel del regn så det är en väldigt fysisk krävande inspelning och dessutom är vi alltid utomhus. Så det är krävande för filmteamet, och jag tror att göra mer än 16 avsnitt per säsong skulle vara att driva det hela lite för hårt.
Lilja: Men 16 är ganska ovanligt antal avsnitt per säsong eller hur? Är inte 12 eller 24 är väl det vanligaste?
Glen Mazzara: Jo men vissa gör också 13 eller 10 också. I slutända är detta dock AMCs beslut. Jag har bara turen att få jobba med serien.
Lilja: OK, tack så mycket för att du tog dig tid att göra intervjun och lycka till med resten av säsong 2 och den kommande säsong 3.
Glen Mazzara: Tack.
Lilja: ”The Walking Dead” är en stor framgång både i USA och resten av världen och i många länder sänds avsnitten dessutom mycket tätt inpå den amerikanska visningen.
Glen Mazzara: Ja, FOX International (i Sverige är det dock TV4 som visar serien via TV11 och det en vecka efter USA) har gjort ett bra jobb med att se till att serien är tillgängliga runt om i världen så snart som möjligt efter att den sänts i USA. Dessutom skrev FOX internationella på för att distribuera serien redan innan något avsnitt spelats in. De gick helt på Robert Kirkmans serietidning när de fattade sitt beslut. De tog helt klart en chans. De hade ingen aning om att det skulle bli en sådan succé och de har verkligen gjort ett bra jobb för att marknadsföra serien.
Lilja: Ja, och i USA har AMC gjort ett bra jobb.
Glen Mazzara: Ja, vi är mycket nöjda. Vi hade riktigt bra tittarsiffror för andra veckan i rad nu så vi är nöjda. Vi är verkligen glada över att så många verkar gillar att se serien lika mycket som vi gillar att göra den.
Lilja: Vissa fans har klagat på att det är för mycket drama och för lite Zombies i säsong 2.
Glen Mazzara: Såg du det senaste avsnittet, ”Triggerfinger” [visades här i Sverige igår den 26/2 (Liljas anmärkning)]?
Lilja: Ja.
Glen Mazzara: Okej. Efter det är det ingen som säger så längre. Om du tittar på Internet idag så är det inga sådana kommentarer längre. Istället finns det nu de som säger ”Åh, nu har de problem med dramatiken och slänger in en massa Zombies för att dölja det", så om vi inte har Zombies blir en del upprörda, och om vi har Zombies blir andra upprörda. Men säsongen är lång och i slutet av den kommer både de som vill ha Zombies och de som vill ha drama vara nöjda.
Lilja: Jag tror det var ett bra drag att låta dramat ta lite mer plats under första halvan av säsongen och på så vis låta publiken lära känna karaktären och deras relationer till varandra lite bättre.
Glen Mazzara: Jag vet att tempot är lite för långsamt för vissa fans men sen jag blev showrunner har jag skyndat på berättandet lite. Men samtidigt måste serien få ta den tid den behöver. Om man tittar på avsnitt 8 ”Nebraska” så är det ett karaktärsdrivet avsnitt med bara två Zombies medan avsnitt 9 ”Triggerfinger” har två storylines som båda innehåller en hel del Zombies och är karaktärsdrivet. Jag tror serien är stark nog att hantera båda delarna.
Lilja: Ja, jag håller med.
Glen Mazzara: Tack.
Lilja: Hur kom du i kontakt med ”The Walking Dead”?
Glen Mazzara: Jag skrev ett frilansavsnitt för den första säsongen, avsnitt 5 ”Wildfire” och när sen andra säsongen drog igång blev jag ombedd att kliva in som nummer två. Som Frank Darabonts verkställande producent med ansvar över författarna. När sen Frank lämnade tog jag över som showrunner.
Lilja: Vad exakt är det en showrunner gör?
Glen Mazzara: Som showrunner är jag ansvarig för alla kreativa beslut i produktionen. Jag är som en VD som ser till att serien håller sig till vår vision. Jag har sista ordet i alla manus, jag redigerar showen och jag godkänner musiken och arbetar med skådespelarna. Jag är ansvarig för kläder, miljöer och så vidare. Allt.
Lilja: Ett ganska stort ansvar?
Glen Mazzara: Jo, men roligt. Jag gillar verkligen mitt jobb. Jag gillar vår serie, jag gillar materialet, jag gillar Robert Kirkmans grafiska serietidning. Jag gillar skådespelarna och de övriga medarbetarna. Skådespelarna gör även ett bra jobb med att få tittarna att bry sig om karaktärerna. Så jag anser mig väldigt lyckligt lottad som får jobba med en serie som denna.
Lilja: Det var mycket skriverier och spekulationer när Frank Darabont lämnade serien. Känner du att detta skadade serien? Skapade det en svår arbetssituation för dig som tog över?
Glen Mazzara: Frank hade stora skor att fylla. Jag har fått mängder med frågor om Frank och talar hellre om serien men ja, jag kände av trycket. Men jag tror alla blev mer sammansvetsade av det och vi gör nu en show som vi alla bryr oss väldigt mycket om.
Lilja: Stämmer det att du klev in som showrunner i och med avsnitt 8 nu i säsong 2?
Glen Mazzara: Nej, jag klev in tidigare men manuset till avsnitt 8 var det första som skrevs helt utan Franks inblandning. Det fanns andra manus i olika stadier, men detta var den första som skrevs helt efter att Frank lämnat oss.
Lilja: Jag har läst Robert Kirkmans serietidning och ni följer den väldigt bra även om vissa karaktärer skiljer mellan de två. Var detta någon ni planerade? Att följa serien? Eller skulle du vilja ta TV serien i en annan riktning men behålla känslan från serietidningen?
Glen Mazzara: Jag skulle faktiskt vilja komma ännu närmare Kirkmans serietidning. Jag tror att det finns karaktärer och berättelser i den som jag skulle vilja komma till förr hellre än senare. Vi använder serien som inspiration och det är en bra källa för det men mitt mål är att TV serien ska komma ännu närmare serietidningen.
Lilja: Det finns en del karaktärer i serien som inte finns i TV serien och tvärt om. Hur tänker du när det är en scen i serien som innefattar en karaktär som inte finns i TV serien. Försöker du då få in till exempel Daryl i dennes ställ.
Glen Mazzara: Nej, nej, nej, Daryl har sina egna problem och serietidningen och TV serien är två olika universum, två olika världar, och vi känner inte att vi måste ta scener från serietidningen och försöka tvinga in dem in i vår värld. Vi gör bara det som känns rätt och ärliga i vår värld.
Lilja: Och jag antar att Robert Kirkman har en hel del att säga till om?
Glen Mazzara: Självklart. Robert är exekutiv producent för serien och han är en av manusförfattarna. Han har sitt kontor precis bredvid mitt, vi är i writersroom tillsammans varje dag och arbetar fram historierna med de andra författarna. Han är en enorm tillgång och jag kan inte tänka mig att göra TV serien utan honom. Han är verkligen värdefull och har blivit en god vän så... och han har dessutom varit väldigt öppen för att vi velat frångå hans version av historien vid behov, han är avgörande för ”The Walking Deads” framgång!
Lilja: Känner du att han tycker detta är hans chans att ge sina karaktärer en andra chans? Precis som med Shane som i serietidningen inte alls är med lika länge som han är i TV-serien?
Glen Mazzara: Jag tror det ja. Robert har sagt att han är intresserad av att göra andra saker än det som sker med karaktärerna i serietidningen och att TV serien inte nödvändigvis behöver vara en exakt kopia av hans serie. Det är just att den är annorlunda som gör det intressant för honom.
Lilja: Du nämnde writersroom. Hur fungerar det?
Glen Mazzara: Vi har sju författare, inklusive Robert och mig och vi sitter tillsammans i writersroom i dagar, veckor och ibland månader och tar fram idéer. Vi utmanar varandra och ifrågasätter varandras idéer och väljer sen ut de bästa. Vi arbetar mycket tillsammans och sen går manusförfattarna och skriver sina manus. Efter det får alla chansen att kommentera de olika manusen som vi fått fram och eventuella ändringar görs. Det är ett rätt normalt amerikanskt writersroom. Det är väldigt vanligt att vi arbetar med just writersroom här i USA. Jag har förstått att det fungerar lite annorlunda i Sverige men här har vi en massa författare som arbetar med varje avsnitt tillsammans.
Lilja: Är författarna samma för säsong 1, 2 och nu 3?
Glen Mazzara: Nej, författarna för säsong 1 var andra men för säsong 2 och 3 är det samma plus att vi tagit in två nya författare för säsong 3 efter som den kommer att vara 16 avsnitt lång.
Lilja: Är det svårt att strukturera upp ett avsnitt när det är så många inblandade som vill få med just sina idéer?
Glen Mazzara: Nej, men som showrunner har jag alltid sista ordet. Så jag lyssnar till alla idéer och sedan väljer jag ut de jag tycker är bäst för serien. Jag är den som slutgiltigt avgör vad som kommer med men mitt mål är inte att gå in och tala om för manusförfattarna vad vi ska göra utan att inspirera dem så vi i slutänden får en historia vi alla kan ställa upp på.
Lilja: Hur lyckas ni hålla reda på varje karaktärs bakgrundshistoria?
Glen Mazzara: Vi håller reda på det. Vi har assistenter som hjälper oss och författarna är uppmärksamma och skådespelarna äger alla sin egen karaktär. Om vi göra något som strider mot hur någon av karaktären agerat tidigare låter skådespelaren oss veta det. Vi har också fantastiska producenter, Gale Ann Hurd, Greg Nicotero, Denice Huth och David Alperg. De är också fullt medvetna om all historia bakom ”The Walking Dead” och opponerar sig om det blir inkonsekvent. Det har aldrig varit något problem.
Lilja: De två karaktärer från serietidningen som jag antar att de flesta fansen vill se är The Governor och Michonne. Kan du avslöja något om deras framtid i TV serien?
Glen Mazzara: Jag kan bara säga att vi alla är sugna på att få skriva in dessa två i serien och jag kan inte tänka mig ett ”The Walking Dead” utan dem. Så förr eller senare kommer de att dyka upp men jag kan tyvärr inte säga någon om när. [sedan intervju gjordes har det avslöjats att The Governor kommer i säsong 3 (Liljas anmärkning)]
Lilja: En sak jag verkligen gillar med serien, och serietidningen också för den delen, är att ingen är säker. Ofta när man följer en TV serie vet man att dess huvudpersoner inte kommer att dö men med ”The Walking Dead” känns det som om alla, eller kanske inte Rick men alla andra, faktiskt kan dö.
Glen Mazzara: Vad säger att Rick är säker? Ingen är säker.
Lilja: Nä, det är lite så jag menar. Som att Sofia blir en Zombie. Var det något ni planerat från början? Jag vet att det är många som dör i serietidningen men det är annorlunda med TV...
Glen Mazzara: Vi räknade ut det när vi satt i writersroom. I början av säsong 2 kom vi fram till att Sofia skulle försvinna, vi kom fram till att Carl skulle bli skjuten när de letar efter Sofia. Sen kom vi fram till att detta skulle leda dem till Hershel gård och sedan att Sofia skulle vara i ladan. Det tog oss några dagar att komma fram till detta men det är så det fungerar med writersroom. Vi bygger på någons tidigare idé och när sen detta föll på plats viste vi att vi hade en historia att berätta.
Lilja: Jag tycker det var en briljant idé att låta henne bli en Zombie. Jag tror att många tittare hoppades på att det ska ske, men inte riktigt vågar tro att det faktiskt skulle hända.
Glen Mazzara: Ja, jag tycker det blev bra. Det var effektfullt eftersom de först massakrerar Hershel familj och sen upptäcker att en av deras egna finns i ladan. Det som från början var en ganska våldsam scen blev i slutändan en väldigt hjärtskärande scen. Och att det var Rick som skulle kliva fram och skjuta Sofia var det inget snack om. Han var den enda stark nog att göra det.
Lilja: Och nu har ni fått klartecken för en tredje säsong?
Glen Mazzara: Ja, 16 avsnitt blir det. Det är vad jag och manusförfattarna arbetar med nu.
Lilja: Bestämdes det att det skulle bli en tredje säsong innan inspelningen av säsong 2 avslutades?
Glen Mazzara: Ja.
Lilja: Har det faktum att ni visst att det skulle bli en tredje säsong påverkar hur säsong 2 slutar?
Glen Mazzara: Nej, det har det inte. Man skriver bara den bästa historien man kan komma på och hoppas att om man gjort det tillräckligt bra för att få göra en säsong till. Dessutom har vi så många fans att jag tror vi kommer göra minst 100 avsnitt.
Lilja: Och när är det tänkt att ni drar igång med inspelningen?
Glen Mazzara: Jag tror att det drar igång i maj.
Lilja: Och så visas den på TV till hösten som tidigare säsonger?
Glen Mazzara: Förmodligen.
Lilja: Era säsonger bli längre och längre. Hoppas du på att komma upp i 24 avsnitt per säsong som vissa andra serier?
Glen Mazzara: Nej, jag gillar 16. Jag tror att 16 är ett bra antal avsnitt per säsong. Det är väldigt tufft att spela in serien. Vi har så många Zombies och vi spelar in i Atlanta som blir väldigt varmt på sommaren, mycket kallt på vintern och får en hel del regn så det är en väldigt fysisk krävande inspelning och dessutom är vi alltid utomhus. Så det är krävande för filmteamet, och jag tror att göra mer än 16 avsnitt per säsong skulle vara att driva det hela lite för hårt.
Lilja: Men 16 är ganska ovanligt antal avsnitt per säsong eller hur? Är inte 12 eller 24 är väl det vanligaste?
Glen Mazzara: Jo men vissa gör också 13 eller 10 också. I slutända är detta dock AMCs beslut. Jag har bara turen att få jobba med serien.
Lilja: OK, tack så mycket för att du tog dig tid att göra intervjun och lycka till med resten av säsong 2 och den kommande säsong 3.
Glen Mazzara: Tack.
hans-Åke lilja
Föregående inlägg:
Machete Kills!!!
Machete Kills!!!
Nästa inlägg:
Zombies på kurs, på TV och med Lill-Babs
Zombies på kurs, på TV och med Lill-Babs