Välspelat men var är komedin?

Allt hade varit frid och fröjd om "Hope Springs" hade varit kategoriserad som ett drama. Nu påstås det att det är en "drama/komedi", men på omslaget står det "En ny komedi...", "Den hyllade succékomedin..." och "...den romantiska komedin...", men skratten i filmen är ytterst få och den som väntar sig någon rar skrattfest får leta rätt på en annan film.

"Hope Springs" är nämligen ett drama om ett äktenskap som kört fast. Efter 31 års äktenskap är det inte mycket glöd kvar mellan Kay (Meryl Streep) och Arnold (Tommy Lee Jones). Varje dag är den andra lik. Frukostrutinerna är de samma. Kvällarna slutar alltid med att Kay får väcka Arnold framför ett golfprogram på tv:n, varpå de går till varsitt sovrum. Bröllopsdagarna firas med att något nytt köp till huset, som en varmvattenberedare eller ett nytt kabeltvpaket.

Arnold är fullt nöjd med detta liv som han menar är resultatet av 31 års äktenskap, men Kay är mindre nöjd och i smyg bokar hon en intensivparterapi i småstaden Hope Springs på andra sidan landet. Arnold sparkar bakut. Han vill inte - och tycker inte att de behöver - gå i terapi, och speciellt inte på andra sidan landet där allt är dyrare. Men likväl följer han med och paret inleder sessioner hos Dr Feld (Steve Carell). Sakta börjar Dr Feld komma dem in på livet och luckrar upp vad som gjort att det blivit som det blivit och hjälper således Kay och Arnold mot ett bättre äktenskap... Eller?

Okej, det finns några skojiga scener i filmen, men till större delen är det terapi i soffan med bistra miner och obekväma sanningar som kommer upp till ytan. Inte så muntert direkt. Filmen är dock bra och både Streep, Jones och Carell spelar bra. Streep är inte oväntat bäst i en väldigt trovärdig och "tantig" gestaltning, medan Jones i sammanhanget gör "skurkrollen" som är väldigt svår att sympatisera med. Och jag bokstavligt talat älskar Carell när han får utrymme för den här mer tillbakadragna och lugna delen av hans skådespel.

Med andra ord är filmen sevärd, men jag hade gärna sett lite mer ljus i mörkret.

Det är ganska mycket extramaterial utspritt över ungefär en timmes speltid, utöver kommentarspåret. Den första hälften av timmen utgörs av diverse bakomfilmer som inleds med ett inslag om parterapi och sedan går in på filmen utifrån de vanliga synvinklarna med mycket fokus på skådespelarna.

Den andra hälften består av alternativa tagningar då Streep och Jones levererade många olika versioner av sina repliker, och så finns det är lite bloopers som grädde på moset. Både i de alternativa tagningarna och missarna finns det en scen med Dr Feld som verkar ha lite egna äktenskapsproblem vid sidan av yrkeslivet. Det är lite mer komiskt förstås.

1. Jag blir inte helt klok på slutet på filmen, som jag tycker känns lite slarvigt skrivet eller dåligt förmedlat.

2. Filmens trailer, som inte är med i utgåvan, ger intrycket av mycket mer en komisk historia än vad det är. Även där nämns benämningen "comedy".

3. Trots att både Meryl Streep och regissören David Frankel säger i extramaterialet att deras första val till den manliga huvudrollen var Tommy Lee Jones, var Jeff Bridges aktuell för den ett tag.