Skurk blir hjälte i 8-bitar

Jag minns när 8-bitsklassikern Nintendo Entertainment System (NES) kom till Sverige. Leksaksbutikerna riggade upp ett system till en liten tv och så stod man där och testspelade "Ice Climber" och andra tidiga spel till konsolen. Själv var jag en Commodore 64-kille (även om jag hade - och fortfarande har - en Commodore 128) och köpte aldrig en NES, men spelen ekar fortfarande nostalgiskt inom mig. Givetvis spelade man spel "på riktigt" på de arkadspel som stod uppställda i olika varuhus eller på sportlovsanläggningar, men det var i mitt fall inte så ofta. Pengar fanns ju inte i överflöd.

"Röjar-Ralf" tar oss med in i arkadspelens värld. Bokstavligt talat. Både klassiska retrospel i 8-bitar och moderna högupplösta, filmiska spel. Om man har någon sorts relation till antingen arkad-, video-, tv- eller dataspel (kalla det vad man vill) kommer man att älska "Röjar-Ralf" och sitta och räkna referenser och passningar till riktiga spel genom hela filmen.

Rich Moore och Jim Reardon är två av de många personer som ligger bakom filmen, där den förstnämnda även regisserat den. Båda två har gedigna meritlistor från arbete på "The Simpsons" och "Futurama", och speciellt arvet från "Futurama" märks i filmens story och humor. Framtidsserien har många gånger flirtat med tv-spel, speciellt i avsnittet "Raiders of the Lost Arcade" ("Anthology of Interest II"), som givetvis Rich Moore regisserade. Alla pusselbitar faller på plats.

Nåväl: Röjar-Ralf (röst av John C. Reilly) är en Donkey Kong-liknande "ond" karaktär i spelet "Fixar-Felix Jr." som efter 30 år ledsnar på att stå i Fixar-Felix (Jack McBrayer) skugga - han som får folkets uppskattning och hjältemedalj efter hjältemedalj. Ralf vill också få en medalj, men det är omöjligt för en "spelskurk". När arkadhallen stänger för kvällen och arbetspasset är slut för spelkaraktärerna kan de färdas fritt mellan de olika spelen. Ralf går till exempel på ett Anonyma Alkoholister-liknande skurkmöte med andra onda karaktärer och berättar om sina funderingar, men de andra skurkarna försöker få honom att intala sig att det inte är något fel på att vara ond, att det är deras jobb och lott i livet. Men det räcker inte för Ralf.

För att bevisa att även en skurk kan få en medalj rymmer Ralf tillfälligt ur sitt spel och går in i rymdkrigsspelet "Hjältens pris" där han snor åt sig en medalj, men innan han hinner återvända hem kraschlandar han i det sockersöta bilspelet "Sockerkick" där han får sin medalj stulen av Vanilja von Sockertopp (Sarah Silverman) som behöver den för att kunna vara med i ett race. Nu börjar det riktiga äventyret då Ralf vill ha tillbaka sin medalj, men samtidigt har han lyckats få med ett farligt rymdkryp från "Hjältens pris" till "Sockerkick" och i och med att han lämnat sitt eget spel är "Fixar-Felix Jr." i riskzonen för att stängas av för gott...

Genom att blanda in olika spel och världar blir det ett omväxlande utseende på filmen, där designen och animationen kan ta ut svängarna på olika sätt. Det gör att filmen inte känns som den står och stampar på samma ställe, vilket det i och för sig är svårt för en animerad film att göra. Det är massvis av detaljer att upptäcka och även om jag tycker att filmen blir lite barnslig då och då känner jag ändå att den lyckas balansera precis rätt och blir en sådan där heltäckande film som hela familjen kan underhållas av.

Alla spelreferenser, som att vissa karaktärer rör sig ryckigt och aldrig diagonalt, är det som jag gillar bäst. Det är som om en yngre version av mig själv får en liten present för alla timmar som lagts ned med en joystick i handen, djupt insjunken i 8-bitarsvärldarna på tv-rutan. En rar och rolig film.

3D-VERSION

Det här är en perfekt film att se i 3D. Dels hjälper det till att förstärka illusionen av att arkadspelskaraktärerna lever på riktigt innanför rutorna, och dels för att filmen är fylld av både olika och rejäla världar. Riktigt snyggt, samtidigt som det är lite smått surrealistiskt att se 8-bitsgrafik i 3D. Det hade aldrig hänt på 80-talet...

Kortfilmen "Paperman" som finns med - både i 3D och 2D - är en kortfilm som visades i samband med "Röjar-Ralf" på bio. Det finns ingen övrig koppling mellan filmerna - det är inte samma tema eller stil över huvud taget, men det är en alldeles förtjusande film om ett papper som knyter samman en man och en kvinna under en dag. Väldigt snygg och bra kortfilm som Oscarsbelönades.

Bakomfilmen berättar lite om hur filmen kom till, hur dess story ändrade karaktär, och utmaningarna med att animera i 8-bitarsstil och dessutom växla mellan alla de olika världarna och stilarna. En givande film som fungerar fint som komplement till filmen.

Det borttagna material som finns är i någon tidig skissform och känns definitivt som att det uteslutande är lyft från en tidigare version av filmens story då det inte alls är självklart hur dessa scener skulle passat in. Det finns ett kommentarspår att slå på som enligt en introduktion av Rich Moore ska förklara varför scenerna försvann och det känns nästan som det är läge att slå på det, för utan vägledning blir scenerna ganska meningslösa.

Några fejkade reklamfilmer för att arkadhallen i filmen har spelen i filmen finns att se, och de känns verkligen som om de är genuina filmer från förr som plockats fram från ett dammigt videoband.

1. I extramaterialet kan man se ett fullt fungerande "Fix-it-Felix, Jr."-spel och vill man spela det får man ta sig till Disneyland. Man kan ju hoppas att det släpps någon spelbar variant på nätet i framtiden.

2. I filmens arkadhall figurerar en ägare i svartvitrandig domartröja, en referens till speldomaren Walter Day som kan ses i "The King of Kong: A fistful of quarters".

3. Filmen inleds med en 8-bitarsvariant av Walt Disney-loggan och en liten snutt i "Steamboat Willie". Det får mig att le redan innan filmen har börjat.

ANDERS JAKOBSON (2013-06-05)