Cool Tucci i kalla Nordnorge

Fortitude är en fiktiv liten norsk by på en ö vid kanten av Norra polcirkeln. Det en av de säkraste platserna på jorden och de fyra poliserna i byn har mer att göra med att skydda tanklösa invånare från isbjörnar än att faktiskt stävja och utreda brott. Men så hittas en forskare från den närbelägna forskningsstationen brutalt mördad i sitt hem och invånarnas liv vänds sakta men säkert upp och ned när spåren pekar mot en tolvårig pojke.

När den amerikanska polisen, men anställd vid Londons Metropolis, Morton (utsökt spelad av Stanley Tucci) kommer till ön är det under förevändningen att bistå med att utreda brottet då forskaren var engelsk medborgare. Men egentligen är han där för att återuppta en utredning kring ett gammalt dödsfall som återigen blivit intressant efter ett anonymt tips.

De första fem avsnitten staplar frågetecken på varandra och sakta men säkert upptäcker tittaren att alla har någonting att dölja. Vissa invånare är mer vidriga än andra men serien lyckas ändå att visa på en rörande medmänsklighet i de flesta. En man med särskilt vedervärdiga böjelser får mot slutet visa upp en rörande och mjuk sida vilket gör karaktären så mycket mer än att bara vara endimensionell och ond. Sedan har vi den kylige Morton som vandrar omkring som en motpol till hela det kalla landskapet och dess invånare. När handlingen stundtals verkar krypa fram är det han som håller intresset vid liv med sina frågor och envisa nosande där ingen tycker att hans nos hör hemma. En viktig roll gör också Michael Gambon som en alkoholiserad naturfotograf som återvänt till Fortitude för att avsluta sina dagar. Han blir en viktig nyckel i utredningen kring det gamla mordet och han gör sin supande och trumpna gubbstrutt med bravur.

Det finns en stark "Twin Peaks"-känsla som genomsyrar serien. Ta bort de övernaturliga inslagen och placera jakten på Laura Palmers mördare i ett kargt vinterlandskap så kommer du snubblande nära "Fortitude". Här finns ett brett spektra av udda personligheter och i stort sett alla har någon mörk hemlighet som väntar på att avslöjas. Störst, och mörkast av dem alla, döljer sheriff Dan Andersson som snabbt blir Mortons huvudmisstänkta vilket leder de två poliserna på en intressant kollisionskurs.

I de sista rafflande avsnitten förbyts den lunkande "Twin Peaks"-känslan ut mot tydliga drag av Stephen King. När byns invånare börjar göra allt desperatare saker och få panik så där som bara inskränkta småstadsbor i en King-bok kan göra så vandrar mina tankar hela tiden till "Köplust". Om inte seriens skapare Simon Donald är ett King-fan så är det ett märkligt sammanträffande. Inget av detta är dock något negativt. "Fortitude" må krypa fram i snigelfart under långa stunder och det är mer än lovligt förvirrande till en början men det är inget fel på spänningen och det finns gott om trådar att sitta och gissa fel på innan sanningen till slut uppdagas. "Fortitude" är inte en serie för alla men jag kan tänka mig att en hel del av "Twin Peaks"-fansen kan uppskatta den som ett substitut tills Dale Cooper, Laura Palmer och de andra återvänder om ett par år.

I tolv stycken delar skildras olika saker runt serien. Från filmandet på Island till fakta om isbjörnar och vidare till specialeffekter och tankar kring manuset. Det ser imponerande ut i menyn men tyvärr når snuttifieringen nya oanade höjder då flertalet av filmerna bara är någon minut. Inte alls vad jag förväntade mig och besvikelsen är stor.

1. Både utgåvans omslag och IMDB låter påskina att det blir minst en säsong till. Jag har lite svårt att se att den kan bli så intressant då den här säongens trådar knyts ihop på ett adekvat sätt. Lägg därtill att halva karaktärsgalleriet dör i denna första säsong så känner jag mig rätt skeptisk till en fortsättning.

2. Michael Gambons karaktär är dödligt sjuk i levercancer och får uppmaningen att genast flytta till fastlandet för att dö. Det är nämligen förbjudet att dö i Fortitude då det är så kallt att ingenting som dör bryts ned.

3. I stort sett alla går beväpnade i Fortitude på grund av den ständiga faran för isbjörnsattacker. I hela området bor det +700 människor och +3000 isbjörnar. I en scen påpekar borgmästaren att de får vara glada så länge inte björnarna organiserar sig.

THOMAS HELSING (2015-07-28)