Nu räcker det med kanaläventyr

Så var det dags igen. Nya "Göta kanal"-filmen är här och den här gången har den fått titeln "Göta kanal 3 – Kanalkungens Hemlighet". Tyvärr verkar man ha skippat allt som kännetecknar de tidigare filmerna och även om de inte var världens bästa filmer är det de stod för lite av det man kommit att förvänta sig när man hör "Göta kanal". Visserligen är Loffe tillbaka som skeppsredare Janne Andersson (som även denna gång är skyldig staten pengar), Magnus Härenstam är tillbaka som kronofogden och Svante Grundberg är tillbaka som kanotisten som alltid råkar illa ut. Det och att handlingen tar plats längs Göta kanal är de likheter som finns med de tidigare filmerna.

Borta är tävlingsmomentet, borta är kampen att hinna först genom Göta kanal, borta är båtjakterna. Nu är det visserligen så att Andersson är skyldig pengar, men nu ger han sig ut på jakt efter kanalkungens skatt istället för att försöka vinna ihop pengarna. Hans dotter Petra (som kan kanalens historia) bestämmer att de på så vis ska få fram pengar för att betala av Anderssons skulder. I hälarna har de kronofogden och hans nya hjälpreda. Skillnaden mot tidigare är dock att den här gången har den gode kronofogden gått över till de ondas sida. Han har spelskulder på 500 000:- och gör att för att lägga beslag på Anderssons pengar för egen skull.

Naturligtvis slutar allt som det ska, men vägen dit är krokig och inte speciellt rolig. Visserligen är filmen roligare än "Göta kanal 2 - Kanalkampen" som var riktigt usel, men mer än några leenden blir det aldrig. Allt känns överdrivet och det är buskisvarning mest hela tiden. Loffe kör med sin vanliga humor och personligen tycker jag mest att den är jobbig. Det är också mycket ramla och slå sig-humor och det tilltalar inte mig ett dugg.

Härenstam som kronofogde är än mer överdriven mot vad han varit i de tidigare filmerna och inte heller det funkar speciellt bra. Sara Sommerfeld spelar hans nya assistent och hon har ett minst sagt tufft uppdrag för inte bara har hennes rollfigur gjorts väldigt korkad, den är dessutom pinsamt platt. Det mest intressanta med filmen är att man nu äntligen, om man orkar bry sig, får reda på varför kanotisten varit ute och paddlat i nästan 30 år. Han har nämligen inte bara varit ute och nöjesåkt om nu någon trodde det. Han har haft ett större syfte. Och det avslöjas alltså här…

En riktigt ordentlig bakom kulisserna-film bjuds vi på och den handlar både om denna film och de två tidigare samt lite jämförelser av de tre. Helt godkänt.

1. Det första man slås av är hur gamla alla har blivit. Vi får se Jon Skolmen i en liten biroll och han har verkligen åldrats.

2. Svante Grundberg (kanotisten) får äntligen några repliker i den här filmen. Men de sitter långt inne.