Ett rörigt fall och en förvirrad chef

Den senaste och nionde filmen om Irene Huss har fått titeln "En man med litet ansikte". En titel som för övrigt känns lite krystad. Naturligtvis har man lyckats få någon i filmen att uttala titeln, men det känns lite krystat och inte helt naturligt. Hur som helst, nu spelar ju inte titeln så stor roll utan det viktiga är ju vad som händer i filmen och händer saker, det gör det.

Irene ställs inför ett väldigt komplicerat fall som innefattar bilstöld, en trafikolycka med smitning, prostitution, våldtäkt och trafficking. Och allt hänger naturligtvis ihop. Dessutom tvingas hon brottas med en chef som milt sagt framstår som förvirrad och en familj som hon gång på gång sviker för jobbets skull. Irene Huss har det inte lätt i "En man med litet ansikte".

Dock vävs allt detta samman till en väldigt bra film som flyter på bra, känns hyfsat logisk, spännande och dessutom ger Irene ett privatliv utanför jobbet. Det sistnämnda får vi visserligen se lite av i alla filmerna men här känns det som om det ställs lite extra på sin spets. Att sen hennes man Krister är lite väl förlåtande, på gränsen till mesig, ibland får man väl acceptera.

I och med den här filmen har hälften av filmerna (tre av sex) i omgång två släppts och jag tycker den här omgången är vassare än den första. Det känns lite som om alla skådespelarna är mer bekväma i sina roller och att manusförfattarna kommit underfull med hur de reagerar och handlar i de situationer de hamnar i. Lite beklämmande är det dock att Lasse Brandebys karaktär Sven Andersson känns så förvirrad.

Här bjuds vi på en kort intervju med Angela Kovács som spelar Irene och visst är det kul att höra vad hon har att säga men fasen vad trist det är med intervjuer där frågorna skrivs ut i text istället för att någon ställer dem. Vi får även lite bortklippta missar från inspelningen.

1. Moa Gammel i rollen som Elin börjar komma in i gänget men den här gången får hon stå tillbaka vilket är lite synd.

2. Är det något man skulle kunna ta bort ur filmerna så är det när Irene tränar kampsport. De scenerna känns rätt onödiga.

3. Angående Sven Anderssons förvirring. Först trodde jag att det skulle sluta i någon tvist men det gör det inte. Han är helt enkelt bara förvirrad vilket känns väldigt beklämmande. Undra hur man går vidare med det…

HANS-ÅKE LILJA (2011-09-22)