Kooperativet klampar in i politiken

Det hann gå två år innan "Fröken Frimans krig" kom tillbaka till tv-rutan. Julhelgen 2015 fick vi återse alla de kära och mindre kära karaktärerna från denna superba tv-serie. Lyckligtvis behöver vi inte vänta lika länge på omgång tre då den planeras till julhelgen 2016.

Tidsmässigt har vi hamnat i 1906. Kooperativet Svenska hem lett av Dagmar Friman (Sissela Kyle) och Kinna Boman (Sofia Ledarp), med hjälp av Lottie (Frida Hallgren), Emmy (Maria Kulle), Alma (Lena T Hansson), Tora (Emelie Wallberg) och Jon (Kristoffer Berglund) går bättre än någonsin, så bra att de till och med får flytta till större lokaler. Detta blir förstås ett vasst finger i ögat på deras största fiende, Frithiof Johannesson (Allan Svensson), som ger sig in i politikens salonger där han kan fortsätta att göra livet surt för kvinnorna, bland annat genom att hårt driva frågan om kvinnlig rösträtt rätt ned i sophinken.

Lustigt nog är detta en fråga som även Dagmar driver hårt, men förstås av helt andra anledningar. I och med att Landsföreningen för kvinnans politiska rösträtt, LKPR, bildats vill Dagmar dra sitt strå till stacken för att få till en förändring. Svenska hems lokaler används för hemliga informationsmöten för den vanliga kundkretsen för att samla ihop namnunderskrifter. När vissa av besökarna beklagar sig om att deras män undrar varför de inte är hemma och lagar man uppfinner Svenska hem hämtmaten. Färdiga tallrikar, bara att värma på spisen. Nöden har ingen lag, när det handlar om viktiga frågor.

Det går givetvis inte helt smärtfritt. Johannesson använder alla sina resurser för att sätta käppar i hjulen för kvinnorna. Överfall, inbrott, spioner - allt går. Samtidigt skakas gänget av personliga nederlag. Dagmars halvbror, till lika Lotties man Axel (Gustaf Hammarsten) får problem med sina affärer och håller förstås tyst om det. Lottie intresserar sig så smått för en i sin tur väldigt intresserad doktor (Magnus Krepper) som blir involverad i alla kvinnors liv på ett eller annat vis. Kinna inleder ett förhållande med en kvinna vilket till och med är olagligt vid den här tiden och Dagmar inser att hon ställer alldeles för stora krav på Gunnar (Edvin Ryding) som hon är fostermor till.

Säsongen består precis som sist av tre timslånga avsnitt och det är en sann fröjd att ta del av ett så välskrivet, välspelat och välgjort svenskt drama. Jag gillar verkligen varje minut av serien och njuter av det ypperliga skådespelet och det fascinerade temat. Så många starka kvinnor som genom historien kämpat trots alla motgångar för jämlikhet och frihet. Mycket bra!

Det blir en del skratt under säsongen, men det finns även plats för tragik och jag ser fram emot ännu mer av hela paketet. Den här serien får gärna fortsätta många, många år till.

1. Precis som sist hittar vi Ulla Skoog i en lurig roll som Frithiof Johannessons fru som delar hans åsikter men samtidigt verkar vara betydligt mer listig och smart än vad han kan tro. När ska hon byta sida?

2. Skoogs gamla radarpartner Suzanne Reuter dyker upp i en liten men tung roll i det sista avsnittet. Det innebär även att det äkta paret "Svensson" återförenas, åtminstone i en scen...

3. För regin svarar Harald Hamrell medan manuset är skrivet av Pernilla Oljelund.

ANDERS JAKOBSON (2016-04-04)