Ett krig man vill ska fortsätta

"Fröken Frimans krig" är en tredelad miniserie som visades på SVT under jul- och nyårshelgen 2013/2014. Den är delvis baserad på verkliga händelser, men är i stort sett ett drama och ett väldigt bra sådant. Jag njöt under de tre dagar serien visades på tv och rycktes med i storyn och skrattade gott åt seriens humoristiska inslag.

I grund och botten handlar serien om hur ett antal kvinnor bildar ett livsmedelskooperativ i början av 1900-talet. Det är en del av kvinnorättsrörelsen och givetvis möts idén av protester. Både från män och kvinnor, men kooperativet kämpar på mot alla odds. I spetsen finns titelns Fröken Friman med förnamnet Dagmar (Sissela Kyle). Hon har varit i England och engagerat sig i kvinnorättsrörelsen och återvänder nu hem till Sverige för att ta del av ett arv från sin far. Tror hon, men det blir inga pengar. Hennes halvbror Axel (Gustaf Hammarsten) delar inte med sig av arvet, och den redan knackiga relationen halvsyskonen haft blir knappast bättre.

Axel har hemmafrun Lottie (Frida Hallgren) och bistra husan Emmy (Maria Kulle) som båda så småningom ska bli involverade i Dagmars kooperativ, självklart mot Axels stora protester. Men det är med Kinna Boman (Sofia Ledarp) som Dagmar grundar idén. Längs med vägen ska även den roliga och rika änkan Alma (Lena T Hansson) ansluta, inte minst med det kapital de behöver för att komma igång. Men när väl kooperativet är startat kommer nya problem. De manliga specerihandlarna, med Frithiof Johannesson (Allan Svensson) som drivande ond kraft, pressar leverantörerna till en bojkott av kvinnokooperativet. Dags för Fröken Friman att inleda sitt krig.

Det är ett skönt go i serien där motgångar blir ny energi hur svårt det än kan verka. En andemening om att allt går att genomföra bara man vill det tillräckligt mycket. Det är en positiv känsla man tar med sig från serien. När allting dessutom är välskrivet och välspelat och snyggt utfört blir det en riktigt trevlig miniserie av alltihop. Manuset känns smart konstruerat med roliga detaljer här och där, som till exempel hur Allan Svenssons karaktär manipuleras lätt av hans till synes ja-sägande fru (Ulla Skoog).

Utöver grundstoryn finns det en del mer emotionellt laddade inslag rörande Fröken Frimans privatliv. Hon är ensamstående och engagerar sig i ett misskött fattigbarn och dessutom har hon ett förhållande med en gammal kärlek (Rolf Lassgård) som slutar på ett väldigt tragiskt vis. Detta ger en bredd till karaktären som gör den ännu mer intressant, så till den grad att man gärna vill se mer av henne och hela serien.

1. Trots att serien kändes komplett och avslutad kommer det en andra säsong våren 2015.

2. Serien är till viss del baserad på boken "Svenska hem - en passionerad affär" från 2005. Boken återsläpptes 2013 med den nya titeln "Svenska hem - Den sanna historien om Fröken Frimans krig".

3. Originalmusiken är skriven av forna Atomic Swing-stjärnan Niklas Frisk.