Boring Bo... förlåt James Bond är tillbaka

Bond är tillbaka igen och som väntat är det Daniel Craig som vi ser i rollen som Bond. Den här gången är det ett övervakningsnätverk som hotar att hålla alla under kontroll. Till och med Bonds chef tycker detta är en bra idé. Men som vanligt vet Bond bäst och dessutom har han lite hjälp av den nu bortgångne M. Vi får även se skurken Blofeld som Bondfans känner igen från tidigare filmer. Allt är med andra ord upplagt för en mycket action.

Som Blofeld ser vi Christopher Waltz och han är ju bra men rollen han spelar är blek. Däremot får vi se Dave Bautista (den amerikanske brottaren som vi såg i "Guardians of the Galaxy") som Hinx och han påminner om Jaws från de gamla klassiska filmerna. Honom gillar jag. Som Q ser vi återigen Ben Whishaw och han är fortfarande för ung. Ralph Fiennes spelar M och det är ingen tacksam roll att ta över. Bra skådisar, men sämre karaktärer alltså. Sen har man dessutom fått till en bakgrundshistoria som väver samman Bond och Blofeld som bara känns trist och konstlad.

Tyvärr är "Spectre" dessutom allt för lång, för seg och för tråkig. Det blir aldrig riktigt spännande. Det maler på och visst, det händer saker och det är fullt med action men trots detta lyfter filmen aldrig. Varför vet jag inte riktigt men jag har mina funderingar. Jag tycker att Bond får alldeles för få roliga prylar. Jag har sagt det förr och säger det igen: Det som skiljer Bondfilmer från andra actionfilmer är bland annat prylarna. Här får han en klocka och en bil (som dessutom inte fungerar som den ska). Inte mycket att glädjas över.

Sen tycker jag Bond förlorat sin coolhet. Bond ska vara en lite torr och sofistikerad agent men han har nu blivit lite som vilken actionfigur som helst. "Spectre" känns som en medioker actionfilm som inte gör någon speciellt glad. Ska man fortsätta med Bondfilmer måste man göra något nytt. Kanske byta skådis i rollen som Bond, gå tillbaka till ursprunget annars kommer det inte att fungera. Det kan vara så att fenomenet Bond är passé. Kalla kriget är över och kanske borde Bond vara det också?

Då vi såg denna film digitalt från SF fanns inget extramaterial tillgängligt.

1. Detta är Daniel Craigs fjärde Bondfilm.

2. Detta är endast den tredje filmen vi får se Bonds hem. De andra var "Agent 007 med rätt att döda" (1962) och "Leva och låta dö" (1973).