Någorlunda effektiv användning av 3D

Tänk dig att du sitter på en racingbana. Allt är frid och fröjd, men helt plötsligt sker en hemsk krock ute på banan som resulterar i att flera bilar kastas in bland publiken med förödande resultat. Du ser den ena efter den andra dö en död hemskare än den tidigare. Du ser dina vänner dö framför ögonen på dig utan att du kan göra något. Du ser din flickvän dö. Du ser dig själv dö. Just då vaknar du ur någon slags trans och allt är som det ska på banan och du inser att det du såg i din vision börjar hända. Folk säger samma saker, gör samma saker. Detta är precis vad som händer Nick när han är med sina vänner på racingbanan. Naturligtvis får han panik och tillsammans med sina vänner flyr han banan och det just i tid för att överleva.

Alla är naturligtvis chockade över det som hänt och förvånade. Man bestämmer sig dock för att inte gräva djupare i det hela utan låta hänt vara hänt och bara vara glada över att de överlevt. Detta ska dock visa sig svårare än de trott när de som överlevde tack vare Nick nu börjar dö på de mest bisarra sätt en efter en och dessutom i samma ordning som de skulle ha död på banan. Är det hela en slump eller är det döden som är ute efter dem? Nick och hans vänner vågar inte tro på slumpen utan misstänker att det är ödet som vill rätta till det Nick ändrat på.

Jag gillar "The Final Destination" skarpt. Dels för att det är en väldigt kul handling att Nick kan se in i framtiden, och dels för att man varit så noga med detaljerna när något råkar illa ut. En mängd små detaljer bidrar till att det som händer faktiskt händer och här får vi se dem alla i skrämmande detaljrikedom.

Filmen släpps dessutom i 3D och även om det är lite fränt är jag generellt emot 3D-filmer. Det är fortfarande så pass nytt att man inte lärt sig väva in det i filmen på ett naturligt sätt. Detta resulterar i att det blir en väldans massa saker som, av ingen anledning alls, kommer farande mot publiken i vad som mest känns som ett sätt att föra fram 3D-tekniken och inte egentligen tillföra handlingen något. Inte allt är så men mycket. Här har man dock tänkt till och framför allt jättekraschen i början av filmen är riktigt läcker i 3D.

Skådespeleriet får godkänt även om det inte finns några direkta stjärnor i filmen. Alla är än så länge anonyma och okända men kanske är det just därför det blir så bra. Man slipper sitta och fundera på var en viss skådespelare varit med tidigare… Och det är ju bra för handlingen är verkligen genomtänkt, väl utförd och förbaskat bra.

Extramaterialet består av en trailer samt några bortklippta scener och det är inte utan att man kommer att tänka på 80-talet när censuren härjade som värst. De flesta av scenerna är nämligen dödsfall i den olycka som Nick lyckas förhindra i filmens början och dessutom rätt brutala sådana. Nu är det naturligtvis inte censuren som varit framme men det kändes verkligen som det när man såg scenerna. Dessutom är scenerna rätt bra så det är lite synd att de inte finns med i den färdiga filmen…

1. Detta är den fjärde filmen i en serie och den första i 3D.

2. Vi får även med en 2D-version av filmen men naturligtvis är det bättre att se den i 3D.

3. Janet som i filmens början är riktigt harig blir helt plötsligt tvär och vägrar lyssna på Nick. Detta är en vändning som för mig känns helt ologisk och inte det minsta trovärdig.