Dödens rum

Erik Winter är tillbaka och den här gången får han ett fall där en ung kvinna hittas hängd i ett hotellrum. Rum nummer 10 för att vara exakt. Allt är dock inte vad det verkar vara och Winter och hans grupp kan snabbt avfärda att det rör sig om ett självmord. Kvinnan har blivit mördad. Frågan är bara av vem och varför i rum 10 på just det hotellet. För 18 år sedan försvann nämligen en kvinna från exakt samma rum och även då var det Winter som höll i utredningen. Den gången lyckades han inte lösa fallet och frågan nu är om de två fallen hör ihop eller om det bara är en väldigt olycklig tillfällighet.

"Rum nummer tio" är precis som "Vänaste land" riktigt bra. Krepper är återigen perfekt som Winter och den här gången får han härja rätt fritt. De övriga i hans grupp figurerar mest i utkanten och dyker in i vissa scener, men detta är helt klart Winters film. Och det blir bra. Förutom själva skådespelarinsatserna och själva manuset lyckas man väldigt bra att föra historien framåt med korta klipp som nästan påminner om återblickar. Man lyckas väva ihop Winters tidigare fall (kanske hans första) med det nya på ett väldigt smidigt och trovärdigt sätt.

Det finns några lösa trådar som inte knyts ihop helt men det är inte svårt att räkna ut vad som hände. Och det känns helt OK. Man behöver inte förklara allt. En del bör lämnas till tittaren att fundera på. Med andra ord finns det inte mycket att klaga på när det gäller filmatiseringen av böckerna om Winter. Man får vad man begär men det gäller förstås att man gillar den här typen av filmer…

En femminutersfilm där Magnus Krepper berättar om filmen och dess upplägg och även om det är intressant så hade det varit roligare men en dokumentär om hur filmen spelades in.

1. På omslaget stavas Erik med "C" och i filmens textning med ett "K". Känns lite slarvigt.

2. Även "Rum nummer tio" är uppdelad på två timslånga avsnitt.