Hans-Åke Liljas blogg

möte med johan falk del 2
Postad: 2013-03-15 00:00:01



Den andra intervjun jag gör med Falk gängen är med Anders Nilsson som skapat Johan Falk och Mickael Tornving som spelar Falks chef Patrik Agrell. Även här inleder vi med att prata om en möjlig tredje säsong. Anders är helt övertygad om att det blir av. Tanken har alltid varit att det ska bli tre säsonger men det hela började, hur konstigt det än kan låta, 2003 med att Anders inte ville göra mer filmer om Johan Falk. Han visste inte hur han skulle komma vidare efter "Den tredje vågen". ”Hur skulle man komma vidare med att Johan Falk har åkt vidare till Europa? Ska han jobba på Interpol nästa gång eller som Sean Connery vara sheriff på månen liksom?”. Anders släppte Falk och började jobba med annat men så plötsligt slog han på TVn och såg Insider med Robert Aschberg som intervjuade Peter Rätz fru och barn, med pixlade ansikten, där de konfronterar polisen och frågar hur de kan slänga ut Peter och hela hans familj från vittnesskyddsprogrammet efter att han varit infiltratör åt polisen i nio års tid? ”Poliserna var jättedryga och jag tänkte att vad fan är det här och för att göra en jättelång historia kort så började vi göra research”.

Anders satte då in den svart vita polisen Johan Falk i den här gråa världen med specialpoliser som gör allting för att lura kriminella med civila infiltratörer. ”Det är ju en nivå som är Frank Wagners historia som avslutas nu med den tolfte filmen. Den andra nivån är vad som händer när de får en infiltratör på halsen som inte spelar psykopat utan faktiskt är en psykopat och han i sin tur sätter klorna i polisen. Vem styr vem? Och sen finns det en tredje nivå, en tredje säsong som är ytterligare ett fenomen i allt det här och som delvis bygger på att från och med film tolv nu så är hela spelplanen förändrad. Nu vet ju alla i verkligheten och i filmens värld att det finns någonting som heter civila infiltratörer och specialpoliser och helt plötsligt blir det en utsatthet för alla. Och det är spelplanen plus det här andra fenomenet som jag inte vill avslöja för det är en jättegrej i nästa säsong och då såg jag ju tre säsonger framför mig” han fortsätter ”men för att komma så långt måste man ju avsluta Frank Wagner så att en tredje säsong tar vid från det ögonblicket då jag såg det här med Peter Rätz på TV”.



Väldigt mycket av det vi ser i filmerna är baserat på verkliga händelser, både historier, karaktärer och fenomen. ”Vi har ju självklart kokat ihop vissa case som i verkligheten tog två år och ingen sköt ett enda skott till de mest extrema situationerna men dilemmat är väldigt mycket äkta från verkligheten, någon hanterar går för långt, någon chef försöker hålla ihop det, infiltratören går för långt, andra kriminella påverkar och vad kan gå fel? Det finns inga stora manusgrejer som inte har en koppling till verkligheten.” De har även fått bra hjälp från folk i den här typen av kretsar med att få allt rätt. En av manusförfattarna är Tage Åström som var chef för verklighetens GSI och den som rekryterade Peter Rätz. Peter Rätz har hjälpt till med alla manus och sett filmerna grovklippta. Även andra poliser och militärer har hjälpt till att få storyn rätt och hjälpt till att få skådespelarna att hantera sina vapen och prata på ett korrekt sätt. Även Mikael Tornving har bidragit som före detta fältjägare. Jag frågar om han kunde ta hjälp av sina erfarenheter i rollen som Patrik Agrell. ”Ja, i den här rollen har jag det för jag har gjort Patrik Agrell till gammal reservofficer och det färgar honom i hur han rör sig och hur han pratar.” Mikael Tornving kom in efter de tre fristående filmerna och jag undrar om han sett dessa och om han kunnat hämta inspiration från dem. ”Ja, jag såg dem men det hjälpte mig inte i min karaktär för det var ju helt andra historier som berättades då”.

Mikael är ju kanske mest känd som komiker så jag är nyfiken på hur det var att komma in och göra den här typen av roll som ändå är rätt långt ifrån de komiska rollerna vi sett honom i. ”Jag tyckte det var väldigt roligt men också otäckt eftersom jag inte gjort den här typen av roller tidigare. Sen att Patrik Agrell ligger närmare mig som privatperson än någon annan roll jag gjort är ju en annan sak. Han är ganska oneurotisk och pragmatisk. Han har en bra relation med sin fru som han älskar, han har en bra relation med sina barn och han är en trygg och stabil familjefar och så gillar jag ju att se mig själv. Jag trivs ju bäst hemma med min familj och så tror jag Patrik Agrell är också”. Mikael påpekar att det finns andra saker som de inte har gemensamt men att han tror sig förstå sig på Patrik Agrell. ”För mig är han inte svår att förstå sig på”. Jag frågar han var nervös inför att spela den här typen av roll. ”Ja, jag var så nervös att jag var tvungen att fråga Anders flera gånger om de tagit rätt man.” Anders flikar in ”När du provfilmade var du klockren för du var på riktigt, jag bad dig vara polis och det kändes att det här är på riktigt och att du plockade det någonstans ifrån. Sen ska man ju veta att…ibland så kommer det ju oneliners från Patrik Agrell och det är ju självklart Mickael som skapar dem men de kommer inte från honom som komiker för i verkligheten, och detta har vi hört från Tage Åström, skämtades det ännu mer. Det är ett sätt att lätta på trycket”.

Patrik Agrell är även ett bra komplement till Johan Falk som är mer impulsiv medan Patrik är lugnet själv. ”Ja, jag har tänkt på det där rätt mycket och utan jämförelser i övrigt...har du sett "Familjen Macahan"? Den känslan man fick när Zeb Macahan kommer in var att nu kommer det ordna sig för han höll inte på med massa konstigheter utan han bara rätade upp saker. Och lite så tycker jag ibland att Patrik Agrell kan vara. När han dyker upp i bild vet man att han inte har legat med någon annan än sin fru, han har inga drogproblem, han kommer inte få några helt omotiverade vredesutbrott. Han är en stabil faktor liksom. Han kan säkert upplevas som tråkig men det finns ju så många andra intressanta karaktärer runt omkring och alla kan inte vara psykopater”. ”Samtidigt är det han som får ta på sig det här galna jobbet som polisledningen har gett honom”, säger Anders. ”Gå ut i gråzonen och lös detta. Det är han som när alla i "Barninfiltratören" säger att vi kan inte rekrytera en 15 åring får säga att jo, det ingår faktiskt i vårt jobb men vi kanske ska ta det med polisledningen först. Hans tanke är ju naturligtvis att då har de säkrat upp sig men det ju upplevas som om Patrik är en av de galnaste men det är ju hans jobb”. ”Ja, Patrik har ett drag av hänsynslöshet”, säger Mikael. ”När saken så kräver är han beredd att gå ganska långt. Och det är inte att han är psykopat utan han har noga tänkt igenom vad det är för roll han har, vad det är som kan hända och vad är han är beredd att göra då”.

I och med att man spelar in filmerna lite i oordning för att ta hänsyn till skådespelarnas tillgänglighet och annat får de manuset till alla sex filmerna samtidigt och varken Mikael eller Anders ser några problem med att spela in på det sättet. Det tar ungefär åtta månader om man räknar in lite sommarledigt att spela in sex filmer och det är just tiden som kan vara en besvärlig faktor. ”Säsong två börjades spela in i slutet av mars och avslutades i mitten av november och det mesta är inspelat i fel ordning, när utspelar sig då egentligen filmen? Vi löste det med att allt blev en halvgenerisk kall sommar. Ibland fick vi ta bort lite frost för att det skulle vara sommar. Det var det som jag fick tänka mest på i och med att vi inte spelade in i rätt ordning.”, säger Anders.

Jag frågar Anders om det är ett medvetet drag att allt känns större i den här sista filmen för att den ska gå upp på bio. ”Jo, så är det. Det är lite mer budget för att man visste att det skulle bli en biofilm. Det var lite fler inspelningsdagar också men sen är det ju också manusmässigt så att alla karaktärerna är så viktiga, alla har sina egna agendor och ingen är bara en biroll. Alla hamnar för sin karaktär i ett stort dilemma.”

Anders har ju varit inblandad i alla filmerna och har även titeln Show runner vilket betyder att han driver manusarbetet, klippningen och har det övergripande ansvaret för allt som har med serien att göra. Han har varit inne och skrivit manus olika mycket på de olika filmerna. Och även skådespelarna får vara med och tycka till om manus och sina karaktärer. ”Det känns jätte kul”, säger Mikael. ”Men samtidigt, om jag vill lägga till något om min karaktär och Anders inte vill det så blir det inte så om jag inte kan motivera väldigt väl varför och jag gillar det. För ibland har man en riktigt dålig ide och då vill man ju inte att den ska gå igenom för att man själv inte ser att den är dålig”. Det här sättet att skriva manus gör ju att det tar längre tid att färdigställa manuset men den tiden ger man sig då de ser att resultatet blir så mycket bättre.

En sak som jag länge funderat på och nu passar på att ta upp med Anders är varför DVD utgåvorna av Falk filmerna har så väldigt lite, om något alls, extramaterial. Varför är det så? Finns det inget? ”Ja, jag är så trött på att de inte slänger in något extramaterial”, säger Anders. ”Jag gjorde massor, timmar, med extramaterial som inte klippts in än. Det är för dyrt säger de, det är inte värt det. Men jag håller inte med. Här finns det en verklighet bakom som man kan visa. Vi har kört en del på facebook men det finns fortfarande massor med extramaterial. Nu börjar man dock höra att det kanske finns ett visst intresse, vi kanske ska slänga in det i boxen? Jag tjatar som sjutton på distributörerna.”. Vi kan bara hoppas att Anders och alla vi andra får som vi vill och att vi snart får se allt det extramaterial han pratar om.

Jag avslutar intervjun med att fråga när vi kan vänta oss säsong tre. ”Först måste vi skriva manus, sen måste vi filma och sen måste vi klippa så det är minst två år”. Med andra ord lär vi inte få återse Falk och de andra förens tidigast 2015…



Läs första delen av intervjun här


hans-Åke lilja

<< Mars 2013 >>
Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Sök i bloggen:
SENASTE 10 RECENSIONERNA AV HANS-ÅKE LILJA:
Våra recensioner på temat Beck:

Beck 1 - Brandbilen som försvann
Beck 2 - Roseanna
Beck 3 - Polis polis potatismos
Beck 4 - Mannen på balkongen
Beck 5 - Polismördaren
Beck 6 - Stockholm marathon
Beck 1 - Lockpojken
Beck 2 - Mannen med ikonerna
Beck 3 - Vita nätter
Beck 4 - Öga för öga
Beck 5 - Pensionat Pärlan
Beck 6 - Monstret
Beck 7 - Money Man
Beck 8 - Spår i mörker
Beck 9 - Hämndens pris
Beck 10 - Mannen utan ansikte
Beck 11 - Kartellen
Beck 12 - Enslingen
Beck 13 - Okänd avsändare
Beck 14 - Annonsmannen
Beck 15 - Pojken i glaskulan
Beck 16 - Sista vittnet
Beck 17 - Skarpt läge
Beck 18 - Flickan i jordkällaren
Beck 19 - Gamen
Beck 20 - Advokaten
Beck 21 - Den japanska shungamålningen
Beck 22 - Den svaga länken
Beck 23 – Det tysta skriket
Beck 24 - I guds namn
Beck 25 - I stormens öga
Beck 26 - Levande begravd
Beck 27 - Rum 302
Beck 28 - Familjen
Beck 29 - Invasionen
Beck 30 - Sjukhusmorden
Beck 31 - Gunvald
Beck 32 - Steinar
Beck 33 - Vägs ände
Beck 34 - Sista Dagen
Beck 35 - Ditt eget blod
Beck 36 - Den tunna isen
Beck 37 - Utan uppsåt
Beck 38 - Djävulens advokat
Beck 39 - Undercover
Beck 40 - Utom rimligt tvivel
Beck 41 - Döden i Samarra
Beck 43 - Ett nytt liv
Beck 45 - 58 minuter
Beck 46 - Den gråtande polisen
Beck 47 - Dödsfällan
Beck 48 - Quid Pro Quo
Beck 49 - Inferno
Den skrattande polisen
Mannen på taket
Roseanna
RECENSERAT DENNA DAG (11/5):
Alla recensioner från denna dag
NIO TIPS FRÅN MARS/APRIL
12 SENASTE
SKRÄCKFILMERNA