Riktigt bra trots små missar

"Maria Wern – Främmande fågel" är en TV-serie i fyra delar som visades på TV 4 under 2008. När den nu släpps på DVD är den fortfarande uppdelad i fyra avsnitt (vilket jag gillar) på vardera strax under 45 minuter. Hela serien landar på strax under tre timmar och det känns rätt lagom. Man hinner berätta den historia man vill och i det tempo som passar historien.

Historien börjar med att Maria Wern kommer tillbaka till jobbet efter att ha varit ledig i sex månader för att bearbeta sin mans död. Både hon och mannen jobbar/jobbade som poliser på Gotland och det är det Maria nu går tillbaka till. Och hon får ingen lätt start. Redan första morgonen väcks hon av att man hittat ett lik sittandes i en bil. Inga personliga tillhörigheter finns kvar och man har ingen aning om vem mannen är.

Lite senare samma dag hittas ytterligare en död man men den här gången är det en olycka. Tyvärr så är mannen smittad av fågelinfluensan. Även mannens granne har smittats och när den taxichaufför som hittar den döde mannen hjälper grannen till sjukhuset smittas även han. Han i sin tur smittar sin fru och så vidare. Till en början tror dock polisen att man lyckas stoppa spridningen men det ska dock visa sig vara fel. Gotland härjas nu av en tidigare okänd version av fågelinfluensan som dessutom smittar mellan människor.

Det blir nu upp till Maria och hennes kollegor att, tillsammans med smittskyddsläkaren Jonathan Sauma, försöka hitta en lösning både på mordet och fågelinfluensan. För att sen situationen ännu värre får Marias son Emil smittan och som för de andra som smittats ser det rätt illa ut för honom…

I rollen som Maria Wern ser vi Eva Röse och som hennes chef ser vi Allan Svensson. Som Jonathan Sauma ser vi Fares Fares. Alla gör riktigt bra ifrån sig och fast Allan Svensson är så starkt förknippad med TV-serien "Svensson Svensson" blir han här trovärdig. Tyvärr finns det några andra saker i serien som inte är lika trovärdiga.

Den första är att efter som serien utspelar sig på Gotland har man slängt in några människor som pratar gotländska (bland annat en av de som brukar göra reklam för Keno). Problemet är bara att eftersom det är så få som faktiskt pratar gotländska känns det mest konstigt när de gör det och istället för att ge serien trovärdighet får det en att tänka på alla som inte pratar gotländska.

Det andra som känns väldigt konstigt är att även fast hennes son ligger och är riktigt dålig fortsätter Maria att jobba, nästan som om inget hänt. Vilken annan förälder som helst hade ju suttit som fastnaglad vid sonens sjukhussäng men inte hon. Nu hade det ju inte direkt blivit någon bra serie om hon suttit där hela tiden men ändå, jag tycker nog att man borde tänkt på det och kanske ändrat lite i manuset.

Förutom dessa missar är dock "Maria Wern – Främmande fågel" en riktigt bra och lagom lång TV-serie. Den lyckas få en att sitta och gissa vem som är "skurken" i stort sätt hela tiden och det är ett bra betyg för den här typen av serier.

Inget extramaterial tyvärr.

1. Eva Röse känns väldigt äkta i rollen som Maria, som ibland känns riktigt gnällig.

2. Även Fares Fares gör en riktigt stark roll i serien. Riktigt seriöst och bra!