Kallt, hårt och krångligt

Chloe (Alice Eve) driver ett litet motell. Hon bor själv på det i en lägenhet ovanför kontoret. Hon är inte ensam då hon bor med sin lilla dotter. Gäster finns det också, men inte så många då det är vinter och lågsäsong, och de flesta gästerna är antingen knarkhandlare eller prostituerade. Chloe finner sig i det - hon har en deal med polisen Billy (Logan Marshall-Green) som verkar få sin beskärda del av kakan. Däremot är myndigheterna inte så glada över Chloes klientel och hotar att ta dottern ifrån henne ifall hon inte hittar ett mer lämpligt boende åt de båda.

En kväll får hon två nya gäster. Trots att de checkar in separat vet vi tittare att de hör ihop. Det är synsvaga kuriren Topo (Bryan Cranston) och hans chaufför som är på väg mot Kanada med något viktigt i sin Jeep. Topo, som tar uppdraget på stort allvar går motvilligt på att stanna till i fyra timmar exakt, men chauffören har redan fått syn på utbudet av kvinnor och har annat i tanken. Men något går otroligt fel och chauffören och hans kvinna för natten har ihjäl varandra. I uppståndelsen ser Topo med sin svaga syn hur polisen bärgar jeepen.

Under hot tvingar han Chloe att hjälpa honom att återfå fordonet och speciellt dess värdefulla innehåll som nu hamnat i händerna på den oresonabla Billy och plötsligt är alla tre insnärjda i ett mycket farligt och krångligt spel.

Bryan Cranston som jag kommit att älska via "Breaking Bad" gör en roll som har vissa likheter med Walter White, eller kanske snarare Heisenberg, och jag hoppas inte att Cranston blir typecastad som hårda gubbar nu framöver. Han har gjort så mycket varierat tidigare och Topo är visserligen en intressant karaktär, men kanske inte så originell som den kunde ha blivit med en annan skådespelare i rollen. Lyckligtvis vet Cranston hur man gör roller på ett karismatiskt sätt, vilket inte kan sägas om Logan Marshall-Green som mest spelar över och förvandlar Billy till en jobbig och ointressant figur.

Som thriller kan man placera filmen i det kärva småstadsfacket. Inte så muntert utan mest hårt och kantigt, och "Cold Comes the Night" är godkänd men inte så mycket mer.

En handfull bortklippta eller alternativa scener som är avverkade på några minuter är vad som bjuds som extramaterial. Ingenting att kommentera direkt, även om den inledande scenen visar att Topo har styrka i nyporna...

1. Filmen visades på Stockholms filmfestival i november 2013. Det betydde att filmen hade Sverigepremiär innan USA där den gick upp först i januari 2014.

2. En sköldpadda figurerar i filmen som ett husdjur. Mr Jones heter den i filmen, men enligt IMBD "spelas" den av ett djur som bär namnet Horny Horny Horny Duck. Eh...?

3. Filmen är inspelad i några småstäder i staten New York, vilket inte är så jättelångt från den kanadensiska gränsen.