Haven, en mycket underlig plats

"Haven" promotades rätt mycket som "Stephen King's Haven" när den visades på TV i USA under förra året. Den som kan sin King vet dock att boken som den bygger på, "The Colorado Kid" inte har så väldigt mycket med TV-serien att göra. Vad man gjort är att man har tagit boken som grund när man skapat den mytologi som finns i Haven och detta har man sen byggt vidare på.

Huvudpersonerna i serien är FBI-agenten Audrey Parker som kommer till Haven för att utreda ett mord. Under utredningen hittar hon ett gammalt tidningsurklipp med en bild på en kvinna som skulle kunna vara Audrey själv. I och med att hon vet rätt lite om sin egen bakgrund blir hon naturligtvis nyfiken och bestämmer sig för att stanna i Haven för att få reda på mer. Och när hon ändå är där passar hon på att hjälpa den lokale polisen när det behövs. Hon får en bra relation till sin nye partner, Nathan Wuornos, och tillsammans utreder de alla de underligheter som händer i Haven. Emellanåt får det även hjälp from Duke Crocker, en lokal smugglare och mångsysslare, som vet det mesta som är värt att veta om folket i Haven.

Serien påminner en hel del om "Arkiv X" i upplägget även om det inte finns några aliens här. Här är det mer underliga saker som ingen riktigt kan förklara som de får utreda. Under dessa finns det dessutom ett större hot som vi inte får veta så mycket om annat än att det inte är något bra. Och sen gör förstås Audrey allt hon kan för att få fram mer info om den tidningsartikel som hon hittade och vem kvinnan på bilden är.

När det gäller castingen av karaktärerna har man lyckats riktigt bra. Emily Rose och Lucas Bryant funkar bra som Audrey och Nahan och Eric Balfour är perfekt som Duke. Serien som sådan startar lite trögt, men den växer och framåt slutet fungerar den riktigt bra. Det som kanske inte är helt tillfredsställande är specialeffekterna. De känns ofta billiga, men då detta är en TV-produktion var budgeten för specialeffekterna förmodligen inte den största, tyvärr.

Säsongen (13 avsnitt lång) slutar med en riktig cliffhanger vilket ju passar riktigt bra då boken den ska bygga på inte heller den hade ett slut där vi på ett tillfredsställande sätt fick reda på vad som egentligen hände.

REGION 1-UTGÅVAN

Det finns ordentligt med extramaterial med i boxen. Förutom tolv kommentarspår får vi även tre making of-filmer, sex videobloggar, intervjuer med Emily Rose, Lucas Bryant och Eric Balfour. Sen får vi även en trailer för säsong ett och en sneak peak på vad som komma skall i säsong två.

Ordentligt med extramaterial alltså. Alla inblandade kommer till tals, vi får se hur det gick till när man spelade in serien och hur man gjorde specialeffekterna. Vi får också höra lite om hur man försökt väva in lite Stephen King-referenser i serien, kanske kunde man berättat mer om det... Det hade också varit kul om man tagit med skådespelarnas auditionband. De är alltid kul att se.

1. Eric Balfour har man kunnat se i både "24" och "Six Feet Under".

2. Både Eric Balfour och Emily Rose är väldigt aktiva på Twitter om man skulle vilja följa dem där.

3. Säsong 2 av "Haven" spelas just nu in och får premiär i USA den 15 juli.