Thaiboxning med makeup och nagellack
FILMENOm berättelsen bakom "Beautiful Boxer" hade varit uppdiktad hade den känts långsökt och konstgjord. Men det faktum att den baseras på en sann historia (filmen är dessutom ganska verklighetstrogen vad jag har förstått) gör att den blir så mycket mera intressant.
Nong Toom Parinya Charoenphol är en blyg pojke som växer upp i en fattig familj på landsbygden, och när han får se en vacker skådespelare på en marknad väcks hans längtan efter att själv få bli en vacker kvinna. Han klär sig i kvinnokläder, sminkar sig och sjunger ljuva sånger istället för att leka med andra pojkar. Inte ens när han får gå i kloster lyckas han glömma sin längtan, utan smiter iväg för att arbeta ihop pengar till familjen, och bär i hemlighet läppglans.
Han blir utsparkad och får istället följa med en vandrande munk, och när denne till slut anser att det är dags för den lille novisen att söka egna vägar, hamnar Nong Toom i ett träningsläger för unga thai-kickboxare. Där inser han att vinstsummorna från sådana matcher är så höga att han skulle kunna försörja sin fattiga familj, och dessutom spara ihop till en könsbytesoperation, om han blev nog duktig.
Nong Toom spelas av Asanee Suwan som är professionell thai-kickboxare, och inte i första hand skådespelare. Dock skall sägas att skådespelarinsatserna till allra största delen är mycket bra, och fightingscenerna är fantastiska. Välkoreograferade, men ändå brutala, och de känns högst välmotiverade för handlingen. När den sminkade Nong Toom kysser sina söndersparkade motståndare för att be om förlåtelse berörs en viktig punkt: han ville aldrig skada dem, men för att nå sitt mål var det en nödvändighet.
Att Asanee Suwan främst är boxare förklarar kanske att man inte betonar den inre kampen som måste ha funnits i verklighetens Nong Toom, utan den yttre kampen för att uppnå målet. Att han blev både älskad och innerligt hatad av allmänheten för att han slogs med makeup och nagellack tas också upp en aning hastigt.
En annan sak som kunde ha gjorts bättre är upplägget med en journalist som intervjuar Nong Toom: återblickar i uppväxten känns lite som en berättarteknisk nödlösning. Dock är detta tveklöst en sevärd film, och det är kanske inte heller speciellt vanligt med fightingfilmer med värme och hjärta.
Nong Toom Parinya Charoenphol är en blyg pojke som växer upp i en fattig familj på landsbygden, och när han får se en vacker skådespelare på en marknad väcks hans längtan efter att själv få bli en vacker kvinna. Han klär sig i kvinnokläder, sminkar sig och sjunger ljuva sånger istället för att leka med andra pojkar. Inte ens när han får gå i kloster lyckas han glömma sin längtan, utan smiter iväg för att arbeta ihop pengar till familjen, och bär i hemlighet läppglans.
Han blir utsparkad och får istället följa med en vandrande munk, och när denne till slut anser att det är dags för den lille novisen att söka egna vägar, hamnar Nong Toom i ett träningsläger för unga thai-kickboxare. Där inser han att vinstsummorna från sådana matcher är så höga att han skulle kunna försörja sin fattiga familj, och dessutom spara ihop till en könsbytesoperation, om han blev nog duktig.
Nong Toom spelas av Asanee Suwan som är professionell thai-kickboxare, och inte i första hand skådespelare. Dock skall sägas att skådespelarinsatserna till allra största delen är mycket bra, och fightingscenerna är fantastiska. Välkoreograferade, men ändå brutala, och de känns högst välmotiverade för handlingen. När den sminkade Nong Toom kysser sina söndersparkade motståndare för att be om förlåtelse berörs en viktig punkt: han ville aldrig skada dem, men för att nå sitt mål var det en nödvändighet.
Att Asanee Suwan främst är boxare förklarar kanske att man inte betonar den inre kampen som måste ha funnits i verklighetens Nong Toom, utan den yttre kampen för att uppnå målet. Att han blev både älskad och innerligt hatad av allmänheten för att han slogs med makeup och nagellack tas också upp en aning hastigt.
En annan sak som kunde ha gjorts bättre är upplägget med en journalist som intervjuar Nong Toom: återblickar i uppväxten känns lite som en berättarteknisk nödlösning. Dock är detta tveklöst en sevärd film, och det är kanske inte heller speciellt vanligt med fightingfilmer med värme och hjärta.
EXTRAMATERIALET
Inget.
TRE SAKER
1. För den svenska Thailandresenären kan denna film vara av extra intresse eftersom man får se andra sidor än turiststräckorna.
2. Den kvinnliga brottaren är skrämmande lik Strong Bad!
3. I det buddhistiska Thailand anser man att karma från ett tidigare liv kan göra att man föds i "fel" kropp och transsexualitet behandlas som något mycket mera naturligt än i många västerländska länder.
2. Den kvinnliga brottaren är skrämmande lik Strong Bad!
3. I det buddhistiska Thailand anser man att karma från ett tidigare liv kan göra att man föds i "fel" kropp och transsexualitet behandlas som något mycket mera naturligt än i många västerländska länder.
ÅSA JONSÉN (2008-11-12)
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA