Oinspirerat men okej underhållning
FILMENSist vi mötte de stygga pojkarna så blev Mike (Will Smith) skjuten av någon som visade sig vara hans egen son. Hoppsan, en spoiler - men något du måste veta när den fjärde rullen snurrar igång. Hans partner Marcus (Martin Lawrence) lutade mer åt att försöka ta det lugnt och gå i pension, men det gick ju inte för då fick vi ingen film. "Bad Boys For Life" var en underhållande, om än senkommen, uppföljare som drog hem pengar och då sätter man ju logiskt ihop en uppföljare till.
Efter Mikes världsomvälvande upplevelser har han slutligen funnit kärleken och gifter sig med sin terapeut. Marcus blir så glad att han får en hjärtattack, och i sina nära-döden-visioner möter han polischefen Howard som dog i förra filmen (Oj hoppsan, spoiler igen). Innan Marcus vaknar igen berättar Howard att det inte ännu är hans tid att dö, och nu tror Marcus att han är odödlig. Inom kort uppdagas att Howard varit korrumperad och tagit emot kartellpengar, något som Mike och Marcus snabbt inser är en lögn, och sen blir det slagsmål, pangpang och biljakter tills filmen slutar.
Den fjärde Bad Boys-rullen är regisserad av bröderna Adil El Arbi och Bilall Fallah som även regisserade trean, men eftersom jag såg båda filmerna direkt efter varandra så kunde jag tydligt se skillnad på dem. Storyn är klassisk stapling av scener där man åker från plats till plats för att kolla ledtrådar och så blir det en actionscen, repetera.
Problemet är att det hela känns så oinspirerat. Kanske beror det på regissörsbrödernas upplevelser mellan filmerna som gjorde att de tappade sugen för ytlig underhållning. Halvdana drönarklipp som ser nästan oplanerade ut, skämt som förmodligen improviserades på plats och med undantag för svärsonen Reggies inhopp så passerar actionscenerna bara förbi.
Det är väl okej underhållning om du gillar de stygga pojkarna, och med tanke hur mycket filmen drog in på bio så kommer det säkerligen en till.
Efter Mikes världsomvälvande upplevelser har han slutligen funnit kärleken och gifter sig med sin terapeut. Marcus blir så glad att han får en hjärtattack, och i sina nära-döden-visioner möter han polischefen Howard som dog i förra filmen (Oj hoppsan, spoiler igen). Innan Marcus vaknar igen berättar Howard att det inte ännu är hans tid att dö, och nu tror Marcus att han är odödlig. Inom kort uppdagas att Howard varit korrumperad och tagit emot kartellpengar, något som Mike och Marcus snabbt inser är en lögn, och sen blir det slagsmål, pangpang och biljakter tills filmen slutar.
Den fjärde Bad Boys-rullen är regisserad av bröderna Adil El Arbi och Bilall Fallah som även regisserade trean, men eftersom jag såg båda filmerna direkt efter varandra så kunde jag tydligt se skillnad på dem. Storyn är klassisk stapling av scener där man åker från plats till plats för att kolla ledtrådar och så blir det en actionscen, repetera.
Problemet är att det hela känns så oinspirerat. Kanske beror det på regissörsbrödernas upplevelser mellan filmerna som gjorde att de tappade sugen för ytlig underhållning. Halvdana drönarklipp som ser nästan oplanerade ut, skämt som förmodligen improviserades på plats och med undantag för svärsonen Reggies inhopp så passerar actionscenerna bara förbi.
Det är väl okej underhållning om du gillar de stygga pojkarna, och med tanke hur mycket filmen drog in på bio så kommer det säkerligen en till.
EXTRAMATERIALET
Många småprylar här. Först, sju minuter bortklippta och förlängda scener som är okej, och tre minuter outtakes och bloopers som inte ens är milt underhållande.
"Fights Camera Action" (4 min) visar att man fokuserat mycket på äkta stunts och praktiska effekter vilket känns bra. "The Bruckheimer Legacy" (4 min) tar ryggdunkandet till ett extrem där alla berättar hur han är världshistoriens absolut bästa filmproducent någonsin. "Chemistry Legacy and Laughs" (4 min) tar ryggdunkandet till ett extrem där alla berättar hur Will och Martin är världshistoriens absolut bästa skådespelarpar någonsin. "Partners in Crime" (5 min) är regelrätt promotionfluff som ingen någonsin behöver se.
Det ska också finnas en ny postcredits-scen, men jag antar att det bara är till skillnad från bioversionen som jag inte sett, så det känns ju inte så "extra" för mig. Allt extramaterial är textat på svenska.
"Fights Camera Action" (4 min) visar att man fokuserat mycket på äkta stunts och praktiska effekter vilket känns bra. "The Bruckheimer Legacy" (4 min) tar ryggdunkandet till ett extrem där alla berättar hur han är världshistoriens absolut bästa filmproducent någonsin. "Chemistry Legacy and Laughs" (4 min) tar ryggdunkandet till ett extrem där alla berättar hur Will och Martin är världshistoriens absolut bästa skådespelarpar någonsin. "Partners in Crime" (5 min) är regelrätt promotionfluff som ingen någonsin behöver se.
Det ska också finnas en ny postcredits-scen, men jag antar att det bara är till skillnad från bioversionen som jag inte sett, så det känns ju inte så "extra" för mig. Allt extramaterial är textat på svenska.
TRE SAKER
1. Efter "Bad Boys For Life" gjorde Adil El Arbi och Bilall Fallah muslimdramat "Rebel" som vann flera priser.
2. Efter "Rebel" gjorde de "Batgirl" som fick mycket uppmärksamhet då Warner plötsligt bestämde sig för att inte ge ut den färdiga filmen (och flera andra). Inte för att den var dålig, utan för att spara pengar.
3. Deras nästa projekt är ytterligare en reboot av Universals klassiska "The Mummy"-franchise.
2. Efter "Rebel" gjorde de "Batgirl" som fick mycket uppmärksamhet då Warner plötsligt bestämde sig för att inte ge ut den färdiga filmen (och flera andra). Inte för att den var dålig, utan för att spara pengar.
3. Deras nästa projekt är ytterligare en reboot av Universals klassiska "The Mummy"-franchise.
HENRIK ANDERSSON (2024-09-06)
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA