Ett krig mellan gudar
FILMENTänk dig ett öppet krig mellan två mäktiga artificiella intelligenser. Går det, ur mänsklig synvinkel, att utse en vinnare? Eller är vi alla förlorare i ett sådant scenario? Tja, den frågan kan komma att ställas i säsong fem för i denna fjärde säsong börjar de två maskinerna att tampas på allvar.
Lag Maskinen har tappat en medspelare sedan förra säsongen och ser ut att vara på väg att förlora slaget när säsongen inleds. Finch har blivit med mycket av sina ekonomiska tillgångar. Det gamla biblioteket som fungerade som högkvarter har fått överges och alla inblandade har fått gå under jorden med nya identiteter. Det ger en del roliga inslag då Shaw som en del av sin nya täckmantel tvingas jobba på en sminkavdelning på ett stort varuhus. Ett jobb som hon naturligtvis avskyr och tar på minsta möjliga allvar. Finch börjar arbeta som professor på ett universitet och Reese blir polis – och ny kollega – till Fusco. Det är bara den sistnämnda som klarat sig undan att identifieras av Samaritan.
Inledningen av säsongen handlar mycket om att slicka såren och karaktärerna börjar ifrågasätta sina roller och vad de håller på med. Samtidigt återintroduceras CIA-ledaren Control men får här upp ögonen för att allt kanske inte står rätt till med den superdator (Samaritan) som man nu får hjälp av. Dessutom introduceras ett nytt brottssyndikat som fyller hålet efter HR. Här bjuds vi på lite fantasilöshet från manusförfattarna då ledaren för syndikatet, Dominic, introduceras med liknande twist som Elias. Elias och Dominic går för övrigt på kollisionskurs under säsongen vilket ställer till det en del för Lag Maskinen.
Temat är dock tydligt och det här är maskinernas säsong där Samaritan går fram aggressivt för att hitta och förgöra Maskinen. Överlag är det här ett steg tillbaka mot gammal god form efter den röriga och svaga tredje säsongen. Trots att man återinför ytterligare en spelare på banan (Dominics brottssyndikat) så tar man det lugnt och fullföljer inte alla trådar på samma gång. Man visar också från manushåll att man inte är rädd för att låta populära karaktärer stå tillbaka för den övergripande handlingen. Här är det Shaws öde som hamnar i dunkel halvvägs genom säsongen och när det sista avsnittet är över vet vi fortfarande inte hur hennes framtid i serien ser ut.
"Person of Interest" blir den här säsongen om möjligt ännu mörkare i sin vision av vår närmaste framtid. Och även om vi fattar att Samaritan, utan de säkerhetsprotokoll Finch införde i Maskinen, kommer att bli farlig finns det hela tiden frågetecken kring just hur farlig och på vilket sätt det kommer att visa sig. Den avslutande finalen ger dock överraskande svar på det och som vanligt slutar allt i en cliffhanger som andas både hopp och förtvivlan på samma gång. Serien står återigen på hyfsat starka ben och jag ser fram emot den sista säsongen.
Lag Maskinen har tappat en medspelare sedan förra säsongen och ser ut att vara på väg att förlora slaget när säsongen inleds. Finch har blivit med mycket av sina ekonomiska tillgångar. Det gamla biblioteket som fungerade som högkvarter har fått överges och alla inblandade har fått gå under jorden med nya identiteter. Det ger en del roliga inslag då Shaw som en del av sin nya täckmantel tvingas jobba på en sminkavdelning på ett stort varuhus. Ett jobb som hon naturligtvis avskyr och tar på minsta möjliga allvar. Finch börjar arbeta som professor på ett universitet och Reese blir polis – och ny kollega – till Fusco. Det är bara den sistnämnda som klarat sig undan att identifieras av Samaritan.
Inledningen av säsongen handlar mycket om att slicka såren och karaktärerna börjar ifrågasätta sina roller och vad de håller på med. Samtidigt återintroduceras CIA-ledaren Control men får här upp ögonen för att allt kanske inte står rätt till med den superdator (Samaritan) som man nu får hjälp av. Dessutom introduceras ett nytt brottssyndikat som fyller hålet efter HR. Här bjuds vi på lite fantasilöshet från manusförfattarna då ledaren för syndikatet, Dominic, introduceras med liknande twist som Elias. Elias och Dominic går för övrigt på kollisionskurs under säsongen vilket ställer till det en del för Lag Maskinen.
Temat är dock tydligt och det här är maskinernas säsong där Samaritan går fram aggressivt för att hitta och förgöra Maskinen. Överlag är det här ett steg tillbaka mot gammal god form efter den röriga och svaga tredje säsongen. Trots att man återinför ytterligare en spelare på banan (Dominics brottssyndikat) så tar man det lugnt och fullföljer inte alla trådar på samma gång. Man visar också från manushåll att man inte är rädd för att låta populära karaktärer stå tillbaka för den övergripande handlingen. Här är det Shaws öde som hamnar i dunkel halvvägs genom säsongen och när det sista avsnittet är över vet vi fortfarande inte hur hennes framtid i serien ser ut.
"Person of Interest" blir den här säsongen om möjligt ännu mörkare i sin vision av vår närmaste framtid. Och även om vi fattar att Samaritan, utan de säkerhetsprotokoll Finch införde i Maskinen, kommer att bli farlig finns det hela tiden frågetecken kring just hur farlig och på vilket sätt det kommer att visa sig. Den avslutande finalen ger dock överraskande svar på det och som vanligt slutar allt i en cliffhanger som andas både hopp och förtvivlan på samma gång. Serien står återigen på hyfsat starka ben och jag ser fram emot den sista säsongen.
EXTRAMATERIALET
Efter ganska bra paket med extramaterial hittills blir säsong fyras utgåva en liten besvikelse. För första gången får vi inget kommentarspår vilket jag saknar. I stället får vi en längre dokumentär om musiken i serien. Vi får följa kompositören Ramin Djawadi i studion och i möten med seriens skapare. Intressant för den som har det musikaliska intresset.
Sedan följer en kortare film där Amy Acker och Michael Emerson guidar tittarna bland kulisserna för det nya högkvarteret som är en läckert uppbyggd övergiven tunnelbanestation. Det tredje inslaget är från ett fan-event från Comic-Con 2014. Det blir dock lite märkligt att den är med här då de i stort sett bara diskuterar säsong 3. Säsong 4 hade när det spelades in inte börjat sändas än.
Paketet avslutas med en serie tabbar och tavlor och det är ungefär lika muntert som det brukar vara. Så det här får nog ses som den sämsta utgåvan hittills vad det gäller extramaterial.
Sedan följer en kortare film där Amy Acker och Michael Emerson guidar tittarna bland kulisserna för det nya högkvarteret som är en läckert uppbyggd övergiven tunnelbanestation. Det tredje inslaget är från ett fan-event från Comic-Con 2014. Det blir dock lite märkligt att den är med här då de i stort sett bara diskuterar säsong 3. Säsong 4 hade när det spelades in inte börjat sändas än.
Paketet avslutas med en serie tabbar och tavlor och det är ungefär lika muntert som det brukar vara. Så det här får nog ses som den sämsta utgåvan hittills vad det gäller extramaterial.
TRE SAKER
1. Förra säsongen fick jag bara DVD-utgåvan att recensera, därför kunde jag inte uttala mig om serien fortfarande höll samma tekniska kvalitet på bild och ljud. Jag kan dock lugnt konstatera att säsong 4 visar att "Person of Interest" fortfarande är i en klass för sig när det gäller blu-ray-utgåvor. Både bild och ljud är superbt och det är en njutning att se hur bra moderna högupplösta format kan vara. Ett referensverk i hyllan.
2. Karaktärerna Root och Shaw har sedan Shaw introducerades flörtat frekvent med varandra. Åtminstone tydligt från Roots håll. I den här säsongen avslöjas hennes känslor för Shaw ännu mer. Ytterligare exempel på att seriens författare vågar frångå konventioner.
3. Efter att ha toppat med drygt 16 miljoner tittare under säsong två har man dock stadigt tappat tittare. Fram till det sista avsnittet som sändes den 21 juni i år har man tappat nästan tio miljoner tittare och CBS har meddelat att det inte blir någon fortsättning. Den femte och sista säsongen fick bara tretton avsnitt. Trist.
2. Karaktärerna Root och Shaw har sedan Shaw introducerades flörtat frekvent med varandra. Åtminstone tydligt från Roots håll. I den här säsongen avslöjas hennes känslor för Shaw ännu mer. Ytterligare exempel på att seriens författare vågar frångå konventioner.
3. Efter att ha toppat med drygt 16 miljoner tittare under säsong två har man dock stadigt tappat tittare. Fram till det sista avsnittet som sändes den 21 juni i år har man tappat nästan tio miljoner tittare och CBS har meddelat att det inte blir någon fortsättning. Den femte och sista säsongen fick bara tretton avsnitt. Trist.
THOMAS HELSING (2016-09-06)
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA