Buskis i praktexemplar
FILMENPå Pensionat Solhöjden råder stor oro. Tavlan som skulle rädda pensionatet har blivit stulen och Våge (Stefan Gerhardsson) behöver hitta den innan Dagmar (Siw Carlsson) upptäcker det. Det visar sig inte vara så lätt att hitta gärningsmannen mellan gästerna som alla verkar ha något i kikarn. Greven (Bertram Heribertson) har några mystiska papper han måste prata med Dagmar om, medan hans fru Grevinnan (Karin Bergqvist) faller för luffaren Ludvig (Ola Hedén). Den unga Ester (Birte Heribertson) försöker få Våge i säng och hushållerskan (Anna Carlsson) verkar ha ett förflutet med både Greven och polisen (Robin Stegmar). Mitt i hela spektaklet står Dag-Otto (Jojje Jönsson) och hjälper alla, även om han inte har någon aning om vad någon av dem gör.
Det märks tydligt att det är ett rutinerat gäng bakom denna buskis. Trots att det är många invecklingar är det inte svårt att hänga med då varje karaktär och sidohistoria presenteras var för sig. Sedan varvas historierna som ett perfekt lagt pussel av skratt för att avslutas i ett lyckligt slut för alla, ett praktexempel på hur man gör buskis.
Det som får just "Jäkelskap i kikar'n" att stå ut från sina föregångare är att man här låtit Dag-Otto få större plats tillsammans med kvinnliga karaktärer. Normalt är det annars två män som står i fokus, men här har man vågat ta ett steg utanför normen vilket också belönar sig. Hushållerskan skapar en perfekt duo med Dag-Otto och deras stunder tillsammans lyfter hela historien. Det är också de två som håller sig lugnast och därmed skapar en stadig grund inför de andras stora känslor. På så sätt får vi en bra balans och kan hantera karaktären Ester som använder hela kroppen i dramatiska gester varje gång hon kliver upp på scenen.
Buskis har blivit den "vanliga" människans kulturskatt. Detta syns också väldigt väl i historien. Även om det egentligen inte finns någon stor skurk i det hela, är det just Greven som tillsynes har mycket pengar som får stämpeln som den onda. Den enda vi inte hejar på. De andra sliter för att gå runt och som åskådare vill vi att de ska gå ett lyckligt slut.
Buskis är en genre som inte passar alla. Humor är både högt och lågt och med alla sidohistorier är det lätt att tycka det blir för mycket. Dock är "Jäkelskap i kikar'n" ett måste att se för de redan inbitna busiksälskarna eller för den som vill se för första gången.
Det märks tydligt att det är ett rutinerat gäng bakom denna buskis. Trots att det är många invecklingar är det inte svårt att hänga med då varje karaktär och sidohistoria presenteras var för sig. Sedan varvas historierna som ett perfekt lagt pussel av skratt för att avslutas i ett lyckligt slut för alla, ett praktexempel på hur man gör buskis.
Det som får just "Jäkelskap i kikar'n" att stå ut från sina föregångare är att man här låtit Dag-Otto få större plats tillsammans med kvinnliga karaktärer. Normalt är det annars två män som står i fokus, men här har man vågat ta ett steg utanför normen vilket också belönar sig. Hushållerskan skapar en perfekt duo med Dag-Otto och deras stunder tillsammans lyfter hela historien. Det är också de två som håller sig lugnast och därmed skapar en stadig grund inför de andras stora känslor. På så sätt får vi en bra balans och kan hantera karaktären Ester som använder hela kroppen i dramatiska gester varje gång hon kliver upp på scenen.
Buskis har blivit den "vanliga" människans kulturskatt. Detta syns också väldigt väl i historien. Även om det egentligen inte finns någon stor skurk i det hela, är det just Greven som tillsynes har mycket pengar som får stämpeln som den onda. Den enda vi inte hejar på. De andra sliter för att gå runt och som åskådare vill vi att de ska gå ett lyckligt slut.
Buskis är en genre som inte passar alla. Humor är både högt och lågt och med alla sidohistorier är det lätt att tycka det blir för mycket. Dock är "Jäkelskap i kikar'n" ett måste att se för de redan inbitna busiksälskarna eller för den som vill se för första gången.
EXTRAMATERIALET
Finns inget.
TRE SAKER
1. 2016, när "Jäkelskap i kikar'n" spelades, firade Vallarnas friluftsteater 20 år.
2. Dag-Otto dyker upp för åttonde gången på Vallarna i denna fars.
3. Detta är den sista delen i "Kikar'n"-trilogin.
2. Dag-Otto dyker upp för åttonde gången på Vallarna i denna fars.
3. Detta är den sista delen i "Kikar'n"-trilogin.
EMMA ÅKERLIND (2017-09-18)
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA