Är de mördare eller inte?

I "I am a Killer" får vi i tio avsnitt möta tio män som sitter i dödscell i USA. Det de alla har gemensamt är att de på ett eller annat sätt varit inblandade i att begå ett mord. I en del fall är det solklart att de är skyldiga medan det i andra känns mer tveksamt. Inte att de varit med på något sätt men det är inte alltid de utfört själva mordet. Hur som helst så har de alla dömts till döden. En del har suttit över 20 år i väntan på att avrättats medan andra fått sitt straff ändrat till livstid i fängelse utan chans till frigivning. Personligen vet jag inte vilket som skulle vara värst. Dö eller sitta 60+ år inspärrad…

Det som gör denna serie lite extra intressant är att man får se och höra vad som hände ur en massa olika synvinklar. Det inleds alltid med att den dömde får berätta sin version av vad som hände. Detta följs sedan upp av att anhöriga (både till offret och gärningsmannen), advokater, vänner och andra som kände de inblandade får ge sin version av vad som hände och hur det påverkat dem. Ganska ofta ändras synen på den dömde beroende på vem man lyssnar på. En sak är dock klart. Det är inte bara svart eller vitt. Det finns alltid omständigheter som spelar in i det som hänt.

Serien är intressant men blir samtidigt ganska tung. Jag såg de tio avsnitten under knappt en vecka och det blir ganska dystert samtidigt som det blir ganska mycket upprepning även om varje fall är annorlunda så är det samtidigt rätt lika. Det är inte en serie man ser medan man äter fredagstacos, det är säkert. Men på det hela taget så är det en intressant serie med en hel del intressanta människoöden.

1. Var är alla kvinnliga dödsdömda? Visst finns väl de också?

2. Jag gillar att man fick en liten uppföljning i slutet av varje avsnitt. Dock önskar jag att det hade gått lite längre tid så mer hunnit hända.

3. Rekonstruktionerna är riktigt bra gjorda.