Bra story men lite dåligt med umgänge

"CSI: NY" har nu klarat av fem säsonger och är fortfarande lika bra som de var under första säsongen. Personligen är "CSI: NY" den av de tre "CSI"-serierna jag föredrar. Gary Sinise är perfekt som Mac och även om de andra fungerar riktigt bra i sina roller är det Sinise som är bäst. Den här säsongen händer det dock en hel del på det lite mer personliga planet för många av karaktärerna vilket ju är kul. Det är dock aldrig så mycket att det stör handlingen. Det största som händer är att Lindsey och Danny gifter sig och får en dotter.

En annan sak som händer är att karaktären Adam tillåts ta mer plats i serien vilket jag tycker är bra. Adam är en rätt rolig men ändå vanlig karaktär och det är även det som gör honom så lätt att gilla. Stella hamnar i dåligt sällskap i form av antiksmugglare och de andra kämpar på. Det som är lite kul i den här säsongen är att många mindre karaktärer dyker upp i ett avsnitt för att sen dyka upp igen i ett senare avsnitt. Det ger säsongen en röd tråd som jag gillar.

Jag gillar ju "CSI: NY", det vet kanske de flesta som läst mina tidigare recensioner och New York-varianten har alltid varit favoriten men jag hittade en sak i säsong fem som jag stör mig lite på. När Lindsey ska föda barn, vem ringer hon? Naturligtvis sina kollegor som till och med får vara med på förlossningen. När de gifte sig, vilka var vittnen? Mac och Stella förstås. När Stella har problem, vem vänder hon sig till? Mac. Och tvärt om. Det känns lite underligt att de nästan aldrig anförtror sig eller umgås med någon annan än sina kollegor. Ett undantag finns dock. I ett avsnitt får vi se Adam spela streethockey med några som inte jobbar inom polisen. Men det känns konstigt och att det bara var kollegorna närvarande när Lindsey och Dannys barn föddes var droppen som fick det att bli för mycket. Skärpning på den punkten.

Hur som helst, trots detta lilla irritationsmoment är säsong fem lika bra som de tidigare säsongerna och serien känns starkare än någonsin. Det känns som om man verkligen lyckats etablera karaktärerna och samtidigt fått mer av en röd tråd genom säsongen än man haft tidigare. Och naturligtvis så slutar säsongen med en cliffhanger.

När det gäller extramaterialet är den röda tråden avsnitt nummer 100, "My name is Mac Taylor". Vi får en dokumentär om pre-produktionen där vi får se hur man planerar ett avsnitt, en dokumentär om produktionen där vi får se vad som måste göras när man spelar in ett avsnitt och vi får en dokumentär om post-produktionen där vi får se vad som händer mellan det att man har filmat färdigt till avsnittet är ihopklippt. Riktigt intressant och de flesta klippen vi får se är från just avsnitt 100. Dessutom får vi se hur man firade avsnitt 100.

1. Det blir lite för sockersött mellan Lindsey och Danny emellanåt.

2. En av karaktärerna försvinner ur serien den här säsongen. Ingen av de riktigt stora men ändå…

3. Jag nämnde ju att Adam får ta mer plats nu och tittar man noga ser man till och med honom på baksidan av omslaget bland alla de stora namnen. Kul!