Nya Zeeland köper reklam från Netflix

"Falling Inn Love" är den första Netflixfilm som är inspelad på Nya Zeeland. Det är också en förklädd reklamfilm för miljöer, natur, lokala livsmedel och den goa stämning som "the Kiwi's" bjuder på, insvept i en tafflig romantisk komedi-skrud. Det tar fem minuter av filmen innan jag är helt övertygad om att jag inte kommer att skratta en sekund och att det som väntar är en Formulär 1A-variant vars utveckling, vändningar och konklusion är given redan från början.

Filmen börjar dock i USA, i San Francisco där vår huvudperson Gabriela (Christina Milian) kämpar i motvind med uselt stöd på arbetsplatsen och en pojkvän som efter två år fortfarande inte är redo att satsa på deras förhållande. När jobbets investerare går i konkurs förlorar hon det och ungefär samtidigt dumpar hon pojkvännen. Med ett par flaskor vitt vin i magsäcken deltar hon i en tävling där man kan vinna ett pittoreskt litet hotell på den nyzeeländska landsbygden och givetvis vinner hon. Utan att tänka en sekund på det packar hon sin väska och åker den långa resan till en småstad där alla känner alla och alla tappar hakan när hon berättar var hon ska. Är det något lurt med hotellet?

Ja, det är det förstås. Det är ett fallfärdigt ruckel. Trots det bestämmer Gabriela sig för att inte ge upp utan att rusta det. Hon får, efter mycket om och men, välbehövd hjälp av hunkiga och genomtrevliga fixaren Jake (Adam Demos). Men som alla som sett åtminstone en romantisk komedi tidigare är vägen fram till slutscenerna sällan spikrak.

Den första hälften, kanske till och med de första två tredjedelarna, skruvar jag på mig åt den usla nivån på humorn. Det är uteslutande någon sorts klantig snubbelhumor där Gabriela och nästan alla hon stöter ihop med gör bort sig på ett eller annat vis. Gabrielas väska rullar ned för en backe. Hon vrider av vattenkranen så att det sprutar vatten över allt. Hon trampar sönder ett trappsteg. Hon faller genom sängen. Hon kör över blomsterrabatter och soptunnor med bilen. Och så vidare x1000. Enkelt och ungefär lika roligt som att rensa vattenlåset.

Den avslutande delen av filmen har mer fokus på romantiken och det kanske inte slår gnistor om Milian och Demos men det blir hyfsat gulligt. Och givetvis tar han med henne på en dejt i naturen där vi ser fem olika miljöer på en och samma gång ("Det är Nya Zeeland") och han plockar fram den ena lokala produkten ur kylväskan, bland annat Vegemite som jag i ärlighetens namn trodde var en renodlad australiensisk produkt. Det känns väldigt beställt på något vis, ungefär som Netflix-filmen "Like Father" ohämmat smetade ut ett läckert kryssningsskepp i en långfilm.

1. Förstås är det en riktig klåpare som ansvarat för den svenska textningen. Översättningen är väl okej, men det är ett överflöd av särskrivningar och att kunna skriva ihop korrekt borde vara det minst krav man har på en människa som får betalat för att ansvara för en textning.

2. Christina Milian har dubbla karriärer. Hon har i ungefär 20 års tid varit både skådespelare och sångare, men så vitt jag kan se bidrar hon inte med någon låt till den här filmen.

3. Första gången Gabriela träffar Jake kallar hon henne för Crocodile Dundee varpå han svarar "Yeah, that's another country". På ett intellektuellt plan tycker jag det är ett kul skämt då nyzeeländarna garanterat förväxlas med australiensare hela tiden.

ANDERS JAKOBSON (2019-09-16)