Enkelspårig våldsorgie

Titeln ljuger inte. "Dog Bite Dog" levererar scen efter scen av djuriskt våld karaktärerna emellan. För den som endast är ute efter ett par timmars slagsmål, skottlossning och knivviftande måste "Dog Bite Dog" vara den perfekta kvällsunderhållningen, men vill man ha sitt våld upphängt på en meningsfull berättelse gör man bäst i att leta någon annanstans.

En namnlös yrkesmördare anländer till ett mörkt och regnigt Hong Kong. Han utför sitt uppdrag, och polisen sätter efter honom. Under jakten blir mördaren bekant med en socialt utslagen flicka. Bland poliserna står den cyniske Wai i centrum. Han plågas av ett mörkt förflutet kopplat till sin komadrabbade far.

Detta var en kort beskrivning av förutsättningarna för filmens handling, men det hade egentligen kunnat stå vad som helst. Allt som kan liknas vid bakgrund och karaktärsmotivation är bara en ursäkt för att få stapla den ena våldsamma urladdningen på den andra. Detta vore helt okej hade det utförts på ett intressant och underhållande vis, men så är tyvärr inte fallet. Fotot är dock snyggt och skådespelarinsatserna bra, kvaliteter som känns bortkastade på en kass historia.

Bortsett från en tidig nervkittlande scen där poliserna har mördaren inträngd på en restaurang, har filmen problem med att generera någon påtaglig spänning. Den främsta anledningen till detta är ledan och känslan av upprepning och enformighet som infinner sig efter en stunds tittande. Berättandet följer ett strikt mönster som upprepas tills alla sekundära karaktärerer har slagits, skjutits eller knivhuggits ihjäl, varpå vi erbjuds en märkligt påklistrad och utdragen tredje akt som inte verkar veta när nog är nog.

Ingen variation erbjuds heller bland karaktärerna. "Dog Bites Dogs" universum befolkas av elaka skitstövlar vars enda syfte är att avreagera sig på varandra. Antalet repliker som levereras i normal samtalston kan räknas på ena handens fingrar. Ett annat problem är att filmen tar sig själv på så fantastiskt stort allvar. Hade en dos humor injicerats i de alltmer överdrivna slagsmålen skulle "Dog Bite Dog" kanske vara uthärdlig eller till och med underhållande. Men stämningen förblir gravallvarlig filmen igenom, mot slutet till och med på gränsen till det pretentiösa. För filmen försöker ursäkta sin enkelspårighet med att säga något om kärlek och föräldraskap. Men de tematiska poängerna är spretiga och luddiga, och verkligen inte vad denna film behöver.

"Dog Bite Dog" är kort sagt en pina att ta sig igenom.

En biotrailer är allt som medföljer.

1. Jag hoppas innerligt att Hong Kongs verkliga polisstyrka är mer effektiv än den i filmen.