Skildring av en ideologisk förflyttning
FILMENAtt göra programmering till något spännande på film och tv är en konst. Nu för tiden har kreatörerna i alla fall ansträngt sig att den kod man får se i bild är relevant och hyfsat trovärdig. Annat var det förr när vad som helst användes och man kunde se hackers titta intresserat på källkoden till en HTML-sida - vilket är ren design och formatering - och ta sig in i system den vägen. Skickligt! Nu är jag i och för sig inte så pass kunnig som programmerare att jag med säkerhet kan avgöra om koden som syns i "The Pirate Bay" är 100 procent relevant eller inte men den känns i alla fall det.
Hur som helst: Skildringen av programmering och/eller skapandet av digitala tjänster har gjorts bra i till exempel "The Social Network" eller "The Playlist" och "The Pirate Bay" är också ett bra exempel. Men serien handlar ju inte om kodknackande utan mycket om en ideologisk förflyttning, kanske till och med ett paradigmskifte, under första hälften av 00-talet. Internet hade slagit igenom på bred front och upphovsrätten sattes under lupp. Piratverksamhet och fildelning växte och i kölvattnet skapades organisationen Svenska Antipiratbyrån för att skydda film- och datorspelsbranschens intressen. Ungefär samtidigt startade Piratbyrån som menade att upphovsrätten inte skulle stå i vägen för allas rätt till digital information via internet.
Tre personer kopplade till Piratbyrån var Gottfrid Svartholm Warg (Arvid Swedrup), Fredrik Neij (Willjam Lempling) och Peter Sunde (Simon Gregor Carlsson). Programmeraren Gottfrid och teknikern Fredrik låg bakom Piratbyråns tracker för BitTorrent-filer och ideologen och kommunikatören Peter förfinade användarupplevelsen. Det ledde till The Pirate Bay som omgående blev en succé med ett stigande antal nationella och internationella användare. I Sverige jagade Antipiratbyrån med Henrik Pontén (Robin Stegmar) i spetsen fildelare men den tyngsta motståndaren till The Pirate Bays framfart var organisationen Motion Picture Association of America (MPAA) som pressar den svenska regeringen på åtgärder. Organisationen anlitar den svenska advokaten Monique Wadsted (Helena Bergström) för att komma till botten med vilka som ligger bakom tjänsten och de tre grundarna håller sig anonyma tills sanningen kommer fram och allting landar i ett uppmärksammat rättsfall.
Jag gillar serien. Den är en intressant skildring av Sverige för 15-20 år sedan som jag känner igen och minns och dramamässigt innehåller serien fina karaktärsskildringar där de tre huvudpersonerna alla är unikt formade och där de egentligen inte är så bra vänner. Drivet är spännande, men motiven kanske lite tveksamma.
Ämnet är knepigt. Vad är rätt och fel och vad ledde allting till? Tja, till viss del kan man säga att piraterna vann. En tjänst som Spotify kostar visserligen pengar men en ytterst minimal del av slanten tillfaller upphovspersonerna och alla streamingtjänster för film och tv som kommit måste till viss del vara ett resultat av piratverksamheten. Konsumtionen av fysiska format avtog och försvann nästan medan konsumtionen av verken ökade. Win-win och lose-lose samtidigt.
Hur som helst: Skildringen av programmering och/eller skapandet av digitala tjänster har gjorts bra i till exempel "The Social Network" eller "The Playlist" och "The Pirate Bay" är också ett bra exempel. Men serien handlar ju inte om kodknackande utan mycket om en ideologisk förflyttning, kanske till och med ett paradigmskifte, under första hälften av 00-talet. Internet hade slagit igenom på bred front och upphovsrätten sattes under lupp. Piratverksamhet och fildelning växte och i kölvattnet skapades organisationen Svenska Antipiratbyrån för att skydda film- och datorspelsbranschens intressen. Ungefär samtidigt startade Piratbyrån som menade att upphovsrätten inte skulle stå i vägen för allas rätt till digital information via internet.
Tre personer kopplade till Piratbyrån var Gottfrid Svartholm Warg (Arvid Swedrup), Fredrik Neij (Willjam Lempling) och Peter Sunde (Simon Gregor Carlsson). Programmeraren Gottfrid och teknikern Fredrik låg bakom Piratbyråns tracker för BitTorrent-filer och ideologen och kommunikatören Peter förfinade användarupplevelsen. Det ledde till The Pirate Bay som omgående blev en succé med ett stigande antal nationella och internationella användare. I Sverige jagade Antipiratbyrån med Henrik Pontén (Robin Stegmar) i spetsen fildelare men den tyngsta motståndaren till The Pirate Bays framfart var organisationen Motion Picture Association of America (MPAA) som pressar den svenska regeringen på åtgärder. Organisationen anlitar den svenska advokaten Monique Wadsted (Helena Bergström) för att komma till botten med vilka som ligger bakom tjänsten och de tre grundarna håller sig anonyma tills sanningen kommer fram och allting landar i ett uppmärksammat rättsfall.
Jag gillar serien. Den är en intressant skildring av Sverige för 15-20 år sedan som jag känner igen och minns och dramamässigt innehåller serien fina karaktärsskildringar där de tre huvudpersonerna alla är unikt formade och där de egentligen inte är så bra vänner. Drivet är spännande, men motiven kanske lite tveksamma.
Ämnet är knepigt. Vad är rätt och fel och vad ledde allting till? Tja, till viss del kan man säga att piraterna vann. En tjänst som Spotify kostar visserligen pengar men en ytterst minimal del av slanten tillfaller upphovspersonerna och alla streamingtjänster för film och tv som kommit måste till viss del vara ett resultat av piratverksamheten. Konsumtionen av fysiska format avtog och försvann nästan medan konsumtionen av verken ökade. Win-win och lose-lose samtidigt.
EXTRAMATERIALET
Inget.
TRE SAKER
1. För regin står Jens Sjögren ("Jag är Zlatan", "Lycka till och ta hand om varandra") och Patrik Gyllström ("Detektiven från Beledweyne").
2. Båda har varit inblandade i manusskrivandet tillsammans med Jakob Beckman och Piotr Marciniak som är seriens skapare. Marciniak har tidigare skrivit bland annat "Jönssonligan - Den perfekta stöten" och den underskattade och kortlivade serien "Inkognito".
3. När det gäller den stora frågan "Finns 'The Pirate Bay' på The Pirate Bay?" verkar svaret just nu vara nej.
2. Båda har varit inblandade i manusskrivandet tillsammans med Jakob Beckman och Piotr Marciniak som är seriens skapare. Marciniak har tidigare skrivit bland annat "Jönssonligan - Den perfekta stöten" och den underskattade och kortlivade serien "Inkognito".
3. När det gäller den stora frågan "Finns 'The Pirate Bay' på The Pirate Bay?" verkar svaret just nu vara nej.
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA