Hemlighetsmakeriet når vägs ände

I slutet av säsong 2 av "Familjen Bridgerton" kom Eloise Bridgerton (Claudia Jessie) på att hennes bästa vän Penelope Featherington (Nicola Coughlan) var den som låg bakom pseudonymen Lady Whistledown, personen bakom ett skvallerblad som alla i societeten läser men som få vill vara med i. Och i ett försök att skydda Eloise skrev Penelope nedsättande om henne vilket förstås är svårt att förklara när sanningen kom fram.

Med det sagt är stämningen mellan Eloise och Penelope minst sagt krispig under inledningen på den tredje säsongen som givetvis tar sin början när det är dags för en ny säsong där nya unga flickor ska debutera och förhoppningsvis giftas bort. Den här gången har turen kommit till blygsamma Francesca Bridgerton (Hannah Dodd) som inte riktigt är förtjust i systemet. Inte lika tvär som Eloise som aktivt undvek spelet men inte långt därifrån. Samtidigt har Colin Bridgerton (Luke Newton) kommit tillbaka från resor ute i världen och med nya erfarenheter i bakfickan charmar han varenda ung kvinna i societeten. Penelope, som alltid varit förtjust i honom, gillar inte riktigt vem han blivit under sina resor men tar ändå hans hjälp för att hitta ett självförtroende att släppa väggarna och ta plats i balsalarna.

Detta gillar förstås inte av Eloise som skvallrar på sitt håll och Penelope tvingas skriva något ofördelaktigt om både Colin och sig själv i Lady Whistledowns blad vilket gör Colin rasande och han svär att göra krösamos av Lady Whistledown om han får reda på vem det är. Mitt i alltihop inleder Colin och Penelope ett förhållande vilket sätter ännu större press på henne eftersom hennes hemlighet kan förstöra allt - speciellt när Eloise ställer ultimatum. Men Colin är inte den enda som vill veta vem Lady Whistledown är, självaste drottning Charlotte (Golda Rosheuvel) är ute efter henne och lagom till att Penelope ska berätta sanningen för Colin kliver någon annan fram och hävdar att hon är Lady Whistledown.

Situationen blir allt mer rörig och parallellt är familjen Featheringtons status på väg lösas upp till ingenting då det finns tveksamheter kring familjens pengar och matriarken Portia (Polly Walker) är hårt pressad av en petig utredare samtidigt som hon ber sina döttrar att skynda på med att avla en manlig avkomma som kan bli den nya Lorden i familjen. I Bridgertonfamiljen börjar änkan Lady Violet (Ruth Gemmell) att fundera över om sorgetiden är över och sonen Benedict (Luke Thompson) utforskar kärlek och sex ur alla tänkbara synvinklar.

Det är med andra ord ungefär som vanligt i detta omåttligt populära kostymdrama som den här gången delades in i två närliggande omgångar om fyra avsnitt var för att riktigt suga på karamellen lite extra. Jag fascineras som alltid av hur lätt det är att komma in i serien och engagera sig i dessa 1800-talsfamiljer och deras väldigt märkliga liv där ingen verkar jobba men alla har pengar i överflöd.

Det societetsspel som skildras i serien är också fascinerande eftersom det går så obeskrivligt snabbt från att tycke fattas tills ett pråligt bröllop ska äga rum, men det är ju som det är. Serien skulle nog bli ganska seg om den berättades mer verklighetstroget. Hur som helst är det som alltid underhållande med en ny säsong trots att flämtande och överdramatiska reaktioner.

1. Den äldsta Bridgertondottern och huvudpersonen i säsong ett, Daphne, är inte alls med denna gång och jag är till och med tveksam om hon ens nämns vid namn. Ändå lite konstigt att hon inte dyker upp när två av hennes syskon gifter sig.

2. Rollen som Francesca gjordes i de första säsongerna av Ruby Stokes och rollen var då rätt mycket i bakgrunden, men nu med Hannah Dodd i stället är den mer framträdande.

3. En fjärde säsong kommer. Den blev bestämd redan i april 2021!

ANDERS JAKOBSON (2024-06-17)