Komplex John Wayne i mörk västern
FILMENEthan (John Wayne) återvänder från inbördeskriget för att leva med sin bror och hans familj på en ranch i Texas. Planerna grusas dock när brodern och familjen massakreras av indianer då Ethan är ute och jagar boskapstjuvar. Familjens döttrar tas till fånga av urinvånarna, och Ethan ger sig tillsammans med sin adopterade brorson Martin (Jeffrey Hunter) av på jakt efter den fruktade Commanche-stammen.
När jag var yngre såg jag aldrig speciellt många filmer med John Wayne, utan kände mest till honom som en patriotisk västernskådis. De filmer han gjorde tillsammans med den legendariske regissören John Ford, "The Searchers" från 1956 var den tolfte i ordningen, betraktades ofta som daterade, särskilt i sitt porträtterande av den amerikanska ursprungsbefolkningen. En del av denna kritik var förstås befogad, Wayne och Ford hade stor del i framställandet av indianska stereotyper, men deras filmer känns ofta ärligare än de moderna "pro-indianska" västerns som "Soldier Blue" och "Dansar med vargar", som romantiserade urbefolkningen men lik förbannat hade vita hjältar i huvudrollerna.
Och ingen som sett "The Searchers" kan på något sätt påstå att Ford aldrig ägnade problematiken en tanke. I detta invecklade narrativ, där blodsband och tillhörighet är det genomgripande temat, är ras och rasism en av hörnpelarna på vilken berättelsen vilar. Allt kanaliserat genom huvudpersonen, som är en mycket komplex karaktär. Fördomsfull och hotfull, men samtidigt uppoffrande och heroisk. Wayne visar här att han var mer än bara den arketypiske kofösaren och att han klarade av att förmedla ett stort psykologiskt djup. Dessutom utstrålar han auktoritet som få andra. Rollporträttet är ett av de mest intressenta någonsin i såväl västerngenren som filmhistorien.
Här finns förstås även de klassiska västernmotiven som hämnd, religion och civilisation kontra vildmark, och på det hela taget utgör filmen en mycket rik upplevelse, som avslöjar nya detaljer vid varje titt.
Nu kanske jag får det att låta som att "The Searchers" är en överrseriös och genomtrist moralfilm, men så är det givetvis inte. Gott om klassiskt hästskrittande, knytnävssvingande, lägereldssovande och pang-pang finns det rum för under speltidens två timmar. Allt underbart fotat i storslagna miljöer, med Monument Valleys mäktiga klippor som de mest framstående. I filmens mitt blir tonen också lite ljusare en stund, troligtvis för att luckra upp det mörker som genomsyrar huvuddelen av handlingen.
Storyn är som jag tidigare nämnt ganska invecklad. I fokus står Ethan och Martins mångåriga sökande efter de kidnappade döttrarna, men filmen skildrar även hur livet hemma på prärien påverkas av deras handlingar. Flera underhistorier vävs samman med huvudnarrativet, men genom subtila berättargrepp har Ford sett till att det aldrig blir plottrigt eller osammanhängande.
"The Searchers" är en klassisk västern, men med ovantligt tänkvärt innehåll. Ett halvt århundrade senare håller den fortfarande måttet, och har inte överträffats av många senare filmer inom genren.
När jag var yngre såg jag aldrig speciellt många filmer med John Wayne, utan kände mest till honom som en patriotisk västernskådis. De filmer han gjorde tillsammans med den legendariske regissören John Ford, "The Searchers" från 1956 var den tolfte i ordningen, betraktades ofta som daterade, särskilt i sitt porträtterande av den amerikanska ursprungsbefolkningen. En del av denna kritik var förstås befogad, Wayne och Ford hade stor del i framställandet av indianska stereotyper, men deras filmer känns ofta ärligare än de moderna "pro-indianska" västerns som "Soldier Blue" och "Dansar med vargar", som romantiserade urbefolkningen men lik förbannat hade vita hjältar i huvudrollerna.
Och ingen som sett "The Searchers" kan på något sätt påstå att Ford aldrig ägnade problematiken en tanke. I detta invecklade narrativ, där blodsband och tillhörighet är det genomgripande temat, är ras och rasism en av hörnpelarna på vilken berättelsen vilar. Allt kanaliserat genom huvudpersonen, som är en mycket komplex karaktär. Fördomsfull och hotfull, men samtidigt uppoffrande och heroisk. Wayne visar här att han var mer än bara den arketypiske kofösaren och att han klarade av att förmedla ett stort psykologiskt djup. Dessutom utstrålar han auktoritet som få andra. Rollporträttet är ett av de mest intressenta någonsin i såväl västerngenren som filmhistorien.
Här finns förstås även de klassiska västernmotiven som hämnd, religion och civilisation kontra vildmark, och på det hela taget utgör filmen en mycket rik upplevelse, som avslöjar nya detaljer vid varje titt.
Nu kanske jag får det att låta som att "The Searchers" är en överrseriös och genomtrist moralfilm, men så är det givetvis inte. Gott om klassiskt hästskrittande, knytnävssvingande, lägereldssovande och pang-pang finns det rum för under speltidens två timmar. Allt underbart fotat i storslagna miljöer, med Monument Valleys mäktiga klippor som de mest framstående. I filmens mitt blir tonen också lite ljusare en stund, troligtvis för att luckra upp det mörker som genomsyrar huvuddelen av handlingen.
Storyn är som jag tidigare nämnt ganska invecklad. I fokus står Ethan och Martins mångåriga sökande efter de kidnappade döttrarna, men filmen skildrar även hur livet hemma på prärien påverkas av deras handlingar. Flera underhistorier vävs samman med huvudnarrativet, men genom subtila berättargrepp har Ford sett till att det aldrig blir plottrigt eller osammanhängande.
"The Searchers" är en klassisk västern, men med ovantligt tänkvärt innehåll. Ett halvt århundrade senare håller den fortfarande måttet, och har inte överträffats av många senare filmer inom genren.
EXTRAMATERIALET
På utgåvans första skiva finns förutom filmen en kort introduktion av Patrick Wayne (Johns son), ett kommentarspår med John Ford-experten Peter Bogdanovich samt en originaltrailer.
Skiva två innehåller en hel del godbitar, till att börja med en intressant intervju där regissörerna Martin Scorsese, John Milius och Curtis Hanson får fritt spelrum att analysera och hylla filmen. Därpå följer en dokumentär från 1998, som blandar arkivbilder med anekdoter från medverkande.
Sist ut är ett stycke tv-historia, då man har inkluderat avsnitt ur en kontemporär promotionell tv-serie för filmen. Extra intressant blir detta eftersom "The Searchers" var en av de första filmerna att använda sig av "making of"-material i tv.
Allt extramaterial håller hög kvalitet och utgör ett bra kompliment till filmen, så helhetsmässigt är detta en mycket bra utgåva.
Skiva två innehåller en hel del godbitar, till att börja med en intressant intervju där regissörerna Martin Scorsese, John Milius och Curtis Hanson får fritt spelrum att analysera och hylla filmen. Därpå följer en dokumentär från 1998, som blandar arkivbilder med anekdoter från medverkande.
Sist ut är ett stycke tv-historia, då man har inkluderat avsnitt ur en kontemporär promotionell tv-serie för filmen. Extra intressant blir detta eftersom "The Searchers" var en av de första filmerna att använda sig av "making of"-material i tv.
Allt extramaterial håller hög kvalitet och utgör ett bra kompliment till filmen, så helhetsmässigt är detta en mycket bra utgåva.
TRE SAKER
1. Scenen där Ethan kommer hem och hittar sin brors ranch nerbränd inspirerade uppenbarligen George Lucas när han regisserade "Star wars - a new hope". När Luke Skywalker gör en liknande upptäckt i den filmen är det i princip samma scen som i "The Searchers".
2. Tittar man på de tv-klipp från tiden för filmens premiär som medföljer i extramaterielat får man se en helt obetalbar reklamsnutt för cigarettmärket L&M. Hade den sänts idag hade det blivit folkstorm och krigsrubriker.
3. John Ford filmade de flesta av sina västerns i Monument Valley, en plats känd för sina karaktäristiska klippformationer. På grund av hans filmers genomslag har topografin blivit i stort sett synonym med västerngenren.
2. Tittar man på de tv-klipp från tiden för filmens premiär som medföljer i extramaterielat får man se en helt obetalbar reklamsnutt för cigarettmärket L&M. Hade den sänts idag hade det blivit folkstorm och krigsrubriker.
3. John Ford filmade de flesta av sina västerns i Monument Valley, en plats känd för sina karaktäristiska klippformationer. På grund av hans filmers genomslag har topografin blivit i stort sett synonym med västerngenren.
JOEL FORNBRANT (2007-09-15)
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA