En vass uppgörelse med Västerngenren

Den rättrogna och självständiga nybyggaren Mary Bee Cuddy (Hilary Swank) åtar sig det farliga uppdraget att frakta tre sinnessjuka kvinnor tillbaka till östkusten. På vägen räddar hon lösdrivaren George Briggs (Tommy Lee Jones) från galgen och i gengäld lovar han att hjälpa kvinnorna nå fram till slutmålet. Mary och George har till en början helt olika motivatorer för att slutföra uppdraget men efter hand börjar George inse att det där med godhet och osjälviskhet inte är så dumt.

Det är en tungsint och långsam historia Tomme Lee Jones levererar men det är bara att lyfta på hatten för det sätt han gör det på. Om Clint Eastwood moderniserade den klassiska västernfilmen med "The Unforgiven" så plockar Jones ned den på jorden och gör den realistisk. Livet för nybyggarna i USA var extremt tufft och var det inte sjukdomar eller torka som satte käppar i hjulen så var det indianer eller laglöshet. Det mesta finns med här och det är befriande att se en film som tar sig an västernmyterna på ett sådant rättframt sätt.

Handlingen är inte så mycket att skriva hem om. Den fungerar mest som fond för skildringen av livet i vilda västern i stort. Och visst finns där även kritik mot den klassiska västernhjälten. Tommy Lee Jones motsträvige Briggs är ömsom ynklig, ömsom odräglig och fjärran från de machohjältar som präglat tidigare generationer. Men bryter man ned scen för scen är det här egentligen inget annat än en vass uppgörelse med västerngenren. Jag har verkligen inget emot en fartfylld klassisk västern som "Silverado" eller en mörkare dito som "The Unforgiven" men det är på tiden att vi får realistiska alternativ att välja på. Här har Tommy Lee Jones levererat ett som kommer stå sig länge.

Förutom fem trailers för andra filmer bjuds vi på fyra stycken dokumentärer på cirka tio minuter var. Det är småintressant och som vanligt innehåller de en alldeles för stor dos beröm från klubben av inbördes beundran.

"The story" tar upp själva handlingen, romanen som ligger till grund och de olika karaktärerna. I "Shooting the film" pratar Tommy Lee Jones och andra från arbetslaget om olika svårigheter kring inspelningen, hur tankarna gick inför och lite trivia om olika detaljer. "The western" tar upp frågan om vad en äkta västernfilm är. Hur definierar man genren? De flesta som kommer till tals verkar överens om att "The Homesman" inte är någon västern. "Cannes presentation" skildrar filmens ankomst till den klassiska filmfestivalen. Det här är den sämsta av filmerna då den endast visar korta, lösryckta snuttar från presskonferensen.

1. Paul Newman ska ha ägt rättigheterna till att göra film av boken men sägs ha givit upp efter ett antal misslyckade manus.

2. I extramaterialet erkänner Tommy Lee Jones att han egentligen inte vet vad en västern är för något och alla utom den stuntansvarige hävdar att det här inte är någon västern.

3. Vi får höra rätt mycket norska och danska (om jag inte hörde fel) i filmens inledning. Ett av nybyggarparen som skildras kommer nämligen från våra grannländer. Att de inte talar engelska kanske man kan tillskriva producenten Luc Besson som förmodligen även bidragit till att filmen genomgående känns mer europeisk än amerikansk.

THOMAS HELSING (2015-05-06)