Det svenska är den stora behållningen

Vad som inte framgår av "Regressions" framsida är att ingen annan än David Dencik faktiskt gör en stor biroll i filmen. Han spelar John Gray, far till Emma Watsons karaktär Angela, och det är när hon i ett brev anklagar sin far för sexuella övergrepp som historien tar sin början. Ethan Hawke spelar polisen Bruce Kenner som får i uppdrag att initialt förhöra John och det dröjer inte länge innan han erkänner sina brott. Han har förgripit sig på sin dotter.

Eller? Något är lite märkligt i historien för John erkänner allting utan att minnas någonting av de övergrepp som Angela beskrivit i sitt brev. Han vet att hon aldrig skulle ljuga så han måste ha gjort det hon skrivit. Bruce kallar in psykoanalytikern Kenneth Raines (David Thewlis) som använder sig av regressionsteknik för att väcka minnena till liv men vad de får fram är betydligt värre än "bara" ett övergrepp. John minns att fler personer var involverade och allting tyder på att det i själva verket handlade om en satanisk ritual.

Bruce gräver fram mer pusselbitar och hittar allt fler bevis på en satanisk konspiration och i takt med att han engagerar sig allt djupare i fallet utsätter han sig själv för fara.

Jag listar ut en av poängerna med thrillern ganska tidigt. Uppenbart eller inte - för min del kunde det inte ha varit på något annat vis, men det är samtidigt inte riktigt hela poängen jag listar ut. Filmen är skriven och regisserad av Alejandro Amenábar ur vars produktion jag tidigare sett två filmer - den (vid första titten) ypperliga spökfilmen "The Others" och det maffiga perioddramat "Agora" - och den här gången når han inte riktigt upp till samma klass. Jag tappar intresset för "Regression" under speltiden och känner varken bu eller bä när filmen gått i mål.

Den största behållningen blir att se David Dencik i ett internationellt sammanhang igen. Han är en av de bästa vi har i Sverige just nu och han gör som alltid en riktigt bra gestaltning av en skör människa.

1. Alejandro Amenábar har även skrivit filmen "Abre los ojos" ("Open Your Eyes") som återfilmades på engelska som "Vanilla Sky".

2. Filmen utspelar sig 1990 enligt tydliga förtexter. I en sekvens kan man se en affisch på det polska death/black-metalbandet Behemoth fråm 2014.

3. För att göra den kvinnliga huvudrollen är Emma Watson inte med speciellt mycket i filmen. Hon är visserligen med i några nyckelscener, men sett till antalet minuter är de ganska få.