Mest sådär trots vissa positiva poänger

Filmaffischen till John Cena/Alison Brie-frontade "Freelance" får mig att tänka på "The Lost City" från häromåret. Det är inga egentliga likheter förutom att huvudrollsparet flyr i någon sorts djungelmiljö och skurken är klädd i vit kostym. Karaktärsmässigt är det ganska stora skillnader. John Cena spelar en ex-militär som tvingats lägga karriären på hyllan efter ett misslyckat uppdrag där han skadades och halva hans team dog. I stället har han utbildat sig till advokat och ägnat tiden åt sin familj. Men lycklig är han definitivt inte.

Han blir kontaktad av en gammal vän från det militära (Christian Slater) som startat ett internationellt säkerhetsföretag som tjänar grova pengar. Han har ett uppdrag till Mason (Cena), nämligen att vara livvakt åt journalisten Claire Wellington (Alison Brie) som fått möjlighet att intervjua president Venegas (Juan Pablo Raba), diktatorn i landet Paldonia som varit notoriskt tyst i media i evigheter. Intervjun är ett jättescoop för Claire.

Grejen är den att det var just i Paldonia som Masons militära karriär tog slut när helikoptern han färdades i sköts ned av Venegas. Alltså är det med extremt tudelade känslor han följer med Claire dit. Venegas är förstås supertrevlig och bjussig men det dröjer inte länge innan han utsätts för ett attentat, en stadskupp som Mason temporärt bromsar. Men Mason, Claire och Venegas tvingas fly ut i djungeln och samarbeta för att klara livhanken, något som knyter ihop dem i en situation som kanske inte riktigt är vad man tror att den är.

Filmen är lite rolig, ganska blodig och på det stora hela bara småkul och sådär. Den stora behållningen är helt klart Juan Pablo Raba med sina perfekta tänder. Tidigare mest känd för sydamerikanska produktioner och vad jag kan se inte alls i några komiska sammanhang, men han har tajming och charm och lyfter filmen. Cena och Brie har jag ett automatiskt gott öga till och de gör väl vad de kan med materialet. Jag är glad över att manuset inte gör Cena till supermacho eller Brie till en mesig "tjej som behöver räddas". Men som sagt, filmen blir mest sådär.

1. Filmen gick en skvätt på bio i höstas och lyckades få 0% på Rotten Tomatoes, vilket förstås är det absolut sämsta man kan få. Till slut letade den sig upp till 6% vilket givetvis fortfarande inte är bra. Procentsatsen baseras på recensioner i media. Så dålig tycker jag verkligen inte att den är och publikbetyget på filmen landade på 77%, så man kan säga att det jämnade ut sig på något vis.

2. Jag gillar att filmens inledning visas ur Cenas point of view. Det är ett snyggt grepp.

3. "Freelance" är regisserad av Pierre Morel som gjorde första "Taken" och manuset är skrivet av Jacob Lentz vars skrytigaste CV-inslag är att han skrivit över tusen avsnitt av "Jimmy Kimmel Live!".

ANDERS JAKOBSON (2024-02-08)