Svart dubbelarbete av Edward Norton
FILMENOmslaget och genrebetäckningen "komedi" indikerar en mer putslustig film än vad "Leaves of Grass" är. I själva verket handlar det om en svart dramakomedi som är betydligt mer välskriven än vad jag initialt tror.
Edward Norton gör här en dubbelroll som ett tvillingpar. Bill har lämnat landsbygden i Oklahoma bakom sig och blivit professor i klassisk filosofi – en publicerad författare och en inspirerande lärare med chans till avancemang. Faktum är att han i inledningen av filmen får rena drömerbjudandet.
Brady är dock kvar i Oklahoma. Han odlar gräs av sällan skådat slag i ett avancerat och genomtänkt växthus. Men han har dragit på sig allvarliga skulder som nu måste lösas, samtidigt som han vill dra sig tillbaka och ägna tid åt sin familj. Hans fru är nämligen gravid.
Medan Bill smälter sitt erbjudande får han ett telefonsamtal om att tvillingbrodern blivit mördad och reser tillbaka till hemtrakterna i Little Dixie. Det hela visar sig vara påhittat, för Brady visste att Bill aldrig skulle komma om han bara bad honom. Brady behöver nämligen ett alibi, det vill säga sig själv. Han vill att Bill ska vara Brady hemma i Little Dixie, medan han själv åker till Tulsa för att lösa sina problem, ett upplägg Bill inte är helt pigg på, men ändå går med på. En bombsäker lösning? Knappast.
Vanligvis när en skådespelare gör två roller så brukar det inte bli helt trovärdigt, och under de första scenerna när Bill och Brady interagerar sitter jag mest och "ser igenom" hur de filmat scenen, men ganska snabbt glömmer jag i princip bort att det är samma skådespelare till två olika roller. Norton lyckas på något märkligt sätt få till en kemi mellan karaktärerna som speciellt yttrar sig i de dialogtunga scenerna.
En annan förklaring till varför det är så lätt att köpa dubbelspelet är för att karaktärerna är välutvecklade. Bill är han som flytt fältet och försökt ignorera sin bakgrund. Nu tvingas han tillbaka och ställs inför ett möte med sin mamma (Susan Sarandon) som han inte sett på tolv år och måste även komma fram till, eller kanske vara öppen med, vad det var som gjorde honom så rädd att han var tvungen att sticka. Han blir även varse om att hans liv inte enbart behöver vara så fokuserat på sin professorroll, att det faktiskt finns något annat. Och under haschröken och den breda sydstatsdialekten finns det en väldigt klippsk kille i Brady. Han är inte den dumma bondtölp man lätt inbillar sig att han är vid den första anblicken, utan en kanske minst lika smart person som sin bror, även om han valt en annan väg i livet.
Historien är mångbottnad och återanknyter till olika teman hela tiden. Den spretar inte och är inte för stor, den är bara väldigt smart skriven och även om det kommer en punkt i filmen då jag tänker: "Jaha, det var det. Nu ballar filmen ur", så ordnar det till sig mot slutet. "Leaves of Grass" är en film som ger mig betydligt mer än jag hade trott. Lite av en pärla faktiskt.
Edward Norton gör här en dubbelroll som ett tvillingpar. Bill har lämnat landsbygden i Oklahoma bakom sig och blivit professor i klassisk filosofi – en publicerad författare och en inspirerande lärare med chans till avancemang. Faktum är att han i inledningen av filmen får rena drömerbjudandet.
Brady är dock kvar i Oklahoma. Han odlar gräs av sällan skådat slag i ett avancerat och genomtänkt växthus. Men han har dragit på sig allvarliga skulder som nu måste lösas, samtidigt som han vill dra sig tillbaka och ägna tid åt sin familj. Hans fru är nämligen gravid.
Medan Bill smälter sitt erbjudande får han ett telefonsamtal om att tvillingbrodern blivit mördad och reser tillbaka till hemtrakterna i Little Dixie. Det hela visar sig vara påhittat, för Brady visste att Bill aldrig skulle komma om han bara bad honom. Brady behöver nämligen ett alibi, det vill säga sig själv. Han vill att Bill ska vara Brady hemma i Little Dixie, medan han själv åker till Tulsa för att lösa sina problem, ett upplägg Bill inte är helt pigg på, men ändå går med på. En bombsäker lösning? Knappast.
Vanligvis när en skådespelare gör två roller så brukar det inte bli helt trovärdigt, och under de första scenerna när Bill och Brady interagerar sitter jag mest och "ser igenom" hur de filmat scenen, men ganska snabbt glömmer jag i princip bort att det är samma skådespelare till två olika roller. Norton lyckas på något märkligt sätt få till en kemi mellan karaktärerna som speciellt yttrar sig i de dialogtunga scenerna.
En annan förklaring till varför det är så lätt att köpa dubbelspelet är för att karaktärerna är välutvecklade. Bill är han som flytt fältet och försökt ignorera sin bakgrund. Nu tvingas han tillbaka och ställs inför ett möte med sin mamma (Susan Sarandon) som han inte sett på tolv år och måste även komma fram till, eller kanske vara öppen med, vad det var som gjorde honom så rädd att han var tvungen att sticka. Han blir även varse om att hans liv inte enbart behöver vara så fokuserat på sin professorroll, att det faktiskt finns något annat. Och under haschröken och den breda sydstatsdialekten finns det en väldigt klippsk kille i Brady. Han är inte den dumma bondtölp man lätt inbillar sig att han är vid den första anblicken, utan en kanske minst lika smart person som sin bror, även om han valt en annan väg i livet.
Historien är mångbottnad och återanknyter till olika teman hela tiden. Den spretar inte och är inte för stor, den är bara väldigt smart skriven och även om det kommer en punkt i filmen då jag tänker: "Jaha, det var det. Nu ballar filmen ur", så ordnar det till sig mot slutet. "Leaves of Grass" är en film som ger mig betydligt mer än jag hade trott. Lite av en pärla faktiskt.
EXTRAMATERIALET
Bakomfilmen ger en allmän titt på filmen, inspirationen till den, skådespelarna, trickfilmningar och så vidare, blandat med gott om bilder ur filmen. Kanske inte så värst märkvärdig, men alldeles lagom som ett enkelt komplement till filmen.
TRE SAKER
1. Filmen är skriven och regisserad av Tim Blake Nelson som gör rollen som Bradys närmaste man Bolger. Nelson har man sett i lite olika sammanhang, men han är kanske mest känd som förrymd fånge jämte George Clooney och John Turturro i Coen-brödernas "O Brother, Where art Thou?". Föga oväntat har Nelson studerat klassisk filosofi.
2. Filmen innehåller även Richard Dreyfuss som en judisk knarkkung som Brady har trubbel med. Det är väldigt kul att se Dreyfuss i en sådan här roll som han dessutom kryddar med en härlig sydstatsdialekt.
3. En annan hård figur spelas av singer/song-writern Steve Earle som även bidragit med en låt till soundtracket.
2. Filmen innehåller även Richard Dreyfuss som en judisk knarkkung som Brady har trubbel med. Det är väldigt kul att se Dreyfuss i en sådan här roll som han dessutom kryddar med en härlig sydstatsdialekt.
3. En annan hård figur spelas av singer/song-writern Steve Earle som även bidragit med en låt till soundtracket.
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA