Ett annat päron till farsa firar jul

Det kommer ju onekligen ett antal nya julfilmer varje år där en och annan tar sig igenom bruset och sällar sig till klassikerna. "Candy Cane Lane" är kanske inte en av de som kommer att få en klassikerstämpel, men det är ingen dålig film för det. En ganska typisk amerikansk familjecentrerad komedi med extra allt-jul som nosar lite på "Ett päron till farsa firar jul" men med Eddie Murphy i stället för Chevy Chase.

Murphy spelar familjefadern Chris Carver. Det lackar mot jul i El Segundo, Kalifornien och det är dags för den årliga julpyntningstävlingen i grannskapet. Varje år förvandlas en gata i staden till Candy Cane Lane där grannarna försöker överträffa varandra med att dekorera sina hus och trädgårdar. I år är det lite annorlunda då tävlingen tv-sänds och ett pris på 100 000 dollar lockar extra mycket. Framför allt för Chris då han blir av med jobbet precis några dagar innan jul. Han och frun Carol (Tracee Ellis Ross) håller det lite hemligt för barnen Joy (Genneya Walton), Nick (Thaddeus J. Mixson) och Holly (Madison Thomas) för de vill ju inte förstöra julstämningen.

När Chris inser att han behöver något extra till sitt arrangemang i år åker han och Holly till en väldigt märklig julpyntsbutik som poppat upp på ett underligt ställe. Den mystiska Pepper (Jillian Bell) har dock det Chris behöver, en stor gran som anspelar på julsången "Twelve Days of Christmas" och den är verkligen imponerande, men med köpet kommer konsekvenser som förvandlar slutspurten inför jul till rena skräckfilmen.

Å ena sidan tacklar filmen en del tunga ämnen kring familjeförhållanden kopplade till ekonomi och traditioner samt att Chris och Carols äldsta barn börjar närma sig vuxenvärlden och utvecklar intressen och önskningar som kanske strider mot det föräldrarna vill. Å andra sidan är filmen smått galen med bland annat levande porslinsgubbar som är tidigare offer för Peppers fulspel. Det är verkligen en film som blandar och ger mellan verkligt och overkligt. I det stora hela fungerar det även om det blir lite urspårat emellanåt, men jag har inte tråkigt när jag ser filmen och det är ju bra.

1. Smårollernas mästare Stephen Tobolowsky gör en liten roll i filmen och gör en typisk Tobolowsky-roll. Lustigt nog är han inte med i eftertexterna eller i de officiella rollistorna till filmen.

2. Gatan i filmen är den fiktiva Wisteria Lane som setts i "Desperate Housewives".

3. Och Carverfamiljens hus är samma som i "You, Me and Dupree".