Vampyrfilmen som nästan försvann

Den tredje versionen av Stephen Kings vampyrhistoria om staden som försvann, "Salem's Lot", höll på att gå förlorad i det organistionsstrul som drabbat Warner Bros. Redan för några år sedan fanns det ett premiärdatum satt - filmen fanns till och med som kommande hos Filmstaden här i Sverige - men sen hände ingenting. Och ingenting och sen ingenting. Stephen King-fans oroade sig om att filmen var så usel att Warner/New Line Cinema inte vågade satsa på den.

Men så fick filmen till slut ett hem på MAX och har efter flera års väntan äntligen haft premiär. Var det värt väntan? Både ja och nej.

Jag har inför filmens släpp läst om boken och med den i färskt minne så är det uppenbart att en del anpassningar och justeringar har gjorts. Jag tycker dock generellt sett att det gjorts med hänsyn till grundmaterialet och för att fungera i ett annat format. Det gör att saker och ting sker i lite annorlunda ordning, en del karaktärer gör sådant som andra karaktärer gör i boken, men jag har inget emot det. Det som möjligen blir konsekvensen av det hela är att berättelsen blir lite komprimerad och snabb. Boken är mer omfattande och för att göra den helt rättvisa hade nog en miniserie i några avsnitt passat bättre än en film som inte ens är två timmar lång.

En sak som jag dock verkligen gillar med filmen är att den utspelar sig 1975 precis som boken (vilket var dess nutid). Det ger en egen känsla och vi slipper moderna och fåniga karaktärer och mobiltelefoner och annat. Här blir filmen råare och rakare på ett positivt sätt.

Författaren Ben Mears (Lewis Pullman) återvänder till Salem's Lot där han bodde som barn. Han ska göra research för en ny bok och upptäcker att någon flyttat in i Marsten House, ett nergånget skräckhus som tronar över staden. Det är två "européer" (Pilou Asbæk och Alexander Ward) som flyttat in där och öppnat en antikaffär. Ben stöter ihop med Susan Norton (Makenzie Leigh) och blir kär i henne, vilket inte roar någon i staden.

En ung pojke försvinner och strax därefter dör hans bror i en mystisk blodsjukdom och det är bara början på en skräck som sätter sina huggtänder i stadens invånare. Ben, Susan, läraren Matthew Burke (Bill Camp), doktor Cody (Alfre Woodard), fader Callahan (John Benjamin Hickey) och skolpojken Mark Petrie (Jordan Preston Carter) inser att vampyrer tar över staden och ondskan kommer från Marsten House och dess nya ägare.

Första hälften av filmen är riktigt bra, men sen blir den en traditionell vampyrskräckis som tappar en hel del av bokens finesser när den i ett rasande tempo ska hinna med mycket. Det blir inte dåligt men kvaliteten sviktar under den andra hälften. Dock ska det sägas att det gjorts betydligt sämre Stephen King-filmatiseringar i modern tid så "Salem's Lot" är värd att kolla upp om man är sugen på vampyrskräck i 70-talsskrud.

1. Historiens Dracula eller Nosferatu - Kurt Barlow - kan ses väldigt tidigt i filmen och sedan flitigt mot slutet. Kanske skulle man gått lite mer på "Hajen"-stuket och inte visat så mycket av monstret.

2. Jag gillar att mycket bakgrundshistoria kommer fram under förtexterna, men det förutsätter kanske att man har läst boken också.

3. Filmen är skriven och regisserad av Gary Dauberman som ligger bakom flera av "Annabelle" och "The Nun"-filmerna men som i Stephen King-sammanhang skivit manusen till de två "Det"-filmerna.

ANDERS JAKOBSON (2024-10-04)