Släkten är alltid värst

"From the producer of 'Barbarian' and 'It'" står det på filmaffischen/omslaget. En skarvning som heter duga eftersom det inte är en (1) producent till de nämnda filmerna, eller ens till denna. Men visst, Roy Lee är en av "Cobwebs" elva producenter som även är en av 16 producenter till "Barbarian" och 13 till "Det". Med andra ord är det en säljrad som inte säger ett dugg förutom att lista två betydligt mer kända filmer inom genren.

Men samtidigt är det två bra jämförelsefilmer. Speciellt "Barbarian" som delar mer med "Cobweb" än vad "Det" gör, men precis som att många Stephen King-berättelser utgår från barn gör även denna film det. Barnet i fråga är åttaåriga Peter (Woody Norman), ett ensambarn både i sin familj och i skolan. Föräldrarna Carol (Lizzy Caplan) och Mark (Antony Starr) är ordentligt beskyddande, men i skolan är Peter ett enkelt byte för mobbare. Allra värst är Brian (Luke Busey) som tar varje chans han får att göra livet surt för Peter, så till den milda grad att Peter väljer att sitta kvar i klassrummet när det är rast. Detta tycker vikarien Miss Devine (Cleopatra Coleman) är lite underligt och hon engagerar sig extra mycket i Peter.

Hemmavid märker Peter knackningar i väggarna men hans föräldrar hör ingenting och menar att det är gammalt hus och sådana knäpper. Eller så är det råttor i väggarna. Men knackningarna fortsätter och plötsligt talar en röst till Peter. Någon i väggen behöver hans hjälp och uppmuntrar samtidigt Peter att slå tillbaka mot de som vill honom illa. Men vem är rösten och vilka hemligheter bär Peters föräldrar egentligen på?

"Cobweb" kändes på pappret som en dussinskräckis men jag tycker att den är lite bättre än snittet. Den har den där obehagliga stämningen som jag personligen tycker är mer värdefull inom skräckgenren än blod och slafs och det är förstås positivt. Filmens svaghet är att den kanske inte riktigt vet vilken typ av skräckfilm den vill vara. Den börjar lite som en psykologisk rysare för att landa i en monsterfilm och visst, det kan mycket väl vara ett planerat upplägg, men för mig känns det lite mer som det har funnits några idéer för mycket och så har det varit svårt att prioritera.

Men som sagt, jag tycker att den är bättre än snittet och den har definitivt sina poänger.

1. Utöver Roy Lee är en av de andra producenterna lite mer namnkunnig, nämligen Seth Rogen och det är hans första insats som producent i skräckgenren.

2. Peters mobbare spelas av Luke Busey som är ett ordentligt sladdbarn till Gary Busey och mer eller mindre en kopia av sin far.