Night Shyamalan - The Next Generation

När M. Night Shyamalan fick sitt stora genombrott med "Sjätte sinnet" 1999 var dottern Ishana kanske född. Vad menar jag med det? Tja, informationen om henne är något kryptisk. Wikipedia menar att hon är född 1999 eller 2000. Gräver jag vidare hittar jag att People Magazine säger att hon är född i november 1999, vilket i så fall skulle betyda att hon var född när filmen hade svensk premiär men inte amerikansk...

Det här lilla mysteriet känns ju lite Shyamalanskt och det är ju passande eftersom "The Watchers" är Ishanas långfilmsdebut som regissör och manusförfattare och pappa M. har producerat. Hon har tidigare skrivit lite för pappans serie "Servant" och jobbat som second unit director på "Old" och "Knock at the Cabin", så hon saknar inte erfarenhet när hon gör sin första egna film.

Men lite mer erfarenhet skulle kanske ändå varit bra för "The Watchers" är visserligen en stämningsfull och Shyamalanskt kittlande film, men den har sina brister med logiska luckor, stelt skådespeleri och saknaden av "det där lilla extra" som skulle gjort filmen bättre. Lite trist, men ändå en debut som har potential.

En amerikanska i Irland, Mina (Dakota Fanning), jobbar i en djuraffär. Hon får i uppdrag att frakta en guldparakit från Galway till Belfast. På väg dit kapitulerar hennes bil lagom till att hon är i en läskig skog där hon genast tappar bort sig. Till slut ser hon en kvinna i skogen som hon följer efter och kvinnan uppmanar henne att springa om hon inte vill dö. Kvinnan leder henne till en sorts bunker mitt i skogen där det finns några andra människor.

Kvinnan är Madeline (Olwen Fouéré) och de andra är Ciara (Georgina Campbell) och Daniel (Oliver Finnegan). Madeline förklarar att när mörkret faller tänds bunkern upp och utanför ett gigantiskt spegelfönster samlas några varelser som kallas Åskådarna för att studera människorna. Är man kvar utanför blir man omedelbart mördad. Mina får finna sig i situationen och får så småningom veta att det finns vissa förutsättningar och regler för att det här ska fungera och i och med det är chanserna att rymma och klara sig levande lika med noll. Men regler är till för att brytas och när det sker förändras förutsättningarna drastiskt.

Som sagt, filmen har onekligen vissa poänger men rätt mycket brister som en trist motbalans, och när man sammanfattar det hela vippar det över åt det negativa hållet. Tråkigt, men det känns ändå som att Ishana kan vara ett framtidsnamn om hon jobbar igenom sina filmer lite mer och klipper navelsträngen (?) till pappan.

1. Filmen är baserad på den irländska skräckförfattaren A.M. Shines roman med samma namn. Han har även skrivit en uppföljare som heter "Stay in the Light" så det finns ju goda chanser till en uppföljare även till filmen.

2. Kul att filmen fick vara kvar i Irland. Det har definitivt en positiv effekt på helheten.

3. I England och Irland går filmen under namnet "The Watched" för att undvika sammankoppling med Netflixserien "The Watcher". Känns omständligt, speciellt som förlagan är irländsk.

ANDERS JAKOBSON (2024-09-02)