Kittlande obehag för stunden

Det tråkigaste som finns är filmer som inte får en att känna någonting. Man vill till exempel bli glad, ledsen, upprymd eller känna obehag. Just det sista levererar "Knock at the Cabin" nästan från minut ett. Denna M. Night Shyamalan-regisserade thriller berättar historien om hur en liten familj på semester i en stuga långt från grannar och civilisation blir uppsökta av fyra främlingar.

Det är dottern i familjen, sjuåriga Wen (Kristen Cui) som träffar den första främlingen, jätten Leonard (Dave Bautista). En gigantisk man med ett ganska ruskigt utseende, men med en kontrasterande trevlig attityd. Han förklarar för Wen att har med sig tre kompanjoner som kommer att knacka på stugans dörr och Wen och hennes två pappor Eric (Jonathan Groff) och Andrew (Ben Aldridge) bör släppa in dem annars tar de sig in på ett annat vis. Trots att Leonard inte säger detta som ett hot, blir Wen skrämd, speciellt när de tre kompanjonerna - Sabrina (Nikki Amuka-Bird), Redmond (Rupert Grint) och Adriane (Abby Quinn) - kommer med vapen i sina händer.

Hon varnar sina pappor och snart kommer den utlovade knackningen på dörren. Eric och Andrew vill inte släppa in gästerna, så de bryter sig in. Främlingarna poängterar gång på gång att de inte vill skada dem, men att menar att familjen måste enas om att en av dem ska offras för att förhindra jordens undergång. Ett omöjligt uppdrag, men snart kommer bevis på att apokalypsen stundar. Eller är det slumpmässiga tillfälligheter som passar in i främlingarnas historia? Är familjen i händerna på fyra kompletta galningar eller ligger det någon som helst sanning i de visioner de påstår sig ha fått där de enda som kan rädda världen är just Wen, Eric och Andrew?

Berättelsen är ganska enkel och den är som bäst inledningsvis när allting är lite mystiskt och otäckt på det där kittlande viset. Sen tappar filmen möjligen lite av den initiala känslan men blir ändå en hyfsat tajt och klaustrofobisk thriller som framför allt vilar tungt på Dave Bautistas breda axlar. Den forna wrestlingstjärnan har successivt vuxit till att bli en stabil skådespelare som definitivt är mer än det smådumma muskelpaket han spelar i "Guardians of the Galaxy"-filmerna. Här är han lite av den stora behållningen även om han inte är ensam om att göra bra ifrån sig.

En fullt godkänd thriller som skrämmer för stunden, men kanske inte får en långvarig effekt.

1. Filmen är baserad på en bok av Paul Tremblay som heter "The Cabin at the End of the World". Boken kom 2018 och har belönats med Horror Writers Associations pris Bram Stoker Award. Stephen King beskrev boken som "thought-provoking and terrifying" på Twitter. Filmen följer boken hyfsat väl men har några skillnader.

2. M. Night Shyamalan har skrivit manuset tillsammans med Steve Desmond och Michael Sherman. Manuset låg på den mytomspunna Black List med de bästa oproducerade manusen 2019.

3. Shyamalan gör sin sedvanliga cameo i en tv-shop-liknande reklam för en airfryer.

ANDERS JAKOBSON (2023-07-17)