Ensamvarg vs ensamvarg

Tack vare "Ocean's Eleven"-filmerna känns det som att George Clooney och Brad Pitt har gjort massvis av filmer tillsammans. Så är det inte. "Wolfs" är sjätte gången de spelar mot varandra. Senast var i "Burn After Reading" som kom för mer än 15 år sedan. Ändå känns de så självklara tillsammans i den här filmen där de spelar två "fixare" som tvingas samarbeta trots att deras jobb utgår från att de jobbar som ensamvargar.

Filmen inleds med att distriktsåklagaren Margaret (Amy Ryan) plötsligt står med en död kropp i ett svindyrt hotellrum på Manhattan. Hon har festat med en ung kille men han ramlade ner i ett glasbord och dog. Det är inte helt lyckat för en person av Margarets status att ertappats med en död kropp under några omständigheter, men lyckligtvis har hon ett sparat telefonnummer i sin mobil. Någon gång gav en man henne ett nummer i händelse av att något sådant här skulle ske och nu ringer hon efter hjälp.

Numret går till en fixare (Clooney) som ska städa bort problemet och alla spår som kan leda till det, men han hinner inte komma igång innan en annan fixare (Pitt) dyker upp. Det visar sig att hotellets ägare har sett vad som hänt genom en övervakningskamera och skickat sin egen fixare för att lösa situationen. Trots att de inte vill tvingas de samarbeta och det första steget är att göra sig av med kroppen - som dessutom visar sig inte alls vara död - och för att komplicera saken ytterligare har de hittat en väska som den tidigare döda ynglingen (Austin Abrams) hade med sig fylld med knark. Plötsligt inser de två fixarna att situationen är avsevärt mer komplicerad än vad de ursprungligen trodde och att de verkligen behöver samarbeta för att lösa den.

Till en början upplever jag att filmen känns trög. Jag tror att det bottnar i att de båda fixarna är så pass avigt inställda mot varandra och spretandet drabbar även tittaren. Men sen blir det trevligare när filmen tar fart och karaktärerna börjar få kemi. En avgörande sekvens är en jakt till fots och med bil genom ett antal kvarter i Chinatown. Väldigt mycket fart och fläkt och spännande bildspråk. Mot slutet känns fixarna så tajta att det är trist att filmen tar slut.

En helt okej film måste jag säga. Väl värd att kola upp.

1. Filmen är skriven och regisserad av Jon Watts, som främst är känd för den senaste "Spider-man"-trilogin inom Marvels filmuniversum. Watts hoppade av den kommande "Fantastic Four"-filmen för att göra "Wolfs". Det kommer att visa sig om det var smart gjort eller inte.

2. I "Ocean's"-filmerna var det lite av en grej att Brad Pitts karaktär åt på något hela tiden. I den här filmen sitter han och irriterar sig på någon annan som äter lite för högt.

3. Clooney-fixarens registreringsskylt är 3ABM582. I "Pulp Fiction" hade fixaren Winston Wolf registreringsskylten 3ABM581.

ANDERS JAKOBSON (2024-10-16)