Monsterbröderna i Beverly Hills

De som har ett intresse för true crime har möjligen snappat upp historien om bröderna Lyle (Nicholas Alexander Chavez) och Erik Menendez (Cooper Koch) i någon utsträckning. 1989 sköt bröderna, båda runt 20 år gamla, sina föräldrar José (Javier Bardem) och Kitty (Chloë Sevigny), med hagelgevär åtskilliga gånger och skyllde dådet på maffian. Ett drygt halvår senare, efter att ha levt ett överdådigt lyxliv, greps bröderna som högst misstänkta för mordet efter att de erkänt alltihop för en psykolog.

Därefter följer en lång process där bröderna hamnar i en uppmärksammad rättegång där stentuffa Leslie Abramson (Ari Graynor) är Eriks försvarare. Hon har den delikata uppgiften att försöka bevisa att morden var en akt av självförsvar då bröderna menar att de var rädda för sina liv. En vidrig historia om systematiska sexuella övergrepp från den dominanta pappan och en mamma som tittade åt andra hållet målas upp, men räcker det för att få bröderna friade? Och framför allt - är den sann?

När jag sett de första två avsnitten funderar jag över hur man lyckats få ihop nio avsnitt av serien, men det visar sig finnas mer att berätta än vad man ursprungligen trott. Centralt i serien finns ett väldigt speciellt avsnitt som är lite kortare än de övriga och som inte innehåller några klipp. Det är en enda lång tagning där Erik berättar om vad han har varit med om för Leslie. Starkt och gripande och en lysande skådespelarinsats av Cooper Koch.

Serien är välgjord och fångar övergången mellan 80-/90-talet och de första åren på det senare med allt vad det innebär av mode, frisyrer och attityder. Den är också brutal när den behöver det och faktiskt lite rolig när den behöver det och dessutom får vi en tvättäkta expositionskaraktär som leder tittaren framåt, nämligen Vanity Fair-journalisten Dominick Dunne (Nathan Lane) som följer rättegången. Dels som krimreporter på tidningen och dels av eget intresse eftersom Leslie försvarade den man som ströp hans dotter och som också använde sig av övergreppsanledningar som förklaring till dåden.

Jag hade möjligtvis bara flyktig kunskap om fallet sedan tidigare och det är ju egentligen bara bra att inte veta för mycket om man vill glida med i historien och bollas fram och tillbaka mellan olika känslor. Sanningen kommer aldrig fram men fallet är fascinerande hur som helst.

1. Miniserien utgör en säsong av antologiserien "Monster" där den föregåtts av "Dahmer - Monster: Berättelsen om Jeffrey Dahmer" och näst ut är en om Ed Gein.

2. En dokumentär med namnet "The Menendez Brothers" ramlar ut på Netflix i oktober 2024.

3. I serien figurerar en scen där familjen tar ett familjefoto som är väldigt noggrant återskapat från ett riktigt foto på dem. Snygg detalj!