Fredagsdeckare re-revisited

Det är märkligt hur en del filmer kan ge en tydlig känsla av det som jag kallade "fredagsdeckare" när jag var liten. Ni vet det där ganska formstöpta formatet där hjälten avverkade ett nytt fall varje vecka. Det finns ju alldeles för många exempel att nämna och "Killer Heat" skulle mycket väl kunnat vara piloten till en sådan sorts tv-serie. Det hjälper förstås att filmen är film noir-inspirerad och att hjälten privatdeckaren Nick Bali (Joseph Gordon-Levitt) har hatt och klunkar i sig sprit som om det vore svalkande jordgubbssaft.

Nick Bali är en före detta NYPD-snut som efter familjetrassel omlokaliserat sig till Aten i Grekland där han jobbar som privatdetektiv. Nu har fått ett uppdrag på Kreta. Leo Vardakis (Richard Madden) har omkommit i en klättringsolycka, men hans svägerska Penelope (Shailene Woodley) tycker att något är skumt och kallar in Nick i smyg. Penelope är gift med Leos tvillingbror Elias (också Richard Madden) men det är mamman Audrey (Clare Holman) som styr hela familjen. Familjen Vardakis är inflytelserik och ingen man vill bli en fiende till, men det är oundvikligen vad Nick blir när han börjar rota i något som polisen och familjen menar är ett uppklarat fall.

"Killer Heat" är ingen märkvärdig film. Den är snarare en ganska avslagen sak där delar av upplösningen är enkla att lista ut tidigt. Återigen kommer den där fredagsdeckarkänslan tillbaka. De var sällan speciellt märkvärdiga men man tittade för att det inte fanns något annat att titta på. Jag tycker att inte filmen är usel på någotvis men den är så pass slätstruken att den kommer att falla långt bak i Primes streamingarkiv och enbart bli hittad av den som letar efter den.

1. Filmen är baserad på en Jo Nesbø-novell som heter "Svartsjukemannen".

2. Det är lite kul att beskrivningar av filmen, på exempelvis IMDB, menar att den utspelar sig på en "remote island". Visst, Kreta ligger en bit från fastlandet men både Kos och Rhodos ligger ju längre bort.

3. Stort plus för att filmen är inspelad på Kreta och visar upp en helt annan bild av ön än turiststråken.

ANDERS JAKOBSON (2024-10-11)