En enorm besvikelse
FILMENNja, det här är ingen bra trend för den fortsatt spännande filmskaparen M. Night Shyamalan. Sedan "The Village" (2004) har hans filmer successivt blivit sämre. "Lady in the Water" (2006) var ingen fullträff och "The Happening" (2008) är med Shyamalan-mått mätt en flopp och hans sämsta film hittills.
I sina bästa stunder är "The Happening" vad man förväntar sig från honom, den här riktigt obehagliga, tryckande och skräckinjagande känslan av ett osett hot som drabbar ont anande människor, här närmast jämförbar med alieninvasionen i "Signs" (2002, i mitt tycke den senaste riktigt bra filmen han gjort).
Under ett dygn drabbas östra USA av något oförklarligt, ett fenomen som får människor att bli förvirrade för att sedan tappa all självbevarelsedrift och ta sina egna liv under dramatiska och oväntade former. Allting börjar i Central Park, men i dessa moderna tider sprider sig informationen snabbt genom hela landet. I Philladelphia avbryter NO-läraren Eliot (Mark Wahlberg) sin lektion för att tillsammans med sin fru Alma (Zooey Deschanel) och kollegan Julian (John Leguizamo) och dennes dotter Jess (Ashlyn Sanchez) fly ut på landsbygden där fenomenet inte inträffat.
Än, ska jag tillägga för snart eskalerar allting och Eliot får ta till alla medel och all sin kunskap om naturen för att klara livhanken för sig själv och de som står honom nära.
Vad som egentligen händer ska jag inte gå in på, men det som sker och förklaringen på detta är filmens riktiga svaghet. Det är för tunt och töntigt faktiskt, och det blir lite av ett anti-klimax när det väl kommer fram, vilket sker ganska tidigt i filmen. Shyamalan jobbar i och för sig effektivt med amerikanernas största rädslor - hotet om terroristattentat och konsekvenserna av global uppvärmning, och under filmens gång får vi - i form av nyhetssändningar - teorier om vad som händer.
Filmens andra svaghet är skådespeleriet som inte alls funkar. Mark Wahlberg och Zooey Deschanel - vars karaktärer bär med sig äktenskapliga problem i denna krissituation som de får försöka rätta till under äventyrets gång - står som stela fågelholkar under hela filmen, vilket i och för sig passar in i konceptet, och har noll kemi mellan varandra. Deschanel mjuknar till lite mot slutet men Wahlberg gör så dåligt ifrån sig att jag funderar på om han någonsin varit bra. John Leguizamo kan jag omöjligt se utan att få en animerad sengångare framför ögonen - han gör ju rösten till huvudpersonen i "Ice Age"-filmerna.
Det intressanta är att filmens otäckaste moment står en människa för. Mot slutet av filmen tar Eliot och hans följe skydd hos en kvinna som står utanför samhället och varken vet eller vill veta vad som hänt. Denna kvinna, exemplariskt spelad av Betty Buckley, utvecklas snabbt till en riktigt otäck figur som skapar mer skräck än resten av filmen gemensamt.
"The Happening" är alltså en enorm besvikelse för mig. Den krackelerar av två anledningar: storyn håller inte och Mark Wahlberg spelar riktigt uselt. Jag är inte ensam om att ha den här reaktionen, och M. Night Shyamalan som sägs vara helt ignorant till kritik borde lyssna på kritikerna, ladda om batterierna och komma igen med något riktigt genomarbetat, för så här kan det inte fortsätta.
I sina bästa stunder är "The Happening" vad man förväntar sig från honom, den här riktigt obehagliga, tryckande och skräckinjagande känslan av ett osett hot som drabbar ont anande människor, här närmast jämförbar med alieninvasionen i "Signs" (2002, i mitt tycke den senaste riktigt bra filmen han gjort).
Under ett dygn drabbas östra USA av något oförklarligt, ett fenomen som får människor att bli förvirrade för att sedan tappa all självbevarelsedrift och ta sina egna liv under dramatiska och oväntade former. Allting börjar i Central Park, men i dessa moderna tider sprider sig informationen snabbt genom hela landet. I Philladelphia avbryter NO-läraren Eliot (Mark Wahlberg) sin lektion för att tillsammans med sin fru Alma (Zooey Deschanel) och kollegan Julian (John Leguizamo) och dennes dotter Jess (Ashlyn Sanchez) fly ut på landsbygden där fenomenet inte inträffat.
Än, ska jag tillägga för snart eskalerar allting och Eliot får ta till alla medel och all sin kunskap om naturen för att klara livhanken för sig själv och de som står honom nära.
Vad som egentligen händer ska jag inte gå in på, men det som sker och förklaringen på detta är filmens riktiga svaghet. Det är för tunt och töntigt faktiskt, och det blir lite av ett anti-klimax när det väl kommer fram, vilket sker ganska tidigt i filmen. Shyamalan jobbar i och för sig effektivt med amerikanernas största rädslor - hotet om terroristattentat och konsekvenserna av global uppvärmning, och under filmens gång får vi - i form av nyhetssändningar - teorier om vad som händer.
Filmens andra svaghet är skådespeleriet som inte alls funkar. Mark Wahlberg och Zooey Deschanel - vars karaktärer bär med sig äktenskapliga problem i denna krissituation som de får försöka rätta till under äventyrets gång - står som stela fågelholkar under hela filmen, vilket i och för sig passar in i konceptet, och har noll kemi mellan varandra. Deschanel mjuknar till lite mot slutet men Wahlberg gör så dåligt ifrån sig att jag funderar på om han någonsin varit bra. John Leguizamo kan jag omöjligt se utan att få en animerad sengångare framför ögonen - han gör ju rösten till huvudpersonen i "Ice Age"-filmerna.
Det intressanta är att filmens otäckaste moment står en människa för. Mot slutet av filmen tar Eliot och hans följe skydd hos en kvinna som står utanför samhället och varken vet eller vill veta vad som hänt. Denna kvinna, exemplariskt spelad av Betty Buckley, utvecklas snabbt till en riktigt otäck figur som skapar mer skräck än resten av filmen gemensamt.
"The Happening" är alltså en enorm besvikelse för mig. Den krackelerar av två anledningar: storyn håller inte och Mark Wahlberg spelar riktigt uselt. Jag är inte ensam om att ha den här reaktionen, och M. Night Shyamalan som sägs vara helt ignorant till kritik borde lyssna på kritikerna, ladda om batterierna och komma igen med något riktigt genomarbetat, för så här kan det inte fortsätta.
EXTRAMATERIALET
M. Night Shymalan ger som vanligt en introduktion till de bortklippta scenerna som här mest utgörs av en massa dödsfall, och en lång inledningsscen med ett bråk mellan huvudpersonerna. Den scenen ansågs vara överflödig i och med att den tillintetgjorde spänningen mellan Wahlberg och Deschanels karaktärer för resten av filmen. Det ligger något i det.
I övrigt består extramaterialet av en massa korta bakomfilmer. "The Hard Cut" går in ännu djupare på en av de bortklippta scenerna med ett dödsfall som ansågs vara för brutalt. Här irriterar jag mig på en översättningsmiss där översättaren tolkar "visceral" som ett substantiv istället för ett verb och babblar om inälvor när det handlar om något helt annat.
"'I hear you whispering'" går in på Betty Buckleys roll i filmen som jag nämnde i recensionen, och "A day for Night" skildrar i detalj regissör Shyamalans arbete under en dag.
"Elements of a scene" är en intressant dissektion av en av filmens mest iögonfallande specialeffektsscener, en sådan där scen som man reagerar på när man ser den och funderar på hur man gjorde den. Det får vi veta här. Roligt är också att i detta klipp så figurerar Kevin Smith-bekanta Brian O'Halloran rätt mycket, när man knappt ser att han är med i själva filmen.
"Forces unseen" går in på hur man skapade vindar i filmen medan "Gag reel" är lite mer lättsamma klipp från inspelningen.
Ganska mycket olika klipp bland extramaterialet men det känns samtidigt lite substanslöst och utan tyngd.
I övrigt består extramaterialet av en massa korta bakomfilmer. "The Hard Cut" går in ännu djupare på en av de bortklippta scenerna med ett dödsfall som ansågs vara för brutalt. Här irriterar jag mig på en översättningsmiss där översättaren tolkar "visceral" som ett substantiv istället för ett verb och babblar om inälvor när det handlar om något helt annat.
"'I hear you whispering'" går in på Betty Buckleys roll i filmen som jag nämnde i recensionen, och "A day for Night" skildrar i detalj regissör Shyamalans arbete under en dag.
"Elements of a scene" är en intressant dissektion av en av filmens mest iögonfallande specialeffektsscener, en sådan där scen som man reagerar på när man ser den och funderar på hur man gjorde den. Det får vi veta här. Roligt är också att i detta klipp så figurerar Kevin Smith-bekanta Brian O'Halloran rätt mycket, när man knappt ser att han är med i själva filmen.
"Forces unseen" går in på hur man skapade vindar i filmen medan "Gag reel" är lite mer lättsamma klipp från inspelningen.
Ganska mycket olika klipp bland extramaterialet men det känns samtidigt lite substanslöst och utan tyngd.
TRE SAKER
1. Shymalans traditionsenliga cameo är denna gång minimal. Han spelar "Joey" som hörs genom en telefonlur i en scen. Jag tror hans replik är "Hello?".
2. Shymalans nästa film ska komma 2010 och blir en filmatisering av en populär animerad serie som heter "Avatar: The Last Airbender". Detta blir alltså ett rejält sidosteg mot vad han brukar göra, vilket förmodligen bara är bra.
3. Däremot har han börjat prata allt mer om en uppföljare till "Unbreakable" (2002) med Bruce Willis och Samuel L. Jackson. Det kanske kan bli något.
2. Shymalans nästa film ska komma 2010 och blir en filmatisering av en populär animerad serie som heter "Avatar: The Last Airbender". Detta blir alltså ett rejält sidosteg mot vad han brukar göra, vilket förmodligen bara är bra.
3. Däremot har han börjat prata allt mer om en uppföljare till "Unbreakable" (2002) med Bruce Willis och Samuel L. Jackson. Det kanske kan bli något.
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA